این افراد این خبر را از دست ندهند / کسانی که این خلق و خوی دارند دچار افسرگی پاییزی می شوند

با آغاز فصل پاییز و کاهش نور خورشید، احتمال ابتلا به افسردگی فصلی افزایش می‌یابد. دکتر جمال شمس، متخصص روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اعلام کرد که خلق ۱۱ درصد از مردم با شروع پاییز و سرد شدن هوا کاهش پیدا می‌کند. او تأکید دارد که نور بیشتر می‌تواند به رهایی سریع‌تر از این نوع افسردگی کمک کند.

به گزارش پارسینه پلاس؛ با شروع پاییز و کاهش طول روز، امکان ابتلا به افسردگی فصلی افزایش می‌یابد. دکتر جمال شمس، متخصص روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، می‌گوید: خلق ۱۱ درصد از مردم با شروع فصل پاییز و سرد شدن هوا دچار افت می‌شود. این تغییر خلق ممکن است به دلیل کاهش نور خورشید باشد و در برخی افراد باعث اضطراب و افسردگی شود.

دکتر شمس توضیح می‌دهد که افسردگی فصلی نوعی اختلال است که فرد در طول سال احساسات طبیعی دارد، اما با تغییر فصل، به‌ویژه در پاییز، دچار افت خلق‌وخو و علائم اضطراب می‌شود. او معتقد است که هرچه افراد نور بیشتری دریافت کنند، سریع‌تر از این نوع افسردگی رهایی می‌یابند، زیرا نور خورشید و ساعت بیولوژیکی بدن در تنظیم خلق‌وخو و خواب تأثیرگذار هستند.

به گفته او، همه افرادی که دچار افسردگی فصلی می‌شوند، الزاماً به اختلال افسردگی مبتلا نیستند. تنها درصد کمی از این افراد نیاز به درمان‌های مداخله‌ای دارند. همچنین، تغییر خلق ممکن است در بهار نیز رخ دهد، که در برخی موارد، به‌ویژه در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی، این تغییر به شکل شیدایی یا مانیا ظاهر می‌شود.

علائم افسردگی فصلی شامل کاهش انرژی، تغییرات در خواب، میل جنسی، تمرکز و اشتها هستند و شباهت زیادی به علائم افسردگی دائم دارند. اما نکته‌ای که افسردگی فصلی را از سایر انواع افسردگی متمایز می‌کند، زمان بروز آن در فصول خاص سال است.

دکتر شمس توصیه می‌کند که در صورت تشخیص به‌موقع و شروع درمان، می‌توان از شدت علائم و مشکلات بعدی جلوگیری کرد. او بیان می‌کند که درمان‌های دارویی، غیردارویی، نور درمانی و مشاوره، از جمله روش‌های مؤثر در درمان افسردگی فصلی هستند. در موارد شدیدتر، استفاده از داروهای ضدافسردگی نیز توصیه می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا