نشانه ای که مهم ترین علامت سکته قلبی است

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه سبک زندگی سالم نقش مؤثری بر پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی و عروقی دارد، گفت: کنترل استرس، غربالگری دیابت و درمان به‌موقع این بیماری، کنترل فشارخون و چربی در افراد مبتلا به این دو بیماری، درمان اختلالات هورمونی و تیروئید، عدم مصرف دخانیات، نوشابه‌های گازدار و الکلی، رعایت رژیم‌های غذایی، استفاده رژیم مدیترانه‌ای و یا سبزیجات می‌توانند از ابتلا به بیماری قلبی پیشگیری کنند.

به گزارش پارسینه پلاس ؛ دکتر نکیسا خوانساری با بیان اینکه درد قفسه سینه مهم‌ترین علامت سکته قلبی است که باید به آن توجه کرد، افزود: البته هر دردی که در ناحیه قفسه سینه رخ دهد الزاماً نشان‌دهنده سکته قلبی نیست؛ اما این درد باید جدی گرفته شود .
وی با بیان اینکه درد قفسه سینه‌ای که هنگام فعالیت‌های بدنی مثل بالارفتن از پله و پیاده‌روی که به فک تحتانی یا نواحی پایین قلب منتقل شود خطرناک است، گفت: در هنگام سکته قلبی این درد می‌تواند به دست‌ها و شانه‌ها و یا هر دو منتشر شود.
متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی با بیان اینکه درد قفسه سینه همراه با تعریق سرد خطرناک بوده و لازم است جدی گرفته شود، خاطرنشان کرد: اگر درد قفسه سینه با نشستن و مصرف قرص زیر زبانی کاهش یابد برای پزشک معالج مهم است؛ چراکه نشان‌دهنده منشأ درد با عروق کرونری است .
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان مصرف برخی از داروهای خاص را عامل ایجاد اسپاسم عروق کرونر و به‌ تبع آن سبب ایجاد سکته قلبی دانست و بیان کرد: ژنتیک، رژیم غذایی‌های پرچرب اشباع شده، استعمال دخانیات، بیماری زمینه‌ای، مشکلات تیروئیدی و دیابت احتمال سکته قلبی را افزایش می‌دهد.
فشارهای روانی و عاطفی مانند عصبانیت شدید و افسردگی خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد
وی با بیان اینکه فشارهای روانی و عاطفی مانند عصبانیت شدید و افسردگی خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: رژیم غذایی سرشار از قند، چربی حیوانی، غذاهای فرآوری شده، چربی ترانس و نمک احتمال سکته قلبی را افزایش می‌دهد.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه آلودگی هوا ارتباط مستقیمی با ابتلا به سکته قلبی دارد، مطرح کرد: قند خون بالا خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد.
خوانساری به اهمیت بالای شرح‌حال بیمار برای پزشک معالج اشاره و مطرح کرد: با کمک نوار قلب، آنزیم‌های قندی و کاردیوگرافی تغییرات سیستم قلبی و به‌تبع آن بیماری‌های عروق کرونری مشخص می‌شود.
وی با بیان اینکه سبک زندگی سالم نقش مؤثری بر پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی و عروقی دارد، افزود: کنترل استرس، غربالگری دیابت و درمان مؤثر این بیماری، کنترل فشارخون و چربی در افراد مبتلا به این دو بیماری، درمان اختلالات هورمونی و تیروئید، عدم مصرف دخانیات، نوشابه‌های گازدار و الکلی، رعایت رژیم‌های غذایی، استفاده رژیم مدیترانه و یا سبزیجات می‌توانند از ابتلا به بیماری قلبی پیشگیری کنند.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر اینکه استفاده از مکمل امگا ۳ و مصرف ماهی هم نقش مؤثری برای پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی دارد، گفت: در سکته حاد قلبی یکی از رگ‌های تغذیه‌کننده قلب (عروق کرونر) به‌صورت کامل مسدود شده و در اثر آن ناحیه‌ای از قلب که از رگ بسته شده تغذیه می‌کرد، به‌صورت ناگهانی دچار کمبود اکسیژن و مواد غذایی می‌شود.

خوانساری خاطرنشان کرد: آسیب عضلات قلب در حمله قلبی دارای عوارض حاد و مزمنی است که هر کدام از آنها می‌توانند به صدمه جدی و حتی ایست قلبی منجر شوند؛ بنابراین باز کردن رگ اصلی و برقرارکردن مجدد جریان خون به بافت قلب صدمه‌دیده، اولین هدف در درمان حملات حاد قلبی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا