آلاچاتی ترکیه کجاست و چه جاهای دیدنی دارد؟

آلاچاتی، یکی از زیبا و جذاب‌ترین مناطق ترکیه در غرب این کشور و نزدیکی شهر ساحلی چشمه ازمیر قرار دارد و در چند سال اخیر، محبوبیت زیادی یافته است.

این شهر کوچک با معماری یونانی، خیابان‌های سنگفرش، خانه‌های رنگارنگ و باغ‌های سرسبز، جاذبه‌ای بی‌نظیر برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود.

آلاچاتی کجاست؟

اگر می‌خواهید بدانید که الاچاتی کجای ترکیه است، باید بگوییم که این شهر در ۷۵ کیلومتری غرب ازمیر و ورودی شبه‌جزیره چشمه قرار دارد. آلاچاتی که از سنتی‌ترین شهرهای ترکیه است، با داشتن تاریخ غنی، خیابان‌های باریک، پر از گل و خانه‌های دوست‌داشتنی، قطعا شما را مسحور خود می‌کند. از آن‌جایی که این شهر کوچک، فاصله چندانی با ازمیر ندارد، شما می‌توانید با وسایل حمل‌ونقل عمومی، خود را به‌راحتی به الاچاتی چشمه برسانید. حتی با تور کوش آداسی نیز می‌توانید خیلی راحت از آلاچاتی بازدید کنید.

تاریخچه آلاچاتی ترکیه

هیچ‌کس نمی‌تواند به‌طور قطع بگوید آلاچاتی که در گذشته آلاتزاتا (Alatzata) نامیده می‌شد، چه زمانی به محل سکونت مردم تبدیل شد. احتمالا زمانی بین قرن ۱۴ تا ۱۷، این اتفاق افتاد و اولین ساکنین آن، یونانی‌ها بودند؛ به همین دلیل، فرهنگ یونانی همیشه در اینجا غالب بوده است؛ حتی تا به امروز که جمعیت محلی آن ترک هستند.

در نهایت، بعد از جنگ یونان و ترکیه و عقب‌نشینی ارتش یونان، ساکنین یونانی آلاتزاتا آن‌جا را ترک کردند. بر اساس معاهده لوزان در سال ۱۹۲۳، مسلمانان ساکن در کرت، تراکیا، مقدونیه و دودکانیز در شهر آلاتزاتا یا همان آلاچاتی امروزی، ساکن شدند.

چگونه به آلاچاتی سفر کنیم؟

برای سفر از ایران به شهر آلاچاتی ترکیه دو راه وجود دارد؛ یکی راه زمینی و دیگری هوایی. اکثرا راه هوایی را ترجیح می‌دهند که هم راحت‌تر است و هم سریع‌تر. در صورتی هم که عاشق سفرهای جاده‌ای هستید، می‌توانید راه زمینی را انتخاب کنید. در ادامه بیشتر درباره این دو گزینه توضیح می‌دهیم.

راه هوایی برای سفر به آلاچاتی

برای رسیدن به آلاچاتی ترکیه، باید ابتدا از طریق هوایی، به شهر ازمیر سفر کنید. فرودگاه عدنان مندرس در ازمیر، نزدیک‌ترین فرودگاه به آلاچاتی با فاصله حدود ۹۰ کیلومتر است؛ یعنی حدود یک ساعت طول می‌کشد تا به مقصد برسید. از فرودگاه می‌توانید با تاکسی، اتوبوس یا کرایه خودرو، خود را به آلاچاتی برسانید.

سریع‌ترین راه، استفاده از تاکسی است که حدود ۵۵ دقیقه طول می‌کشد و ۶۵ تا ۸۰ دلار هزینه دارد. راه سریع دیگر هم، کرایه خودرو است که در عرض ۵۵ دقیقه به مقصد می‌رسید و باید بین ۱۰ تا ۱۵ دلار هزینه کنید. روش دیگر، رفتن با اتوبوس‌های خط ۲۰۴ است که ۹ تا ۱۴ دلار هزینه دارد و حدود ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه طول می‌کشد. ارزان‌ترین راه، استفاده از شاتل‌های فرودگاه خواهد بود که ۱ تا ۵ دلار هزینه آن‌ها می‌شود و طی ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه شما را به مقصد می‌رسانند.

راه زمینی برای رفتن به آلاچاتی

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، راه دیگر، سفر زمینی با خودروی شخصی است. اگر طولانی‌بودن مسافت برایتان مهم نیست و از سفرهای جاده‌ای لذت می‌برید، می‌توانید خود را به یکی از مرزهای ایران و ترکیه برسانید و بعد از انجام امور مرزی، به‌سوی آلاچاتی حرکت کنید. مسیر بین تهران تا آلاچاتی حدود ۲ هزار ۸۷۹ کیلومتر است که یعنی، حدود ۳۲ ساعت طول می‌کشد تا به مقصد برسید. اگر مسافر ازمیر هستید، در هزینه های سفر به ازمیر مبلغی را برای بازدید از آلاچاتی کنار بگذارید.

اقامت در آلاچاتی ترکیه

به‌دلیل حضور بالای گردشگران در این شهر، اکثر خانه‌های سنتی آن به اقامتگاه‌ها و بوتیک هتل‌های شیکی تبدیل شده‌اند. البته موردی که باید در نظر بگیرید این است که معمولا قیمت هتل در آلاچاتی ترکیه به‌دلیل فضای سنتی و خاص آن‌ها، بالاتر است؛ بنابراین اگر به‌دنبال گزینه مقرون‌به‌صرفه‌تری هستید، می‌توانید در هتل‌های شهر چشمه اقامت کنید. برخی از محبوب‌ترین اقامتگاه‌ها و هتل های آلاچاتی عبارتند از:

  • هتل دیزاین (Alaçatı The Design Hotel)

  • هتل وسپرا (Vespera Ote)

  • هتل پاپ (Hotel Pop Alaçatı)

  • موریسی آولو (Morisi Avlu)

  • هتل علویا (Alavya Hotel)

فاصله شهرهای ترکیه تا آلاچاتی

اگر قصد اقامت در دیگر شهرهای ترکیه را دارید، اما می‌خواهید سری هم به آلاچاتی زیبا بزنید، بهتر است از قبل، از مسافتی که باید طی کنید، اطلاع داشته باشید. از این رو، ما در ادامه، فاصله آلاچاتی تا برخی از شهرهای مهم ترکیه را در اختیارتان می‌گذاریم.

فاصله ازمیر تا آلاچاتی

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، آلاچاتی در ۷۵ کیلومتری غرب ازمیر قرار دارد. همچنین فاصله آن تا فرودگاه عدنان مندرس ازمیر ۹۰ کیلومتر است و طی‌کردن این مسافت، حدود ۵۵ دقیقه طول می‌کشد.

فاصله بدروم تا آلاچاتی

بدروم تا آلاچاتی ۳۰۷ کیلومتر فاصله دارد. شما می‌توانید این مسیر را با خودرو حدود ۳ ساعت و ۲۷ دقیقه یا به‌وسیله اتوبوس، حدود ۵ ساعت ۳۰ دقیقه طی کنید.

فاصله کوش آداسی تا آلاچاتی

۱۶۶ کیلومتر مسافت بین این دو شهر است که با خودروی شخصی یا تاکسی ۱ ساعت و ۴۷ دقیقه طول می‌کشد تا به مقصد برسید و همین مسیر با اتوبوس، حدود ۲ ساعت و ۲۵ طول خواهد کشید.

فاصله استانبول تا آلاچاتی

فاصله آلاچاتی تا استانبول حدود ۵۶۸ کیلومتر است. سه راه برای طی‌کردن این مسیر وجود دارد؛ اولین راه از طریق هوایی است که ۳ ساعت و ۴۸ دقیقه طول می‌کشد، دومین راه از طریق خودرو است که ۵ ساعت و ۲۰ دقیقه زمان می‌برد و ارزان‌ترین راه از طریق اتوبوس است که حدود ۸ ساعت طول خواهد کشید.

بهترین زمان سفر به آلاچاتی

بهترین زمان برای سفر به این شهر دوست‌داشتنی، فصل‌های بهار و تابستان؛ یعنی از ماه آوریل تا سپتامبر است. در واقع می‌توان آن را با بهترین زمان سفر به ازمیر یکسان دانست. در فصل بهار هوا خنک خواهد بود و شما می‌توانید به گردش و تفریح در شهر بپردازید. فصل تابستان هم هوای گرمی دارد و بهترین زمان برای لذت‌بردن از تفریحات و سرگرمی‌های آبی است. البته فراموش نکنید که فصل تابستان اوج شلوغی آلاچاتی خواهد بود و قیمت‌ها هم افزایش می‌یابند.

در فصل زمستان، شهر معمولا درگیر وزش باد و بارش باران می‌شود، از همین رو زمان مناسبی برای سفر نیست. اما اگر به‌دنبال سفری ارزان و مقرون‌به‌صرفه و آلاچاتی خلوت هستید، می‌توانید زمستان را برای سفر انتخاب کنید.

جاهای دیدنی آلاچاتی

درست است که آلاچاتی به‌گونه‌ای از جاهای دیدنی ازمیر به شمار می‌رود، اما در همین شهر کوچک، جاهای دیدنی جذابی وجود دارند که می‌توانند ساعت‌ها شما را سرگرم و در خود غرق کنند. در ادامه شما را با محبوب‌ترین دیدنیهای آلاچاتی آشنا می‌کنیم تا هنگام سفر به این شهر، بدانید چه چیزهایی در انتظارتان هستند.

  • خیابان‌های سنگفرش و خانه‌های تاریخی

جذاب‌ترین دیدنی آلاچاتی، خیابان‌ها، کوچه‌های باریک و خانه‌های رنگارنگ آن است. قدم‌زدن در خیابان‌های سنگفرش با خانه‌های سفید و آبی و گل‌های رنگارنگ تجربه‌ای دلپذیر را برای شما رقم می‌زند و شما را به دل تاریخ و یونان گذشته می‌برد. اگر هم از پیاده‌روی خسته شدید، می‌توانید در کافه‌های دوست‌داشتنی شهر کمی استراحت و خود را به یک نوشیدنی خوش‌طعم دعوت کنید.

  • آسیاب‌های بادی

یکی از نمادهای شهر، آسیاب‌های بادی قدیمی آن است که در تپه‌های مشرف به شهر قرار دارند و مناظری زیبا از آلاچاتی و دریا را به معرض نمایش می‌گذارند.

  • ساحل آلاچاتی

این ساحل با آب‌های فیروزه‌ای و ورزش‌های آبی یکی از محبوب‌ترین نقاط تفریحی در شهر است. شما می‌توانید یک روز را به آفتاب‌گرفتن، تفریحات آبی و کسب آرامش در ساحل زیبای شهر اختصاص دهید. تور ازمیر تابستان انتخابی بی‌نظیر برای تفریح در ساحل آلاچاتی است.

  • بندر آلاچاتی

بندر زیبا و پرجنب‌وجوشی که انواع رستوران‌ها و کافه‌ها را در خود جای داده و مکانی عالی برای گذراندن  یک عصر دل‌پذیر و لذت‌بردن از غذاهای محلی است.

  • مسجد بازار آلاچاتی

این مسجد از جاذبه‌های تاریخی شهر است که ابتدا، به‌عنوان یک کلیسای یونانی در سال ۱۸۷۴ ساخته و بعدها به مسجد تبدیل شد.

مراکز خرید آلاچاتی

یکی از بخش‌هایی که در هر سفری نمی‌توان از آن گذشت، خریدکردن است. اگر شما هم قصد دارید از آلاچاتی برای خودتان یا عزیزانتان چیزی بخرید، بازارهای محلی جذابی انتظارتان را می‌کشند. در این شهر خبری از مراکز تجاری بزرگ و لوکس نیست؛ اما خیابان‌های آن مملو از مغازه‌هایی به سبک یونانی است که می‌توانید از آن‌ها، اجناس مورد پسندتان را خریداری کنید.

علاوه بر مغازه‌های رنگارنگ و جذاب، بازارهای محلی هم در برخی روزهای هفته در شهر برگزار می‌شوند که یکی از معروف‌ترین آن‌ها، بازار روز شنبه است. در این بازار معروف، شما می‌توانید اقلامی مانند وسایل تزئینی، ادویه‌های خوش‌عطر، بدلیجات و زیورآلات دست‌ساز، مجسمه‌های تزئینی، کیف‌های دست‌دوز و… را از آنجا تهیه کنید.

تفریحات آلاچاتی

علاوه بر قدم‌زدن در خیابان‌های زیبای شهر، تماشای خانه‌های قدیمی و امتحان‌کردن خوراکی‌های جدید و خوش‌طعم، تفریحات جذاب دیگری هم برایتان فراهم هستند. یکی از محبوب‌ترین تفریحات آلاچاتی که نماد شهر هم است و حتما باید آن را امتحان کنید، موج‌سواری است. در شهر، منطقه‌ای مخصوص موج‌سواری وجود دارد که حتی می‌توانید آموزش‌های لازم را در آن ببینید.

از دیگر سرگرمی‌های شهر می‌توان به تفریحات و ورزش‌های آبی، کایت‌سواری، دوچرخه‌سواری و شرکت در تورهای دریایی اشاره کرد. ناگفته نماند که در برخی ماه‌های سال، جشنواره‌هایی مانند جشنواره گیاهان دارویی، جشنواره موج‌سواری یا جشنواره بادبادک‌ها برگزار می‌شوند که شرکت در آن‌ها هم خالی از لطف نیست و لحظات خوشی را برایتان رقم می‌زنند.

در سفر به آلاچاتی چه غذاهایی بخوریم؟

در آلاچاتی شما می‌توانید انواع غذاهای ترکی و یونانی، غذاهای دریایی، غذاهای گیاهی و کاملا ارگانیک و صبحانه‌های خوش‌مزه را در کافه‌ها و رستوران‌های رنگارنگ و زیبای شهر، با محیطی صمیمی و گرم میل کنید. یکی از رستوران‌های محبوب شهر، رستوران اسما یاپرائی (Asma Yapragi) است که در آن غذاهای سنتی ترکی، با مواد محلی و تازه سرو می‌شوند.

در رستوران فاوا (Fava) و بیبلوس هم می‌توانید انواع غذاهای دریای خوش‌طعم را امتحان کنید. به یاد داشته باشید که در صورت سفر به این شهر فوق‌العاده، حتما مرباها، بستنی‌ها و صبحانه‌های آن و نوعی ساندویچ محلی به‌نام Kumrucu را تست کنید.

هزینه سفر به آلاچاتی

هزینه سفر به این شهر کاملا به مواردی مانند سلیقه شما، نوع وسیله حمل‌ونقل انتخابی و محل اقامتتان بستگی دارد. همان‌طور که گفتیم، هزینه اقامت در این شهر کمی بالاست، طوری که میانگین اقامت در بوتیک‌ هتل‌ها برای یک شب، حدود ۹۷ دلار و برای یک بوتیک هتل لوکس، حدود ۱۶۹ دلار است.

همان‌طور که گفتیم، اگر می‌خواهید سفر مقرون‌به‌صرفه‌تری داشته باشید، می‌توانید تور چشمه آلاچاتی را رزرو و در هتل‌های چشمه اقامت کنید. همچنین وسایل حمل‌ونقل عمومی، به‌طور منظم بین چشمه و آلاچاتی فعالیت دارند که با استفاده از آن‌ها، در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی خواهد شد.

بازدید از آلاچاتی با تورهای مهرپرواز

آلاچاتی، شهری در نزدیکی ازمیر، با معماری جذاب، سواحل زیبا، غذاهای لذیذ و فعالیت‌های تفریحی متنوع، یکی از بهترین مقاصد گردشگری در ترکیه است. این شهر کوچک و دوست‌داشتنی، تجربه‌ای بی‌نظیر و متفاوت از گردش در یونان باستان، در دل ترکیه را ارائه می‌دهد. در معرفی کامل آلاچاتی تمام جاذبه‌هایی که د راین شهر می‌بینید را توضیح دادیم تا در صورت سفر با تور ازمیر یا به صورت مجزا، با اطلاعات کامل قدم در این شهر بگذارید. شما هم اگر نکته یا تجربه‌ای در زمینه سفر به این شهر دارید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

آژانس هواپیمایی مهرپرواز از سال ۱۳۹۰ در خدمت گردشگران عزیز ایرانی است تا با ارتباطی مؤثر با هتل‌داران و مدیران گردشگری در نقاط مختلف دنیا، مسیر توریسم را در ایران هموار سازد. پس اگر به دیدن شهرها و کشورهای جدید علاقه دارید و جزء کسانی هستید که همیشه چمدانی حاضروآماده برای سفر دارند، فرصت را از دست ندهید و برای رزرو تورهای خارجی به www.mehrparvaz.com مراجعه کنید.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ پارسینه پلاس در تهیه‌ محتوای این آگهی تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا