تکنیک های کلیدی برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی

تعادل بین کار و زندگی از اهمیت بسیار زیاد برخوردار می باشد چون اگر بین کار و زندگی تعادلی وجود نداشته باشد موجب استرس و اضطراب می شود که این استرس و اضطراب برای بدن ضررهای بسیاری دارد.

به گزارش سبک ایده آل به نقل از آرگا، استرس شدید در طولانی مدت نیز موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود در این شرایط بدن انسان قادر نیست نسبت به انواع بیماری‌ها به درستی واکنش نشان دهد جدیدترین تحقیقات نشان دهنده این است که استرس شدید از سکته قلبی را دو چندان می‌کند همچنین مقدار کمی استرس می‌تواند فشار خون انسان را به بالاترین حد خود برساندما در ادامه راه کارهایی را برای شما ارائه می دهیم که همه بر استرس خود غلبه کنید هم در ایجاد تعادل بین کار و زندگی شما تاثیر گذار است.

 

آشنایی با تعادل بین کار و زندگی

نحوه ایجاد تعادل بین کار و زندگی

درست است که همه ما برای پیشرفت کردن به مقدار کمی استرس احتیاج داریم، با این وجود برقراری تعادل و برنامه ریزی اصلی ترین نکات برای مدیریت استرس هستند. برقراری تعادل بین کار و زندگی نه تنها امری ممکن می باشد، بلکه نتایج آن به سود شرکت ها و خود کارمندان است. وقتی که کارمندان قادر باشند بین کار و زندگی خود تعادل به وجود بیاورند، مطمئنا شاد خواهند بود. همین خوشحالی موجب می شود تا مقدار خلاقیت و بهره‌وری آنها بیشتر شود، روزهای کمتری را مرخصی بگیرند و مهمتر از همه اینکه رضایت شغلی داشته باشند.

۱. مدیریت زمان خود

وقتی که کارهای خود را به تعویق می‌اندازیم، پس از مدتی این مسئولیت‌ها در ذهن ما، غیرقابل اجرا می‌شوند. وقتی که درگیر پروژه‌های بزرگی هستید، در آغاز پروژه را به وظایف کوچکتر تقسیم کنید. به این صورت پس از انجام اولین کار به سراغ دیگر مسئولیت‌های خود بروید. پس از انجام هر یک از مسئولیت‌ها به خودتان پاداش کوچکی بدهید. این پاداش قادر است تنفسی ۵ دقیقه ای یا نوشیدن یک لیوان چای باشد. اگر از کارهای روتین و غیر ضروری خود خسته شدید، این موضوع را با رئیس خود در میان بگذارید. هر چه زمان به تعویق انداختن کارها کاهش یابد، قادر هستید زمان مفید زیادتری را صرف کار، دوستان یا خانواده خود کنید.

۲. تعیین اهداف کوچک روزانه

توانایی رسیدگی به اولویت ها، حس کنترل و مدیریت را در ما تقویت می‌کند. تحقیقات نشان دهنده این است که هرچه کارمندان اختیار زیادتری در کار خود داشته باشند استرس کمتری را خواهند داشت. پس بهتر است نسبت به سطح حجم کاری خود و ضرب العجل هایشان واقع بین باشید. برای آزادی از استرس بهتر است فهرستی از مسئولیت های خود تهیه کنید و ابتدا مهمترین مسئولیت های خود را انجام دهید. اگر نمی توانید اولویت کارهایتان را تشخیص دهید، از مدیر یا سرپرست خود کمک بگیرید.

آشنایی با تعادل میان کار و زندگی

۳. استراحت پنج دقیقه ای

استراحت کوتاه مدت در حین کار نه تنها قابل قبول است، بلکه کارفرمایان باهوش کارمندان خود را به آن تشویق می‌کنند. تنفس ۵ دقیقه ای در حین انجام کار به شما کمک می‌کند تا ذهن آشفته خود را منظم کرده و توانایی خود برای مدیریت استرس را بهبود بخشید. این کار موجب می شود با ذهن باز به کار خود ادامه دهید.

۴. تقاضای ساعات کاری منعطف داشته باشید

در دنیای دیجیتال امروزی ساعات کاری انعطاف پذیر و ارتباط از راه دور به یکی از احتیاج های اصلی یک کسب و کار تبدیل شده اند  و شرکت‌های زیادی مقرراتی را برای برقراری ایجاد تعادل بین کار و زندگی وضع کرده‌اند. اگر از مدیر یا سرپرست خود درخواست کنید که قسمتی از مسئولیتشان را در منزل انجام دهید، به احتمال زیاد با درخواست شما موافقت خواهد کرد. تحقیقات نشان دهنده این است کارمندانی که از ساعات کاری منعطف بهره‌مند هستند نسبت به کار خود وفادار تر هستند و در قبال آن احساس مسئولیت بیشتری دارند.

۵. برقراری ارتباط درست با همکاران

وقتی که تحت فشار هستید این موضوع را صادقانه با مدیران و همکاران خود در میان بگذارید. به احتمال زیاد شما تنها کسی نیستید که تحت فشار است با این وجود توصیه می شود افزون بر اطلاع دادن از شرایط سخت کار راه حل جایگزین آن را ارائه دهید. همچنین بررسی ماجرا از زاویه دید شخص ثالث به کم شدن استرس شما بسیار کمک می کند. در شرایط بحرانی یا باید در استراتژی خود بازنگری کنید یا باید به شکلی منطقی و آرام از مواضع خود دفاع نمایید. در زمان بروز بحران، تلاش کنید قبل از آنکه کنترل موقعیت را از دست دهید، صبر کنید تا عصبانیت همکارانتان کم شود. می توانید موقعیت را بهتر سازماندهی کنید.

بررسی ایجاد تعادل بین کار و زندگی

نکاتی که در بالا ذکر کردیم، مواردی بودند که در محیط کار باید رعایت کنیم. هر چه رعایت این موارد فایده دارد، ولی کافی نیستند. برای ایجاد تعادل باید سبک زندگی خود را نیز تغییر بدهیم. در ادامه مواردی را که در خانه باید رعایت کرد را بیان می کنیم:

۱. بیش از اندازه مسئولیت پذیر نبودن

آیا زمانی که به تقویم نگاه می کنید استرس سراپای وجود شما را به لرزه در می آورد. اگر به اندازه ای درگیری دارید که در خانه هم باید به کارهای دفترتان رسیدگی کنید، زمان آن رسیده است که نه گفتن را یاد بگیرید. این نقاب قهرمانانه به ضرر شماست.

۲. کمتر استفاده کردن از وسایل ارتباطی

همان ابزار های ارتباط جمعی امروزی که ارتباط ما با همکارانمان را آسان کرده است، اگر به درستی مورد استفاده قرار نگیرد جریان زندگی ما را به کلی مختل می کند. درست است که بایستی همیشه در دسترس همکاران تان باشید، به ویژه زمانی که ساعات کاری شما شناور است، ولی نباید بگذارید امور مربوط به شرکت در زندگی شخصی شما اختلال به وجود بیاورد.

۳. استفاده از خدمات شرکتتان

شرکت های حرفه ای در قبال رفاه کارمندان خود احساس مسئولیت می‌کنند چون می‌دانند که آسایش فکری آن ها به سوددهی منجر می شود. خیلی از شرکت های خدمات درمانی، مهدکودک و وسایل ایاب و ذهاب را به صورت رایگان در اختیار کارکنانشان قرار می دهند. اگر شرکت شما نیز این خدمات را ارائه می‌دهد بهتر است از آنها بهره ببرید.

بررسی تعادل میان کار و زندگی

۴. صحبت کردن با نزدیکان

حرف زدن با دوستان یا خانواده تاثیرات بسیار زیادی در موفقیت شما می‌گذارد. افزون بر این این کار برای سلامت روان شما بسیار فایده دارد. انسان هایی که احساس امنیت و دلگرمی می‌کنند، سیستم ایمنی قوی‌تری مقابل بیماری ها دارند.

۵. کمک خواستن از دیگران در صورت نیاز

نگذارید که استرس کار سلامتی و خوشحالی شما را به خطر بیاندازد. اگر دائم نگران کار خود هستید، شاید بهتر باشد تا از یک روانشناس مشاوره بگیرید. کمک خواستن نشانه ضعف نمی باشد. بلکه بالعکس؛ اهمیت دادن به سلامت خود نشان دهنده قدرت شما می باشد.

اثر تعادل بین کار و زندگی

۶. فعال بودن

ورزش کردن علاوه بر مزایای جسمانی، موجب کاهش استرس و افسردگی می‌شود. محققان عقیده دارند افسردگی موجب می‌شود انسان ها شرایط سخت و دشوار را بهتر سازماندهی کنند. همچنین ورزش کردن سیستم ایمنی بدن شما را تقویت و شما را از پزشک بی نیاز می کند. توصیه می کنیم در برنامه زمانی خود زمان هایی را به ورزش کردن اختصاص دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا