علت کم و زیاد شدن نور صفحه گوشی

کم و زیاد شدن ناگهانی میزان نور یکی از این مشکلات است که بسیاری از کاربران انواع گوشی‌ها از جمله گوشی شیائومی، سامسونگ، هواوی و غیره از آن شکایت دارند.

به گزارش سبک ایده آل به نقل از شما نیوز، امروزه با پیشرفت فناوری روزبه‌روز شاهد عرضه مدل‌های پیشرفته‌تری از گوشی‌های هوشمند هستیم که به‌طبع از ویژگی‌های پیشرفته‌تری هم برخوردار هستند. قابلیت تنظیم نور صفحه گوشی از مهمترین ویژگی‌های گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آید که البته گاهی با مشکلاتی هم مواجه می‌شود. کم و زیاد شدن ناگهانی میزان نور یکی از این مشکلات است که بسیاری از کاربران انواع گوشی‌ها از جمله گوشی شیائومی، سامسونگ، هواوی و غیره از آن شکایت دارند. به همین دلیل بسیاری از کاربران گوشی‌های اندرویدی و حتی آی او اس به دنبال دانستن علت کم و زیاد شدن نور صفحه گوشی و راه برطرف کردن آن هستند. در نتیجه این مطلب را به بررسی دلایل مختلف اختصاص داده‌ایم و برای رفع آن هم روش‌هایی را بیان خواهیم کرد.

۶ علت کم و زیاد شدن نور صفحه گوشی

فعال شدن حالت تغییر خودکار روشنایی صفحه

به عنوان یکی از اصلی‌ترین موارد مربوط به علت کم و زیاد شدن نور صفحه گوشی باید به فعال شدن حالت تغییر خودکار روشنایی صفحه یا Automatic Brightness اشاره کرد که در واقع اغلب موارد بر اساس این ویژگی اتفاق می‌افتند. این قابلیت در انواع گوشی‌های قدیمی و جدید وجود داشته و برای تطبیق روشنایی صفحه با محیط کاربر تعبیه شده است. به عبارتی گوشی‌های هوشمند با بهره‌گیری از این خصوصیت نور صفحه را با نور محیط اطراف تطبیق می‌دهند. به این ترتیب اگر فضا دارای نور زیاد به خصوص نور خورشید باشد، روشنایی صفحه گوشی هم بیشتر خواهد شد و اگر نور محیط کم باشد، نور صفحه گوشی هم کاهش خواهد پیدا کرد. این قابلیت برای سهولت کاربران قرار گرفته است و در صورت نیاز می‌توان آن را به آسانی غیرفعال کرد. تنها باید وابسته به مدل گوشی از طریق کنترل سنتر یا نوار اعلانات به غیرفعال کردن اقدام کرد.

بهبود عملکرد باتری گوشی

در بسیاری از موارد ممکن است که کاربران تغییر خودکار روشنایی صفحه را فعال نکرده باشند و همچنان کم و زیاد شدن نور صفحه گوشی را تجربه کنند. تقریباً تمامی گوشی‌های هوشمند دارای قابلیت ذخیره باتری یا battery saver هستند که این قابلیت برای کمک به نگه داشتن شارژ باتری در زمان بیشتر طراحی شده است. در بسیاری از موارد فعال کردن آن باعث فعال کردن تغییر خودکار روشنایی هم می‌شود و به این ترتیب کاربر با این مشکل مواجه خواهد شد.

همان‌طور که اشاره کردیم، غیرفعال کردن آن از طریق نوار اعلانات امکان‌پذیر است. همچنین می‌توان از طریق تنظیمات گوشی هم تغییر خودکار روشنایی و بهبود عملکرد باتری را غیرفعال کرد. برای این کار به قسمت تنظیمات بروید، سپس از قسمت صفحه نمایش یا display و سپس brightness level غیرفعال‌سازی را انجام دهید. برای غیرفعال کردن ذخیره سازی باتری هم می‌توانید از طریق قسمت باتری در تنظیمات اقدام کنید. البته کلیه این تنظیمات وابسته به مدل و نوع گوشی می‌توانند متفاوت باشند.

حفظ سلامت چشم افراد

امروزه با توجه به اینکه کاربران و افراد گوناگون روزانه ساعات بسیاری را به صفحه نمایش گوشی خیره می‌شوند و از آن استفاده می‌کنند، خطر بیشتری در خصوص آسیب دیدن سلامت چشم افراد از این طریق وجود دارد. به همین دلیل در مدل‌های جدید گوشی‌های هوشمند به خصوص گوشی شیائومی، سامسونگ، هواوی و آیفون، قابلیت Eye Comfort وجود دارد که موجب حفظ سلامت چشم افراد با تغییر میزان نور گوشی می‌شود. در واقع این قابلیت که در گوشی‌های سامسونگ رایج‌تر است، کمک می‌کند تا رنگ‌های آبی کمرنگ شوند و رنگ‌های گرم بیشتر شوند. به این ترتیب آسیب کمتری به چشم وارد می‌شود و در واقع چشم‌ها هنگام استفاده از گوشی در راحتی بیشتری قرار می‌گیرند.

قابلیت مشابه به این مورد در بعضی از گوشی‌های شیائومی با نام Reading mode در قسمت کنترل سنتر وجود دارد و با کلیک بر روی آن امکان غیرفعال یا فعال کردن فراهم شده است. برای سایر مدل‌های گوشی‌های اندرویدی هم باید از این طریق اقدام کرد:

تنظیمات یا Settings را باز کنید.

بر روی نمایشگر یا Display کلیک کنید.

از طریق قسمت مربوط به سلامت چشم یا همانEye Comfort امکان غیرفعال کردن وجود دارد.

کثیف بودن سنسور نور محیط روی صفحه نمایش

همان‌طور که اشاره کردیم، انواع گوشی‌های اندرویدی و حتی آی او اس جدید یا قدیمی از قابلیت تغییر خودکار روشنایی صفحه برخوردار هستند که با توجه به کم یا زیاد بودن نور محیط اطراف کاربر، نور صفحه را تغییر می‌دهد و به این ترتیب یکی از مهمترین عوامل مربوط به علت کم و زیاد شدن نور صفحه گوشی به حساب می‌آید. این کار از طریق سنسور خاص تشخیص نور انجام می‌شود و به‌طبع کثیف بودن سنسور نور روی صفحه نمایش موجب کم و زیاد شدن نادرست روشنایی گوشی می‌شود. برای رفع این مشکل تنها باید سنسور مربوطه را با یک تکه پارچه نرم، تمیز کنید.

داغ شدن گوشی

داغ شدن گوشی یکی دیگر از دلایل کم و زیاد شدن نور صفحه گوشی به حساب می‌آید. در واقع زمانی که به دلایل گوناگون از جمله باز بودن برنامه‌های مختلف، اجرای برنامه‌های سنگین و فشار به پردازنده دستگاه و یا حتی قرار گرفتن در مقابل نور خورشید، گوشی داغ می‌شود، به طور خودکار نور آن کم خواهد شد تا از داغ شدن بیشتر جلوگیری کند. در این شرایط پس از سرد شدن آن به صورت مجدد میزان نور به حالت قبلی خواهد برگشت و در اغلب موارد نیازی به نگرانی نیست.

این موضوع را شاید بیشتر در گوشی‌های شیائومی مشاهده نمایید. اگر پس از سرد شدن گوشی، تنظیمات نور صفحه به حالت قبلی بازنگشت، حتما از متخصصان تعمیر گوشی شیائومی ماناتل به عنوان برترین نمایندگی تعمیر گوشی شیائومی در تهران برای رفع مشکل کمک بگیرید.

ویژگی‌های برخی اپلیکیشن‌ها

برخی اپلیکیشن‌های گوشی دارای قابلیت تنظیم نور صفحه گوشی هستند تا استفاده و کاربری بهتری را برای کاربران رقم بزنند. برای مثال پس از باز کردن بسیاری از اپلیکیشن‌های مربوط به پخش ویدئو و فیلم نور صفحه گوشی به صورت خودکار زیاد می‌شود تا تصاویر مربوطه با کیفیت و وضوح بیشتری دیده شوند. همچنین این قابلیت در هنگام اسکن QR code هم وجود دارد و در این شرایط تنها با بستن برنامه مذکور می‌توان نور گوشی را به حالت قبلی برگرداند.

رفع ایراد کم و زیاد شدن نور صفحه گوشی

برای رفع در ابتدا ایراد باید علت کم و زیاد شدن نور صفحه گوشی را پیدا کرد. برای مثال می‌توان قابلیت تغییر خودکار روشنایی صفحه را خاموش و مجدّداً روشن نمود. همچنین اگر گوشی داغ کرده است، باید پس از بستن برنامه‌های اضافی و خاموش کردن مواردی مثل بلوتوث و وای‌فای، تا سرد شدن آن صبر کرد. در بعضی موارد هم ایراد از طریق یک خاموش و روشن کردن ساده یا ری استارت کردن برطرف خواهد شد. اگر پس از انجام این موارد همچنان مشکل کم و زیاد شدن روشنایی صفحه گوشی ادامه یافت، احتمال وجود ایرادات پیچیده‌تری در عملکرد دستگاه وجود دارد و به این ترتیب به بررسی تخصصی نیاز خواهد داشت. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که برای تعمیر گوشی و رفع مشکلات آن به مجموعه‌ای معتبر تا متخصصین در اسرع وقت ایراد مذکور را به صورت اساسی برطرف کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا