فواید ویتامین دی برای سلامتی بدن را بدانید

ویتامین دی یکی از ویتامین‌های ضروری و مورد نیاز بدن است که در مکمل‌های غذایی و برخی مواد غذایی یافت می‌شود و نقش موثری در حفظ سلامتی افراد دارد؛ کمبود این ویتامین بخصوص در دوره میانسالی می‌تواند مشکلات ناشی از پوکی استخوان را تشدید کند.

به گزارش پارسینه پلاس، بسیاری ویتامین دی را به عنوان ویتامین آفتاب می‌شناسند و می‌دانند که این ویتامین از طریق نور خورشید و از طریق پوست هم جذب بدن می‌شود، اما اگر در حال ورود به دوره میانسالی هستید، باید با نقش این ویتامین در تامین سلامت بدن و پیشگیری از بیماری بیشتر آشنا شوید.

بر اساس آمار‌های جهانی حدود ۴ نفر از هر ۱۰ نفر در جهان به اندازه کافی ویتامین دی دریافت نمی‌کنند. ویتامین دی از دو راه تامین می‌شود: مصرف غذا‌های حاوی این ویتامین همچون انواع ماهی و محصولات لبنی، زرده تخم مرغ و غلات غنی شده تا قرار گرفت در مقابل نور مستقیم خورشید.

باید گفت که اگرچه محافظت از پوست در برابر اشعه‌های زیانبار خورشید بسیار مهم است، اما بدن برای ساختن ویتامین دی به مقداری نور خورشید نیاز دارد؛ و به همین خاطر توصیه می‌شود روزانه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه و سه بار در هفته، آفتاب بگیرید.

به تازگی وبگاه «وب‌مد» در مقاله‌ای به گردآوری نکات مهم در خصوص تامین ویتامین دی بدن پرداخته و نقش آن را در پیشگیری از افسردگی، ابتلا به آنلوآنزا و دیگر بیماری‌ها بیان کرده است.

ویتامین دی و افسردگی: کارشناسان مطمئن نیستند که آیا کمبود ویتامین دی منجر به افسردگی می‌شود یا برعکس؛ اما مطالعات نشان می‌دهد که بین این دو ارتباط وجود دارد. تحقیقات دیگری در دست انجام است تا مشخص شود آیا افزایش سطح ویتامین دی می‌توان بهبود خلق و خوی افراد کمک کند یا نه.

با آنفلوانزا مبارزه کنید: افزایش ایمنی بدن در برابر بیماری‌ها یکی از ویژگی‌هایی است که برای ویتامین دی بیان می‌شود؛ در زمان همه گیری کووید ۱۹ نیز تاکید می‌شد که افراد مقدار مناسبی از ویتامین دی مصرف کنند؛ با این حال هنوز دانشمندان در حال کشف دقیق این موضوع هستند که ویتامین دی چقدر می‌تواند شما را از ابتلا به ویروس آنفلوآنزا درمان کند یا حتی از ابتلا به آن جلوگیری کند.

یک مطالعه نشان می‌دهد که مصرف قطره ویتامین دی در فصل زمستان به کاهش تعداد دانش آموزان ژاپنی مبتلا به آنفلوانزا کمک می‌کند. واضح است که این بخش مهمی از یک سیستم ایمنی سالم است. اگر بدن شما به اندازه کافی نباشد، نمی‌تواند به خوبی با میکروب‌ها مبارزه کند.

ویتامین دی و ام اس: مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین دی ممکن است شانس ابتلا به ام اس را کاهش دهد. این بیماری به سیستم ایمنی و سیستم عصبی مرکزی فرد حمله می‌کند؛ البته برخی مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین دی می‌تواند علائم این بیماری را در افراد مبتلا به ام اس کاهش دهد و یا حتی از رشد بیماری بکاهد.

پیشگیری از حمله قلبی: هیچ مدرک محکمی وجود ندارد که مکمل‌های ویتامین دی خطر حمله قلبی یا سکته را کاهش دهند، اما این امید وجود دارد که ممکن است از نارسایی قلبی جلوگیری کند؛ البته محققان در حال بررسی آن هستند.

ارتباط سرطان با ویتامین دی: گفته می‌شود که ویتامین دی ممکن است شانس ابتلا به برخی سرطان‌ها مانند روده بزرگ، سینه و پروستات را کاهش دهد. این میزان زمانی که با کلسیم همراه شود، بهتر است. در یک کارآزمایی بالینی، خطر ابتلای آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار با مصرف مکمل‌های ویتامین دی ۲۳ درصد کاهش یافت.

ویتامین استخوان ساز: سطوح سالم ویتامین دی می‌تواند امکان از دست دادن استخوان را کاهش دهد و از پوکی استخوان جلوگیری کند؛ پزشکان از ویتامین دی برای درمان پوکی و حتی نرمی و تحلیل استخوان استفاده می‌کنند.

پیوندی با کاهش وزن: اگر می‌خواهید وزن کم کنید، بهتر است مکمل‌های ویتامین دی را امتحان کنید. مصرف آن با کلسیم می‌تواند شما را از احساس گرسنگی به دفعات جلوگیری کند. این بدان معناست که شما کالری کمتری می‌خورید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا