وحشت! قهوه و نوشابه‌های گازدار در حال کشتن قلب شما هستند

نوشیدنی‌های حاوی کافئین، از قهوه گرفته تا نوشیدنی‌های انرژی زا، اگر بیش از حد مصرف شوند، می‌توانند منجر به عوارض خطرناک جسمانی از جمله فشار خون بالا و اختلالات خواب شوند.

به گزارش پارسینه پلاس؛ یک تحقیق جدید از محققان هندی نشان داده که مصرف بیش از ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز می‌تواند به قلب آسیب برساند و عوارض جسمانی شدیدی مانند اضطراب، افزایش فشار خون و حتی بی‌خوابی ایجاد کند.

این مطالعه هشدار می‌دهد که افرادی که به مصرف زیاد قهوه یا نوشابه‌های انرژی زا عادت دارند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به مشکلات قلبی هستند. فشار خون بالا، تپش قلب و حتی خطر رابدومیولیز از جمله عوارضی است که ممکن است پس از مصرف بیش از حد کافئین بروز کند. برای حفظ سلامتی و جلوگیری از این عوارض، بهتر است مصرف کافئین را به میزان مناسب محدود کنید.

یک مطالعه جدید از محققان هندی هشدار می‌دهد که نوشیدن قهوه، کولاهای گازدار یا نوشیدنی‌های انرژی زا می تواند به مرور زمان باعث آسیب قلبی شود. همه این نوشیدنی‌ها حاوی کافئین هستند و افرادی که بیش از ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز می‌نوشند، بیشتر در معرض ابتلاء به بیماری‌های قلبی هستند.

اما آیا وقعا این نوشیدنی‌های کافئین دار باعث بروز عوارض جسمانی می‌شوند؟ قهوه یک نوشیدنی دلچسب برای زمان کار، درس و فعالیت است، اما اگرچه کافئین موجود در قهوه به طور کلی در مقادیر کم تا متوسط بی خطر است، مصرف زیاد آن حتی برای بیدار ماندن در زمان درس و کار می‌تواند عوارض جانبی ناخوشایند و حتی خطرناکی ایجاد کند.

قهوه حاوی کافئین است، ماده‌ای که ممکن است خلق و خو، متابولیسم و عملکرد ذهنی و فیزیکی شما را تقویت کند. مطالعات همچنین نشان داده‌اند که مصرف آن در مقادیر کم تا متوسط برای اکثر افراد بی‌خطر است. با این حال، دوزهای بالای کافئین ممکن است عوارض جانبی ناخوشایند و حتی خطرناکی داشته باشد.

تحقیقات نشان داده که ژن های شما تاثیر زیادی بر تحمل شما نسبت به میزان مصرف قهوه دارند. برخی می‌توانند کافئین بسیار بیشتری نسبت به دیگران بخورند بدون اینکه اثرات منفی را تجربه کنند.علاوه بر این، افرادی که به کافئین عادت ندارند ممکن است پس از مصرف قهوه حتی در دوز متوسط، علائم و عوارضی را تجربه کنند. در این مطلب به ۹ عارضه جانبی بیش از حد کافئین اشاره کرده‌ایم.

فشار خون بالا

به طور کلی، به نظر نمی رسد کافئین خطر ابتلا به بیماری قلبی یا سکته را در بیشتر افراد افزایش دهد. با این حال، در چندین مطالعه نشان داده شده است که به دلیل اثر تحریکی آن روی سیستم عصبی، فشارخون را افزایش می‌دهد. فشار خون بالا یک عامل خطر برای حمله قلبی و سکته است. خوشبختانه، اثر کافئین بر فشار خون موقتی به نظر می‌رسد.

همچنین، به نظر می‌رسد که قوی‌ترین تاثیر را روی افرادی که عادت به مصرف آن ندارند، دارد. همچنین نشان داده شده است که مصرف زیاد کافئین باعث افزایش فشار خون در حین ورزش در افراد سالم و همچنین در افرادی با فشار خون خفیف بالا می شود. بنابراین، توجه به دوز و زمان مصرف کافئین مهم است، به خصوص اگر در حال حاضر فشار خون بالا دارید.

اضطراب

کافئین برای افزایش هوشیاری شناخته شده است. این ماده با مسدود کردن اثرات آدنوزین، یک ماده شیمیایی مغز که باعث می‌شود احساس خستگی کنید، عمل می‌کند. اما همزمان کافئین موجود در قهوه، ترشح آدرنالین، یا هورمون «جنگ یا گریز» که مرتبط با افزایش انرژی است را تحریک می‌کند. با این حال، در دوزهای بالاتر، این اثرات ممکن است بارزتر شوند و منجر به اضطراب و بروز حالت عصبی شوند.

اختلال اضطراب ناشی از کافئین یکی از چهار سندرم مرتبط با کافئین است در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) که توسط انجمن روانپزشکی آمریکا منتشر شده، فهرست شده است.

گزارش شده مصرف روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم یا بیشتر که مقدار بسیار بالای کافئین محسوب می‌شود، باعث عصبی شدن، بی قراری و علائم مشابه در اکثر افراد می‌شود، در حالی که حتی مصرف متوسط ممکن است منجر به اثرات مشابه در افراد حساس به کافئین شود.

یک مطالعه روی ۲۵ مرد سالم نشان داد که افرادی که تقریبا ۳۰۰ میلی گرم کافئین مصرف کردند، بیش از دو برابر افرادی که دارونما مصرف کردند، استرس داشتند. اگر متوجه شدید که اغلب عصبی یا پریشان هستید، ممکن است از قهوه باشد، در نتیجه این می‌تواند ایده خوبی باشد که به میزان مصرف کافئین خود نگاه کنید و آن را کاهش دهید.

بی خوابی

توانایی کافئین قهوه و چای برای کمک به افرادی که برای درس یا کار و فعالبت نیاز به بیداری دارند؛ یکی از ارزشمندترین ویژگی‌های آن است. از سوی دیگر، کافئین بیش از حد می‌تواند نیاز به ترمیم خواب ترمیمی را با مشکل مواجه کند. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف زیاد کافئین مدت زمان مورد نیاز برای به خواب رفتن را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا