کشف سنگ های عجیب در مریخ+فیلم

کاوشگر استقامت ناسا سنگ‌های عجیبی را کشف کرده که تا به حال روی مریخ دیده نشده است.

به گزارش پارسینه پلاس، کاوشگر مریخ‌نورد استقامت ناسا در حالی که برای دور زدن مسیری پر از سنگ‌ها میانبر می‌زد، به طور غیرمنتظره‌ای به میدانی از سنگ‌ها برخورد کرد که دانشمندان تا به حال نمونه مشابه آن را روی سیاره سرخ ندیده بودند.

در چهارمین گشت و گذار خود از زمان فرود سه سال پیش، این کاوشگر خستگی‌ناپذیر در حال عبور از یک کانال رودخانه خشک شده به نام دره نرطوا والیس بود به تپه‌ای برخورد کرد که پوشیده از سنگ‌هایی بود که ناسا در بیانیه‌ای آنها را از نوعی که تا به حال روی مریخ مشاهده نشده بود توصیف کرده است.

یکی از آنها، که در این تصویر کامپوزیت نشان داده شده است، واقعاً برجسته است: تخته سنگی تقریباً کم‌رنگ که با هیچ یک از سنگ‌های تیره‌تر اطرافش مطابقت ندارد.

ناسا در این بیانیه نوشت که این سنگ – به عرض حدود ۴۵ سانتی متر و ارتفاع ۳۵ سانتی متر – واقعاً منحصر به فرد است و آنقدر متمایز است که دانشمندان مجبور شدند نامی به آن بدهند. پس با جدیدترین شگفتی مریخ، آتوکو پوینت آشنا شوید، که نشان‌دهنده رازهای زمین‌شناسی عمیق‌تر در این دنیای بی‌حاصل است.

مریخ به دلایل مختلف سیاره سرخ نامیده می‌شود و هرگونه انحراف از هنجار تک‌رنگ آن، از نظر زمین‌شناسی، قابل توجه است. با بررسی دقیق‌تر بصری با ابزارهای کاوشگر، دانشمندان ناسا شواهدی یافته‌اند که نشان می‌دهد این سنگ از کانی‌هایی به نام پیروکسن و فلدسپات ساخته شده است که نشان می‌دهد ممکن است از منبع زیرزمینی ماگما سرچشمه گرفته باشد.

با این حال، هنوز مشخص نیست که چگونه آتوکو پوینت به سطح زمین رسیده است. ناسا می‌گوید به دلیل اینکه ترکیب این سنگ با محیط اطرافش بسیار متفاوت است، دانشمندان دیگر تیم استقامت معتقدند که ممکن است توسط جریان آب به آنجا حمل شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا