بهترین مشاغل مربوط به هوش مصنوعی کدام اند؟

اخیرا اخبار بسیاری پیرامون هوش مصنوعی وجود دارد و هر چه جلوتر می رویم این نگرانی وجود دارد که مشاغلی با هوش مصنوعی حذف می شوند ولی باید بدانید که مشاغل جدیدی در مقابل اضافه خواهد شد. این مطلب به مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی می پردازد.

به گزارش سبک ایده آل به نقل از آرگا، برخی افراد با شنیدن اسم هوش مصنوعی تصور می کنند این فناوری احتمالا مشاغل بسیاری را حذف می کند. اگرچه با گسترش سیستم های مجهز به هوش مصنوعی این موضوع اجتناب ناپذیر است ولی از سویی بسیاری از مشاغل جدید را با خود همراه می آورد. در این مطلب با مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی آشنا می شوید.

آشنایی با مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی

ذهن بسیاری از افراد با شنیدن اسم هوش مصنوعی به این سمت کشیده می شود که این فناوری از نرم افزار یا الگوریتمی استفاده که سبب بازسازی هوش انسان شده و به احتمال زیاد می خواهد بسیاری از شغل ها را حذف کند. اگرچه با توسعه سیستم های مجهز به هوش مصنوعی این جابجایی ها غیر قابل اجتناب است ولی از سویی بسیاری از مشاغل جدید را ایجاد می کند.

از این رو نگرانی رایج شده در بین افراد که هوش مصنوعی را عامل بیکاری آیندگان می داند برطرف می شود و خواهند دانست که برای مشاغل حذف شده جایگزین های بسیاری وجود دارد. به این ترتیب ممکن است کنجکاو شوید که مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی کدام هستند؟ که در ادامه مطلب با آن ها آشنا می شوید.

هوش مصنوعی

هر روز هوش مصنوعی بیشتر در زندگی انسان ها رخنه می کند و عده ای عقیده دارند که رفتارهای هوش مصنوعی روز به روز بیشتر شبیه انسان به نظر می رسد. از طرفی، محبوبیت آن میان کاربران در حال افزایش بوده و توجه بیشتر افراد را به خود جلب نموده است.

یکی از نگرانی های بزرگ در مورد هوش مصنوعی حضور آن در بازار کار و این احتمال است که شاید هوش مصنوعی سبب بیکاری افراد زیادی شود. در حالی که هوش مصنوعی می تواند سبب ایجاد شغل نیز گردد. در این مطلب مشاغل مختلف مرتبط با هوش مصنوعی که از نظر توسعه و نگهداری آن مناسب هستند مورد بررسی قرار می گیرد.

 

از این رو می توانید با توجه به مدرک تحصیلی در فناوری اطلاعات، مهندسی نرم افزار، علوم رایانه مسیر شغلی تان را در هوش مصنوعی دنبال کنید. باید گفت هوش مصنوعی از داغ ترین فناوری های حال حاضر به شمار می رود که بسیار مورد توجه شرکت ها، آموزشگاه ها و صنایع مختلف قرار گرفته است.

به نحوی که همه مایلند تا از این فناوری بیشتر بدانند زیرا تمام منابع به این نکته اشاره می کنند که مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی در رده مشاغل پولساز دنیای فناوری قرار می گیرند و هر فردی که بتواند بر مهارت های مورد نیاز این مشاغل چیره گردد بابت آن دستمزد خوبی دریافت خواهد کرد.

بر اساس آمارها هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۲ حدود ۲.۳ میلیون شغل ایجاد کرده ولی به همین نسبت سبب از بین رفتن برخی مشاغل شناخته شده امروزی شده است. هوش مصنوعی فرصت های شغلی منحصر به فرد و جالبی را در اختیار افراد قرار داده که این موقعیت ها می توانند در زمینه سرگرمی، ساخت بازی، امنیت یا فناوری های زیر ساختی باشند.

چه شغل هایی با هوش مصنوعی حذف می شوند؟

باید پذیرفت که فناوری از راه رسیده و به تدریج برخی از شغل ها در معرض خطر حذف شدن می باشند. پژوهش ها نشان می دهد که بیشتر کارهایی که افراد در یک روز معمولی انجام می دهند را می توانند با هوش مصنوعی به صورت خودکار انجام بدهند. در تصور زیر درصد افراد فعال در شغل های مختلف شامل کارگران ساختمانی، کارمندان بانک، محاسبات مالی و … که تا سال ۲۰۲۲ با رشد هوش مصنوعی بیکار شده اند نشان داده شده است.

همچنین برخی از مشاغلی که احتمال می رود توسط هوش مصنوعی حذف شوند عبارت است از:

  • بازاریاب آنلاین که توسط فناوری پرسادو جایگزین می شود
  • طراح و توسعه دهنده وب که با فناوری گرید جایگزین می شود.
  • کارشناس منابع انسانی که با فناوری فلت پای جایگزین می شود.
  • مدیر دفتر که فناوری بتی جایگزین آن می شود.
  • حسابدار که فناوری اسمک جایگزین آن می گردد.
  • جایگزینی شغل ژورنالیست با فناوری ورداسمیت
  • جایگزینی شغل ویراستار با فناوری بولد
  • شغل وکالت که با فناوری راس جایگزین می شود.
  • پزشک که از فناوری پاپیلون به جای آن استفاده می شود.
  • جایگزینی شغل های روان شناس و روانپزشک با فناوری الی

شغل های مرتبط با هوش مصنوعی

یکی از معیارهای اصلی در میزان پیشرفت هوش مصنوعی در بازار کاری، تعدد مشاغل مرتبط نوظهور با این فناوری در چند سال اخیر می باشد. بر اساس آمار موقعیت های استخدامی جدید در امریکا در چند سال اخیر شد قابل توجهی یافته است. در میان دسته بندی های موجود در مشاغل مربوط با هوش مصنوعی یادگیری ماشین با آمار ۵۸ درصدی در اولویت قرار دارد.

در رتبه های بعدی موقعیت های شغلی هوش مصنوعی با ۲۴ درصد، یادگیری عمیق ۹ درصد و پردازش زبان طبیعی با ۸ درصد جای گرفته است. همانطور که پیشتر ذکر شد گرچه هوش مصنوعی برخی شغل ها را حذف می کند ولی مشاغل جدید و نوینی را جایگزین می نماید.

طراح سیستم مدیریت هوشمند، مربی هوش مصنوعی، اپراتور ربات، طراح ربات، طراح ساخت خانه های هوشمند، طراح سیستم های هوشمند، مهندس تولید هواپیماهای کوچک، پلیس رسانه و طراح سیستم های هوشمند سفر برخی از شغل های جدید مرتبط با هوش مصنوعی هستند. در ادامه تعدادی از مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی شرح داده می شوند.

۱. مهندس نرم افزار

در صورتی که قدرت حل مسئله بالایی داشته و به راحتی می توانید با اندکی جستجو در اینترنت مشکلات سیستمی رایانه خود را حل نمایید. مهندسی نرم افزار می تواند گزینه عالی برای شما باشد. هم اکنون مهندسی نرم افزار یکی از شناخته شده ترین شغل های دنیای فناوری است و تقاضا برای آن روز بروز افزایش می یابد.

مهندسی نرم افزار از منظر کارشناسان، ستون اصلی فناوری به شکل امروزی محسوب می شود. با فعالیت در این شغل به راحتی نرم افزاری را طراحی و تولید می کنید. همه نرم افزارهایی که تا بحال از آن استفاده می کردید مانند آفیس یا کروم توسط مهندسین نرم افزار طراحی شده است.

شرکت ها همیشه به نرم افزارهای پیشرفته ای احتیاج دارند که به مشتریانشان ارائه نموده و خدماتشان را توسط آن در دسترس قرار بدهند و مهندسان توانایی لازم برای تولید نرم افزارهای مدنظر شرکت را دارند. این افراد در حوزه هوش مصنوعی می توانند نرم افزارهایی جهت تشخیص گفتار، یادگیری ماشین و به صورت کلی سیستم های قابل استفاده سمت کاربر که به هوش مصنوعی متمایل شود تولید نمایند.

همچنین افراد حرفه ای در این حوزه می توانند جدا از تولید برنامه پس از راه اندازی آن به نگهداری و به بروزرسانی مشغول شده و همچنان فعالیتشان را ادامه دهند. به طور مثال یکی از جنبه های مهم هوش مصنوعی و اساس ایجاد نرم افزار این است که به بیشتر افراد در بهره گیری از فناوری پیچیده کمک نمایند.

در این راستا الکسا، کورتانا، سیری و دیگر دستیارهای صوتی از جمله فناوری هایی محسوب می شوند که با ادغام هوش مصنوعی می توانند تجربه کاربری بی نظیر و البته در مواردی دلهره آور فراهم نمایند. حال تصور کنید که شما دستیار مجازی خودتان را طراحی و تولید نماید.

۲. مهندس رباتیک

آیا تاکنون تصور نموده اید که چه فرصت هایی با ساخت، راه اندازی، آزمایش و نگهداری از ربات هوش مصنوعی ایجاد می گردد؟ در حال حاضر مهندسین رباتیک در بین شرکت های مختلف بیشترین تقاضا را دارند زیرا توانایی آن ها محدوده ای از مزیت ها را پوشش داده که در بیشتر صنایع می توان از آن ها بهره برد.

به این ترتیب به عنوان مهندس رباتیک می توانید قسمتی از یک محصول خلاقانه با تمرکز بر ساخت و نگهداری ماشین های اتومات بوده که از یادگیری ماشینی هم بهره می برد و آن را استفاده می کند. با این وجود اگر با اعداد و محاسبات راحت بوده و از این کار لذت می برید به دنبال شغلی رضایت بخش و جذاب هستید می توانید مهندسی رباتیک را در صنایع تولیدی، کشاورزی، سلامت غذایی و حتی نظامی ادامه داده و از ایمنی شغلی و شانس اجرای کارهای مثبت در مقیاس بزرگ خیال خود را آسوده نمایید.

مهندسان یادگیری ماشین وظیفه پردازش و قابل فهم نمودن حجم گسترده ای از داده ها را بر عهده دارند. به عبارت دیگر بخش عمده ای از وقتشان صرف مدیریت بزرگ داده هایی می گردد که از منابع مختلف به دست می آید. این افراد داده ها را از منابع گوناگون ساخت یافته و غیر ساخت یافته مانند بانک اطلاعاتی، فضای ذخیره سازی ابری، شبکه های اجتماعی و بازخوردهای مشتریان دریافت نموده و این داده ها را پالایش و طبقه بندی می کنند.

در ادامه الگوریتمی را جهت پردازش داده ها آماده می نمایند. به طوری که الگوریتم بتواند از داده های دریافتی نکاتی را آموخته و تصمیماتی شبیه با عامل انسانی بگیرد. از مهارت های اساسی یک مهندس یادگیری ماشین تسلط به الگوریتم های یادگیری ماشین، تسلط بر آمار و احتمال مهندسی، تسلط بر زبان برنامه نویسی پایتون و …. می باشد.

۴. مهندسی بینایی ماشینی

مهندسی بینایی رایانه یا مهندسی بینایی ماشینی یکی از زیر شاخه های مهندسی رایانه می باشد که در آن مطالعات و پردازش های تصویری توسط هوش مصنوعی و یادگیری ماشین طوری انجام می شود که توانایی بینایی برای رایانه ایجاد شده و کامپیوتر بتواند مفهوم بدن را درک نماید و تفاوت ها، حرکات و حتی جنس بافت سوژه ها را تشخیص بدهد.

از این رو اگر در به تصور کشیدن اطلاعات دارای مهارت بوده می توانید روی این رشته حساب کنید. مهندسی بینایی ماشینی عموما بر الگوریتم و داده های بصری متمرکز بوده و شرکت های بزرگی همچون اپل طرفدار آن هستند. این دسته از مهندسان می توانند هوش مصنوعی مرتبط با پردازش تصویر را توسعه داده و از آن در محصولات دیگر استفاده نمایند.

این افراد با ایجاد الگوریتم های خودکار و حفظ آن می توانند برای سیستم های تشخیص خطر در ماشین های خودران، تشخیص چهره و ضمنا کنترل محتوا در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک مفید بوده و در این موقعیت ها فعالیت نمایند. تمام موقعیت های شغلی دارای یک سیستم خودکار مشابه هوش مصنوعی می باشند که می توان انتظار داشته در سالهای آتی این حرفه بسیار مورد توجه قرار گرفته و شکوفا گردد.

اگر توسط فیدهای ویدیویی یا عکس های آنالوگ یا سیگنال های دیجیتال با داده فعالیت دارید مهندسی بینایی رایانه می تواند آینده شغلی خوبی را رقم بزند.

از دیگر مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی مهندسی اطلاعات یا داده می باشد. تمام افراد فایل های بسیاری روی حافظه رایانه یا لپ تاپ ذخیره می کنند. برخی فایل ها را انباشته و به صورت نامنظم هر چیزی را در هر محلی کپی می کنند ولی برخی آرشیو فیلم، آهنگ و … را جداگانه داشته و حتی شاید آن ها را بر اساس ژانر، تاریخ یا هر معیار دیگری دسته بندی می کنند.

به بیان دقیق تر مهندس اطلاعات دانش کافی در ارتباط با داده های بزرگ را دارد و بر روند استریم اطلاعات نظارت می کند. استریمی که از ابزارها و چارچوب های بزرگ اطلاعات برای تحلیل بلادرنگ داده ها یا آماری استفاده می نماید. مهندس اطلاعات در اغلب موارد تیمی کار می کند که ابزارهای پردازش داده را تولید می کند.

۵. تحلیل گر امنیت داده

تحلیل گر امنیت داده باید درک صحیحی از امنیت رایانه و شبکه مانند مدیریت دیوار آتش، فناوری رمزنگاری و پروتکل شبکه را داشته باشد. از مهارت های مورد نیاز این فرد تسلط به سیستم های تشخیص و پیشگیری از نفوذ، تست آسیب پذیری و تست نفوذ، آشنایی با عملکرد ضد ویروس ها، ضد بدافزارها، آشنایی با مباحث شبکه، پروتکل های فایروال، سیستم عامل های ویندوز، لینوکس، یونیکس، پروتکل های شبکه، تسلط بر زبان برنامه نویسی قوی مانند سی پلاس پلاس، جاوا، آشنایی با مباحث رایانش ابری و …. می باشد.

تحلیل گر امینت داده به مهارت های عالی ارتباطی و حل مسئله نیاز دارد. این فرد باید از روندهای امنیتی و خط مشی های حاکمیتی سازمان کاملا آگاهی داشته باشد تا بتواند کارش را به درستی انجام بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا