آسم، یکی از معضلات اصلی نظام سلامت!

معاون بهداشت دانشگاه علوم پرشکی قزوین گفت: آسم یکی از معضلات اصلی نظام سلامت در بسیاری از کشورهای جهان و ازجمله کشور ما محسوب می‌شود.

به گزارش سبک ایده آل به نقل از بهداشت نیوز، به گفته دکتر جلال رحمانی،بیماری آسم یکی از معضلات اصلی نظام سلامت در بسیاری از کشورهای جهان و ازجمله کشور ما محسوب می‌شود. بیش‌از ۳۴۰میلیون نفر در دنیا مبتلا به آسم هستند و پیش‌‌بینی می‌شود که طی یک دهه آینده تعداد مبتلایان به آسم، بیش از ۱۰۰میلیون نفر افزایش یابد. در ایران شیوع علائم آسم در کودکان و نوجوانان حدود ۱۱درصد و در بزرگسالان ۹درصد می‌باشد.

دکتر رحمانی خاطر نشان کرد: روزانه بیش‌از ۱۰۰۰نفر در جهان به‌علت بیماری آسم جان خود را از دست می‌دهند که بیشترین مرگ و میر و عوارض ناشی از این بیماری در کشورهای با درآمد کم و متوسط رخ می‌دهد.

در ادامه دکتر نسرین تنکابنی، رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: باتوجه به شیوع بیماری آسم در دنیا، افزایش روزافزون مبتلایان و عوارض ناشی‌از این بیماری، اولین سه‌شنبه ماه می با هدف افزایش آگاهی آحاد جامعه و حساس‌سازی سیاست‌گزاران و مدیران حوزه سلامت به‌عنوان روزجهانی آسم نام‌گذاری گردیده­‌است. امسال که سی‌امین سالگرد این روز می‌باشد مصادف با ۱۲ اردیبهشت گردیده است.

ایشان در ادامه افزود: باتوجه به ضرورت دستیابی عادلانه به خدمات تشخیص، درمان و مراقبت آسم، شعار روز جهانی آسم امسال، “مراقبت آسم برای همه” انتخاب شده‌است.

آمنه احدی­زاده، کارشناس پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت عنوان کرد: اسم بیماری التهابی مزمن و غیرواگیر راه‌های هوایی است و وجه مشخصه آن بروز حملات مکرر سرفه، تنگی نفس همراه با خس ­خس سینه و احساس خفقان است. این علائم به‌ویژه در هنگام ورزش، مواجهه با دود سیگار، هوای سرد، عفونت‌های و یروسی دستگاه تنفس و مواد حساسیت‌زا نظیر پوست یا موی حیوانات خانگی، مایت، قارچ‌ها، گرده‌ها و عوامل محرک مانند آلاینده­‌ای هوا، بوهای تند و شوینده‌ها تشدید می‌گردند.

احدی‌زاده در ادامه تأکید کرد: بهترین راه پیشگیری و کنترل بیماری‌های مزمن تنفسی شناخت عوامل خطرزای این بیماری‌ها و پرهیز از مواجهه با آنها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا