آشنایی با گیاهان دارویی قاعده آور و تنظیم کننده قاعدگی

استفاده از گیاهان دارویی قاعده آور در طب سنتی برای داشتن سیکل قاعدگی منظم توصیه می شود. در هر دوره به فاصله حدود یک ماه، زنجیره تغییرات فیزیولوژیک در بدن خانم ها رخ می دهد. در بین هر دوره، لایه و بافت جدید در رحم ایجاد می شود.

زمانی که تخمک بارور نشود این پایه ها دچار ریزش شده و خونریزی قاعدگی ایجاد می شود. در برخی از خانم های عزیز ممکن است این میزان خونریزی کمتر از حد نرمال باشد.

 

درمان های پزشکی و مراقبت های صحیح می‌تواند این مشکل را بدون کمترین نگرانی درمان کند. برخی اوقات گیاهان دارویی قاعده آور و گاهی تغذیه صحیح اثر دارد. ممکن است گاهی ضعف جسمی دلیل قاعدگی های نامنظم باشد است. از نظر پزشکی گاهی کم شدن خون قاعدگی ناشی از اختلالات هورمونی است.

 

مدت زمان هر دوره، ماهی یک مرتبه است که به فاصله ۲۰ الی ۳۰ روز اتفاق می افتد. این دوره طبیعی از ۱۰ تا ۱۴ سالگی شروع می شود و تا ۵۰ الی ۶۰ سالگی ادامه دارد.

 

طب سنتی و درمان قاعدگی های نامنظم

طب سنتی دلایل و ریشه اصلی کم شدن قاعدگی را متفاوت بیان می کند. ممکن است این عوامل برای خانم های جوان تا میانسال یکسان باشد. کم شدن قاعدگی ممکن است بر اثر غلبه خلط صفرا یا به عبارتی گرمای زیاد رحم باشد.

 

دلیل دیگر غلبه خلط سودا است، یعنی سردی و خشکی زیاد در روده بزرگ ایجاد شده است. گاهی همزمان با یبوست در بدن ایجاد می شود. گاهی ممکن است به دلیل خون غلیظ در مثانه، قاعدگی نامنظم اتفاق بیفتد. البته ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد که پزشک متخصص آن را تشخیص می دهد.

 

طب سنتی بر این باور است که اگر دوره قاعدگی ۲ تا ۷ روز طول بکشد نشانه سلامتی است. به شرطی که هر دوره به طور مرتب تکرار شود (مثلا ۲۴ روز یک مرتبه). این سیکل طبیعی گاهی به دلایلی دچار اختلال می شود.

 

دلایل اختلال و قاعدگی های نامنظم به شرح زیر می باشد:

 

آمنوره: اگر سه دوره متوالی یعنی بیشتر از ۶ ماه دوره قاعدگی نامرتب باشد یا کامل متوقف شود. البته جای نگرانی نیست با درمان صحیح مانند استفاده از گیاهان دارویی قائده آور قابل درمان است.

الیگومنوره: اگر فاصله دوره ها بیشتر از ۳۶ روز باشد یا ۵ الی ۷ بار در سال اتفاق بیفتد.

هیپومنوره: قاعدگی بسیار کم است و در حد لکه بینی باشد.

انواع گیاهان دارویی قاعده آور

برخی گیاهان دارویی در طب سنتی قاعده آور هستند. ممکن است نام آن ها را شنیده باشید. در ادامه به چند مورد از این گیاهان دارویی قاعده آور اشاره می کبه تنظیم شدن هورمون ها در بدن زنان کمک می کند. جزو گیاهان دارویی قاعده آور است و حتی دوره های قاعدگی را تنظیم می کند. طبع آن در طب سنتی گرم و خشک است. بنابراین گرم مزاج ها باید در مصرف آن افراط نکنند. زیاده روی در آن باعث سستی معده و تشنج می شود.

 

روغن های گیاهی و طبیعی:

استفاده از بعضی روغن ها به صورت موضعی می تواند به تنظیم قاعدگی کمک کند. روغن زیتون و گل سرخ را ترکیب کنید، سپس از ران تا زانو را با روغن مالش دهید. می توانید روغن زیتون را روی شکم ریخته و اطراف ناف را ماساژ دهید.

 

زنجبیل:

اقدامات درمانی در طب سنتی برای قاعدگی های نامنظم

هر فرد (خانم یا آقا) مزاج و طبع بدنی مختص به خود را دارد. حتی گاهی آب و هوا، محل زندگی و برنامه غذایی مزاج ذاتی را تغییر می دهد. مزاج ذاتی به مزاجی گفته می شود که از زمان تولد با ماست. بنابراین هر فرد باید با توجه به مزاج و زیر نظر متخصص طب سنتی روند درمان را طی کند.

 

برای درمان می توانید از گیاهان دارویی قاعده آور در کنار تغذیه صحیح استفاده کنید. البته بهتر است آزمایشات و معاینات لازم را نزد متخصص زنان انجام دهید و از آن ها مشورت بخواهید.

 

دلایل مختلف برای کم شدن قاعدگی عبارت است از:

 

ورزش زیاد

اضافه وزن و چاقی

ضعف در کبد یا انسداد در کبد

غلظت خون، کم خونی، ضعف جسمی

غلبه یکی از مزاج ها بر بدن که سوء مزاج است

سردی رحم، خشکی رحم، غلبه گرما بر رحم، ورم در رحم

 

 

یکی روش‌های اصلی برای رفع قاعدگی نامنظم اصلاح سبک زندگی است که همه جوانب را در بر می‌گیرد. سبک زندگی درست یعنی:

 

خواب منظم

نداشتن استرس، اضطراب، اندوه و غم

تغذیه صحیح، سالم و متعادل (پرهیز از قندها، نوشابه‌ها، سوسیس و…)

بعد از رعایت این نکات اقدامات لازم را برای درمان انجام دهید. توجه داشته باشید که در مصرف و خرید گیاهان دارویی قائده آور زیاده روی نکنید. حتی زیاده روی در مصرف گیاه رازیانه نیز برای بدن بسیار مضر است. قیمت گیاهان دارویی قاعده آور بسیار ارزان هستند. همچنین تمام این گیاهان را می توانید به راحتی از عطاری ها تهیه کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا