آیا انرژی هسته ای تجدیدپذیر است؟

در اوایل دهه ۱۹۵۰ میلادی اولین راکتورهای هسته‌ای راه‌اندازی شدند تا برق مورد نیاز مردم را تأمین کنند. از آن زمان تاکنون، همواره انرژی هسته‌ای با تمام حواشی پیرامونش یکی از انرژی‌های مورد استفاده در سراسر جهان بوده است.

در واقع، انرژی حاصل از سوخت هسته‌ای انرژی پاک‌تری است چون گازهای گلخانه‌ای بسیار کمتری تولید می‌کند. با وجود این، همیشه این سؤال مطرح بوده که انرژی هسته‌ای را باید جزو انرژی‌های تجدیدپذیر دانست یا نه؟ اگر شما هم مثل بسیاری از مردم به دانستن پاسخ این سؤال علاقه دارید، خواندن این مقاله شما را به هدفتان می‌رساند. در ادامه، درباره انرژی هسته‌ای، مزایای آن و تجدیدپذیر بودن یا نبودن این انرژی می‌خوانید.

انرژی تجدیدپذیر چیست؟

یک منبع انرژی تجدیدپذیر همان‌طور که احتمالا از نام آن حدس می‌زنید، دائما تجدید می‌شود. این انرژی در طول زمان پایان‌ناپذیر در نظر گرفته می‌شود. منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی، زمین گرمایی و بادی مطمئنا پایان‌ناپذیر هستند اما بسته به تجهیزات مورد بهره‌برداری و شرایط منطقه‌ مورد نظر به طور متناوب در دسترس هستند.

انرژی‌های تجدیدپذیر به ۵ دسته کلی تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • انرژی بادی که در آسیاب‌های بادی یا نیروگاه‌های بادی خشکی مانند نیروگاه بادی سنگان و فراساحلی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.
  • انرژی خورشیدی که از طریق نیروگاه‌های فتوولتائیک مانند نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه اصفهان یا نیروگاه‌های حرارتی و ترمودینامیکی بهره‌برداری می‌شود.
  • انرژی برق آبی که از طریق سدها، انرژی جزر و مد، توربین‌های جریان دریایی و تجهیزاتی مانند آن از آن استفاده می‌کنند.
  • انرژی زیست توده که با احتراق، گازی شدن، پیرولیز و متانیزاسیون بهره‌برداری می‌شود.
  • انرژی زمین گرمایی که برای بهره‌برداری از آن انرژی از اعماق زمین به بیرون کشیده می‌شود.

به جریان الکتریسیته‌ای که از منابع تجدیدپذیر حاصل می‌شود، برق سبز می‌گویند.

انرژی هسته‌ای تجدید‌پذیر است؟

انرژی هسته نوعی انرژی پاک است. به همین علت، بسیاری از مردم تصور می‌کنند که این انرژی جزو منابع تجدیدپذیر محسوب می‌شود. درست است که این انرژی از نظر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای جزو منابع انرژی پاک محسوب می‌شود اما سوخت‌های هسته‌ای مانند اورانیوم معمولا در دسته منابع تجدیدناپذیر جای می‌گیرند. در واقع، موادی مانند اورانیوم که برای تولید انرژی در نیروگاه‌های هسته‌ای به کار می‌روند از دل زمین استخراج می‌شوند. این مواد را فقط در برخی از نقاط کره زمین می‌توانید پیدا کنید. البته، میزان اورانیومی که برای تولید انرژی در نیروگاه‌های هسته‌ای به کار می‌رود بسیار کمتر از سوخت‌های فسیلی مانند زغال سنگ است که برای تولید همین میزان انرژی از آنها استفاده می‌شود. به طور مثال، میزان انرژی حاصل از ۱ کیلوگرم اورانیوم با انرژی تولید شده از ۲.۷میلیون کیلوگرم زغال سنگ برابر است.

همین امر سبب شده که سوخت‌های هسته‌ای در مقایسه با سوخت‌های فسیلی دوام بیشتری داشته باشند و کارشناسان انرژی دوام این سوخت‌ها را در مقایسه با سوخت‌های فسیلی بیشتر بدانند. احتمالا تصور نادرست رایجی که درباره تجدیدپذیر بودن انرژی هسته ‌ای وجود دارد هم از همین جا نشأت می‌گیرد.

مزایای انرژی هسته‌ای

برق تولید شده در نیروگاه‌های هسته‌ای ویژگی‌های برتری دارد که سبب محبوبیت این نوع برق شده‌ است. اول از همه برای تولید برق هسته‌ای برخلاف برق حاصل از نیروگاه‌های خورشیدی یا بادی به آب و هوای آفتابی یا وزش باد نیازی ندارید. انرژی هسته‌ای می‌تواند در هر شرایط آب و هوایی مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

از آن گذشته، برای تولید برق هسته‌ای گازهای گلخانه‌ای کمتری تولید می‌شود. این ویژگی با تولید برق در نیروگاه‌های خورشیدی و بادی مشترک است. در نهایت، نیروگاه‌های هسته‌ای نسل جدید اغلب نزدیک به یک قرن کار می‌کنند. این مدت زمان بسیار بیشتر از مدت زمانی است که نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدناپذیر مانند نیروگاه گازی فعال خواهند بود. یک نیروگاه هسته‌ای اگر به درستی نگهداری و مدیریت شود می‌تواند انرژی مورد نیاز دو یا سه نسل را برآورده سازد.

C:\Users\aram\Desktop\sanap\nuclear-power-plant.jpg

ترکیب انرژی هسته‌ای و انرژی‌های تجدیدپذیر

انرژی‌های تجدیدپذیر دائما تولید و بهره‌برداری می‌شوند و می‌توانند به داشتن محیط زیستی سالم‌تر کمک کنند. بااین‌حال، این انرژی‌ها همیشه قابل بهره‌برداری نیستند. به عنوان مثال، ممکن است در برخی از روزهای سال در مناطق اطراف یک نیروگاه بادی باد نوزد. با وجود تمام تدابیر کارشناسی یا تجهیزت پیشرفته چنین وقایع طبیعی قابل پیش‌بینی نیستند. در چنین شرایطی، به یک انرژی مکمل پاک و قدرتمند مانند انرژی هسته‌ای نیاز است. ترکیب شدن انرژی هسته‌ای با انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند به رقم خوردن آینده‌ای پایدارتر و سبزتر کمک کند.

کلام آخر

انرژی هسته‌ای یک انرژی پاک است که برای تولید آن گازهای گلخانه‌ای بسیار کمتری منتشر می‌شوند. همین ویژگی هم سبب شده که به انرژی‌های تجدیدپذیر شباهت پیدا کند و اغلب تصور شود که انرژی هسته‌ای نوعی انرژی تجدیدپذیر است. شاید انرژی تولید شده در نیروگاه‌های هسته‌ای برای حدود یک قرن چرخ صنعت را بچرخاند یا انرژی مورد نیاز مصارف خانگی را تأمین کند اما سوخت‌های هسته‌ای مورد نیاز این نیروگاه‌ها تجدیدپذیر نیستند. سوخت‌های هسته‌ای مانند اورانیوم در مکان‌های خاص با تلاش فراوان به دست می‌آیند. بنابراین، حداقل از این جهت نمی‌توان انرژی هسته‌ای را تجدیدپذیر دانست.

برای اینکه انرژی هسته‌ای کارایی لازم را داشته باشد، بهتر است که در کنار انرژی‌های تجدیدپذیر به کار رود. برای تکمیل انرژی هسته‌ای به انرژی تولید شده در نیروگاه‌های خورشیدی و بادی نیاز دارید. شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این زمینه مانند شرکت صنایع انرژی‌های پاک فولاد (صناپ) می‌توانند به ترکیب بهتر انرژی‌های هسته‌ای و تجدیدپذیر کمک کنند. به این ترتیب، آینده انرژی ایران مستقل، سبز و کارآمد خواهد بود.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ پارسینه پلاس در تهیه‌ محتوای این آگهی تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا