ارتباط بین پسوریازیس و ریزش مو چیست؟

بیشتر ما با شکل‌گیری علائمی مثل خشکی و خارش در پوست صورت و پوست بدن آشنا هستیم، اما همین اتفاق می‌تواند در پوست سر هم به‌وجود بیاید.

درحالی که بعضی افراد تصور می‌کنند که چنین اتفاقی فقط از شوره سر نشات می‌گیرد، اما خشکی پوست سر همراه با پوسته‌ریزی مداوم می‌تواند به‌دلیل پسوریازیس شکل گرفته باشد. این نوع از پسوریازیس نه‌تنها می‌تواند با خارش‌های شدید شما را آزار بدهد، بلکه می‌تواند به مشکل مهم دیگری هم منتهی شود: ریزش مو.

پسوریازیس در پوست سر می‌تواند باعث ریزش موها شود، اما چنین اتفاقی قطعی نیست و اگر هم اتفاق بیافتد، نمی‌تواند دائمی باشد. دکتر جیمز کلیگور، متخصص پوست‌ومو می‌گوید که پسوریازیس در ناحیه پوست سر می‌تواند مشکلاتی مانند تجمع پوسته‌های ضخیم و همچنین آسیب‌های فیزیکی (به‌دلیل خاراندن شدید پوست سر) را به‌وجود بیاورد، درحالی که همین عوامل می‌توانند درنهایت باعث ریزش موها شوند. علاوه بر این، خود پسوریازیس می‌تواند میزان ریزش تارهای مو را بیشتر کند و مشکلی به نام تلوژن افلوویوم را به‌وجود بیاورد.

جنبه مثبت ماجرا این است که پس از تشخیص پسوریازیس و شروع برنامه درمانی، موها دوباره به وضعیت سلامتی کامل برمی‌گردند. بنابراین اگر پسوریازیس در ناحیه پوست سر را به‌درستی کنترل کنید، دوباره می‌توانید موهای سالم و شادابی داشته باشید

چگونه پسوریازیس را کنترل کنیم؟

به‌گفته دکتر تیفانی لیبی، متخصص پوست‌ومو، بهترین راه برای پیشگیری از ریزش موها به‌خاطر پسوریازیس در ناحیه پوست سر، درمان مستقیم خود پسوریازیس و تلاش برای کاهش خارش و التهاب پوست سر است. امروزه راهکارهای درمانی مختلفی برای مقابله با پسوریازیس پوست سر وجود دارند: از محصولات موضعی تا داروهای خوراکی و ترکیبات تزریقی بیولوژیک.

داروهای تجویزی مانند استروئیدهای موضعی (گرفته‌شده از کورتیکواستروئیدها) معمولا موثرترین درمان برای پسوریازیس پوست سر هستند. همین ترکیبات درواقع به کنترل واکنش‌های التهابی در بدن کمک می‌کنند و درنتیجه به‌عنوان ترکیبات ضدالتهاب، تورم و قرمزی ناشی از تجمع پلاک‌های پسوریازیس را کاهش می‌دهند.

البته استفاده از این داروها قطعا به تجویز پزشکان متخصص نیاز دارد. بنابراین اگر با مشکل پسوریازیس در ناحیه پوست سر مواجه شده‌اید، حتما باید به متخصصان پوست‌ومو مراجعه کنید. توجه داشته باشید که درمان پسوریازیس پوست سر اساسا کار دشواری است زیرا بسیاری از ترکیبات موضعی کاربردی برای پوست بدن واقعا نمی‌توانند به پوست سر نفوذ کنند.

به‌گفته دکتر کلیگور، به همین دلیل هم امروزه از درمان‌های بیولوژیکی برای ازبین‌بردن پسوریازیس پوست سر استفاده می‌شود. این درمان‌ها که مثلا از آنتی‌بادی‌های مصنوعی برای تاثیرگذاری بر سیستم ایمنی بدن استفاده می‌کنند، درنهایت می‌توانند پوست سر و دیگر قسمت‌های بدن را پاکسازی کنند، درحالی که بدن هم به‌خوبی این درمان‌ها را تحمل می‌کند.

اگر می‌خواهید که پسوریازیس پوست سر را در خانه درمان کنید، در درجه اول باید بدانید که چنین کاری نمی‌تواند نتایجی مانند درمان‌های تجویزی داشته باشد. با این‌حال، استفاده از شامپوی ضدشوره می‌تواند به بعضی افراد در این زمینه کمک کند. به‌طور کلی، شامپوی ضدشوره می‌تواند محصول تکمیلی مناسبی برای برنامه درمانی پسوریازیس در ناحیه پوست سر باشد و به پیشگیری از ریزش موها کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا