اگر این گل ها را در تابستان بکارید ضرر نمی کنید!

ده مورد از گل هایی که در تابستان باید کاشته شوند تا خانه تان را زبیا تر کنند.

تابستان یکی از بهترین فصل‌ها برای کاشت گل و گیاه است. با گرم‌تر شدن هوا، گیاهان رشد بیشتری را تجربه می‌کنند، البته به شرط اینکه اصول نگهداری از گیاهان در تابستان را آموخته باشید. همچنین گل‌ها علاوه بر زیبایی می‌توانند محیط زندگی‌تان را خنک و سرشار از اکسیژن کنند. اما بهترین گل های تابستانی شامل چه مواردی می‌شوند؟ در قدم اول باید بدانید که چه گل‌هایی قابلیت رشد در منطقه زندگی شما را دارند، سپس اقدام به گل‌کاری کنید.

۱- هیبیسکوس یا رز ختمی (H. moscheutos)

این گل که به عنوان گل «رز ختمی» و «هیبیسکوس باتلاقی» هم شناخته می‌شود، از گل‌های وحشی بومی شرق و جنوب است. گل‌های بزرگ قرمز، صورتی یا سفید بسته به تنوع، می‌توانند به اندازه روی ساقه‌های بلند این گیاهان رشد کنند.

گلهای هیبیسکوس از اواخر بهار تا زمستان گل می‌دهند. با شروع زمستان، ساقه‌ها هر زمستان روی زمین خشک می‌شوند. برای مراقبت، این گل به آفتاب کامل نیاز دارد. میزان آب هم باید به اندازه معمولی تا زیاد باشد. همچنین می‌توانید آن را برای چند سال داشته باشید و هر بهار تا تابستان برایتان گل بدهد.

۲- گل اطلسی موج بنفش (Petunia F1 ‘Wave Purple)

گل «اطلسی موج بنفش» در رنگ‌های صورتی و یاسی هم یافت می‌شود و بیشتر شبیه درخت انگور است. این گل را می‌توانید روی زمین یا آویزان به دیوار قرار دهید. اطلسی موج بنفش، گل‌های نسبتا درشتی دارد و گل‌هایش عطر ندارند. این گل برای مراقبت به آفتاب کامل نیاز دارد. میزان آب باید متوسط باشد تا در طول سال رشد خوبی داشته باشد.

۳- گل آهار Profusion Zinnias (Z. hybrida)

گل‌ها «آهار» رنگ‌های مختلفی دارند و جزو گل‌های یکساله هستند. این گل‌ها می‌توانند حشرات، پشه‌ها، پروانه و مرغ مگس را به خود جذب کنند. همه انواع گل‌های آهار در هوای گرم رشد می‌کنند، اما نمونه Profusion صرف نظر از آب و هوا، تا پاییز گل می‌دهد.

رنگ‌های متنوعی شامل طیف نارنجی، سفید، بنفش و قرمز برای این گل وجود دارند و می‌توانید‌ آن‌ها را هم در گلدان و هم در باغچه بکارید. برای مراقبت از این گل‌ها فراموش نکنید که آن‌ها به آفتاب کامل نیاز دارند. میزان آب باید متوسط تا معمولی باشد و به صورت سالانه در تمام مناطق رشد می‌کند.

۴- گلوب تاج خروس (Gomphrena globosa)

«گلوب‌های تاج خروس»، به عنوان نمونه‌های مقاوم در برابر گرما شناخته می‌شوند و رنگ‌های مختلفی مثل قرمز، نارنجی، بنفش، طلایی و … دارند. این گیاه برای رشد مناسب بهتر است در مکان آفتابی باشد چون در رطوبت زیاد، سایه و جابه‌جا شدن مداوم، از بین می‌رود.

این گل هم جزو دسته گل‌های یکساله است و می‌توانید بذر آن را مستقیما در زمین بکارید یا از نشای آن برای کشت استفاده کنید. همان طور که گفتیم، گل تاج خروس برای مراقبت نیاز به آفتاب کامل تا نیمه سایه دارد. آب هم باید به اندازه متوسط به آن داده شود.

۵- هالی دریایی (Eryngium)

گل «هالی» یک انتخاب عالی برای تزیین گل‌های دیگر است. مخصوصا نمونه خشک شده آن برای تزیین دسته گل تابستانی عروس هم به کار می‌رود. این گل شبیه «خار مریم» است، اما رگه‌های نقره‌ای دارد و با برگ‌های سبز آبی خاردار ترکیب می‌شود.

این گل، حالت مخروطی شکل بسیار برجسته‌ای دارد که هر کدام با تاجی از برگ‌‌های نقره‌ای و سیخ‌دار احاطه شده‌اند. «هالی دریایی» برای مراقبت به آفتاب کامل نیاز دارد. میزان آب باید متوسط تا معمولی باشد و به عنوان یک گیاه چند ساله نسبتا گرم رشد می‌کند.

۶- نیلوفر روز Stella de Oro Daylily (هرمروکالیس)

نیلوفرهای مقاوم و بدون دردسر، با گل‌های بزرگ حسابی در بین برگ‌های شمشمیری شکل خودنمایی می‌کنند. این نمونه گل‌ها را هم در باغ و هم در گلدان، می‌توانید بکارید. گل‌هایی که از این گل می‌رویند، فقط یک روز دوام می‌آورد. در ضمن آنها نیلوفرهای روز هستند و گل آنها، شب‌ها بسته می‌شوند.

هر ساقه از این گل جوانه‌های زیادی می‌زند که در روزهای متوالی باز می‌شوند. «Stella de Oro» جزو گل‌های با رشد ملایم است ولی مقاوم‌تر از بسیاری از نیلوفرهای روزانه است. نیلوفر روز برای مراقبت نیاز به آفتاب کامل تا سایه روشن دارد. میزان آب باید معمول تا متوسط باشد و جزو گیاهان چند ساله است.

۷- گندیتافت همیشه سبز (Iberis sempervirens)

شکوفه‌های این گل به رنگ سفید و به شکل ظریف، در بهار رشد کمی دارند ولی رشد آن‌ها تا پاییز ادامه می‌یابند. برگ‌های براق و سبز تیره این گل‌ها، در تمام زمستان زنده می‌مانند و در طول سال می‌توانید از جذابیت آن‌ها لذت ببرید. «گندیتافت» برای مراقبت به نور کامل تا سایه نیاز دارد. میزان آب هم باید معمولی و متوسط باشد. این گل جزو گیاهان چند ساله است.

۸- سوسن چشم قهوه‌ای (رودبکیا)

«سوسن چشم قهوه‌ای»، گل‌های درخشان زرد یا نارنجی دارد که وسط آنها خال قهوه‌ای برجسته قرار گرفته است. این گل، جزو گیاهان چند ساله است فقط گونه‌های R. hirta در سال اول از بذر گل می‌دهند و به صورت یکساله رشد می‌کنند. سوسن چشم قهوه‌ای در گرم‌ترین مناطق رشد می‌کنند و حتی در فصل زمستان هم گل می‌دهند.

این گل برای نگهداری و ماندگاری به آفتاب کامل نیاز دارد. آب آن باید به اندازه متوسط تا معمولی بسته به گونه‌ای که می‌کارید باشد و به صورت یک ساله یا چند ساله در همه مناطق گرم رشد می‌کند.

۹- گل آفتابگردان (Helianthus annuus)

گل‌های «آفتابگردان» با سایز بزرگ و قد بلندی که دارند، معمولا در مزارع دیده می‌شوند اما این گل‌های زیبا را می‌توانید به راحتی در خانه خودتان و در گلدان هم بکارید. آفتابگردان جزو گل‌های مقاوم در برابر گرما است که در نیمه تابستان تا اوایل پاییز گل می‌دهد و می‌توانید حتی از تخمه‌های آن هم استفاده کنید.

گل آفتابگردان برای مراقبت و نگهداری به آفتاب کامل نیاز دارد. میزان آب هم باید معمولی باشد. معمولا این گل‌ها به صورت یکساله در همه مناطق رشد می‌کنند.

۱۰-گل شاه پسند

گل «شاه پسند» هم از گل‌های مقاوم و بسیار زیبا در تابستان است. این گل رنگارنگ، بوی تندی دارد و همین بو باعث می‌شود در مقابل حمله حشرات و آفت‌ها مقاومت بیشتری داشته باشد. گل‌های شاه پسند به صورت درختچه‌ای رشد می‌کنند و معمولا یک ساله هستند.

برای ماندگاری این گیاه، بعد از اولین باری که گل دارد، آن‌ را هرس کنید تا سال‌های بعد هم دوباره گل بدهد. گل شاه پسند را هم در گلدان و هم در باغچه می‌توانید بکارید. این گل به خودش پروانه و مرغ مگس را هم جذب می‌کند.

منبع
مجله کوروش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا