این نان های رنگی درمان مفید برای کمبود آهن

رئیس اداره نظارت و مواد خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت:نان و ارزش غذایی آن مورد توجه همه مردم دنیا قرار دارد و به عنوان یک ماده غذایی استراتژیک همواره در کشورهای مختلف مطرح است و یک غذای اصلی محسوب می شود.

به گزارش سبک ایده آل به نقل از بهداشت نیوز، مهندس فریدون مومن افزود: بسیاری از نان های مصرفی حاوی مواد ارزشمند نیستند. نتایج تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا ثابت کرده است که مصرف بیسکویت و کیک به دلیل استفاده زیاد از چربی، مواد نگهدارنده و قند می تواند موجب از دست دادن حافظه و فراموشی شود این در حالی است که در طی یک دهه اخیر بیسکویت ها بخشی از صبحانه کودکان را تشکیل میدهد

وی تاکید کرد: خانواده نان و غلات به دلیل اینکه در کشور ما نیز زیاد مصرف می شوند، نقش عمده ای در ایجاد چربی، چاقی شکمی، اضافه وزن و افزایش چربی های بد خون دارد.

مهندس مومن خاطرنشان کرد: برای رفع برخی از این مشکلات پژوهشگران کشور با استفاده از مواد گیاهی به فرمولاسیون تولید نان های ویتامینی رنگی دست یافتند و از آنجایی که ویتامین های آن در برابر حرارت مقاوم هستند، در صورت قرار گرفتن در سبد غذایی کودکان مشکلاتی نظیر کمبود آهن را مرتفع خواهند کرد.

رئیس اداره نظارت و مواد خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: در این مطالعات به فرمولاسیون گیاهی برای تولید نان های رنگی ویتامینی دست یافتن که حاوی ویتامین ها و عناصر مختلف مورد نیاز بدن است.

وی بابیان اینکه هویج، اسفناج، لبو، پاپریکا و زردچوبه از جمله گیاهان استفاده شده در این نان ها هستند، اضافه کرد: ویتامین هایی که از این گیاهان برای تولید نان های رنگی به کار برده شده علاوه بر آنکه مقاومت در برابر گرما دارند، حاوی عناصری چون آهن، روی و ویتامین A است و در آنها از هیچ ماده شیمیایی استفاده نشده است.

مهندس مومن در پایان خاطرنشان کرد: از آنجایی که نان قوت غالب مردم ایران است، اضافه کردن این ویتامین ها به نان و جایگزین شدن آن در سبد غذایی کودکان می‌تواند مشکلاتی نظیر فقر آهن را در کودکان کاهش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا