با این ترفند ساده از سفید شدن مو در جوانی جلوگیری کنید

سفید شدن مو در جوانی از جمله موارد بسیار ناراحت کننده برای همه افراد می‌ باشد. عوامل بسیاری بر سفید شدن مو در سنین جوانی تاثیر دارند.

به گزارش پارسینه پلاس: سفیدی مو در جوانی از جمله موارد بسیار ناراحت کننده برای همه افراد می‌ باشد. عوامل بسیاری بر سفید شدن مو در سنین جوانی تاثیر دارند. به عنوان نمونه ممکن است موها تحت تاثیر ژنتیک، کمبود موارد ضروری در بدن و حتی اعصاب و استرس سفید شوند. تعداد زیادی از افراد در سنین جوانی و در مواردی نیز در کودکی و نوجوانی تار مو های شان سفید می‌ شود.

این سفید شدن در عین زیبایی ممکن است بسیار ناراحت کننده باشد. روش‌ های بسیاری برای جلوگیری از سفید شدن مو وجود دارند. علاوه بر این افراد می‌ توانند آن را درمان کنند. درمان‌ های خانگی و دارویی بسیاری هستند که توانایی رفع این معضل را دارند. اگر شما نیز جز افرادی هستید که با این مشکل مواجه هستند می‌ توانید این مقاله را تا انتها بخوانید.

سفید شدن مو در جوانی

رشد موهای سفید با افزایش سن یک مسئله کاملاً طبیعی و عادی می‌ باشد. زیرا مو های رنگی دارای رنگدانه سازهایی در فولیکول مو هستند. در این فولیکول‌ ها سلول‌ هایی به نام رنگدانه ساز وجود دارند که آن ها رنگ مو ها را تعیین می‌ کنند.
زمانی که سن افراد افزایش یابد فولیکول‌ ها نمی‌ توانند رنگ دانه تولید کنند و مو ها به صورت سفید رشد خواهند کرد.

اما در مواردی برخی از افراد در سنین جوانی و حتی نوجوانی و کودکی ممکن است موهایشان سفید شود. اغلب دانشمندان و محققان بر این عقیده هستند که علت و دلیل اصلی سفید شدن موها ژنتیک می‌ باشد. می‌ توان گفت که دلایل بسیاری وجود دارد که ممکن است بدون پیش‌بینی موها را سفید کنند.

علت سفید شدن موها در جوانی

همان طور که پیشتر گفته شد دلایل بسیاری وجود دارند که منجر می‌ شوند مو ها در سنین جوانی سفید شوند. معمولا برای بسیاری از افراد این سوال پیش می‌ آید که سفید شدن مو در این سنین نشانه چیست؟ یا چرا باید یک جوان در سنین کم سفید شدن مو را تجربه کند. در این باره می‌ توان به مسائل و موارد مختلفی اشاره نمود که در ادامه مقاله به صورت مفصل توضیح داده شده‌ اند.

ژنتیک و وراثت

افرادی که در خانواده خود کسانی را دارند که دچار سفیدی موی در جوانی شده‌ اند احتمال اینکه آن ها نیز چنین تجربه‌ای را داشته باشند بسیار بالا می‌ باشد. سفید شدن مو طبق ژنتیک، یک موضوع صد در صد نیست بلکه ممکن است برای برخی از افراد پیش بیاید ممکن است برای برخی دیگر نیز هرگز اتفاق نیفتد.

افراد باید توجه داشته باشند که اگر مو های شان به دلیل وراثت سفید شده است نمی‌ توانند به دنبال یک درمان قطعی باشند. زیرا نمی‌ توان ژنتیک را تغییر داد و امکان تغییر وراثت وجود ندارد. در سال ۲۰۱۳ تحقیقات گسترده‌ای درباره سفید شدن مو انجام شد. طی این تحقیقات نشان داده شد مو های افراد تا حد زیادی به ژنتیک بستگی دارد.

علاوه بر ژنتیک نژاد و قومیت نیز تاثیر بسیار زیادی بر موها خواهد داشت. افرادی که دارای پوست سفید هستند زودتر از سایر افراد سفید شدن را در موهایشان احساس می‌ کنند. به طور معمول افراد آسیایی ۲۵ سالگی به بعد دچار سفیدی مو می‌ شوند. اما آفریقایقی‌ ها دیرتر از سایر نژادها موهایشان سفید خواهد شد. به طور کلی هیچ گونه درمانی برای جلوگیری و رفع سفید شدن ارثی مو ها وجود ندارد.

اختلالات هورمونی

از دیگر دلایل و مواردی که موجب می‌ شود موهای افراد در سنین جوانی سفید شود اختلالات هورمونی می‌ باشد. به عنوان نمونه افرادی که غده تیروئید آن ها عملکرد درستی ندارد سریع‌ تر از سایر افراد موهایشان سفید می‌ شود. علاوه بر این غده هیپوفیز نیز از جمله مواردی است که بر سفید شدن موها می‌ تواند تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

این غدد و هورمون‌ هایی که آزاد می‌ کنند که می‌ توانند باعث از بین رفتن رنگ دانه‌ های مو شوند. همچنین موجب شود فرد در سنین جوانی سفیدی را در موهای خود تجربه کند. نکته حائز اهمیت این است که می‌ توان جلوی این سفید شدن مو را که دلیلش اختلالات هورمونی است گرفت و آن را درمان نمود. سفید شدن موها به این دلیل را می‌ توان با تنظیم هورمون‌ ها و کمک پزشک درمان نمود.

همچنین:

افراد با چکاپ‌ ها و آزمایش‌ های گوناگون می‌ توانند از ایجاد این مشکل جلوگیری کنند.

رژیم غذایی و سبک زندگی

از دیگر مواردی که تاثیر بسیار زیادی بر سفید شدن مو در سنین جوانی دارند رژیم غذایی و سبک زندگی افراد می‌ باشد. نحوه مراقبت فرد از مو های شان بر سلامت و رنگ مو ها بسیار تاثیر گذار است. به عنوان نمونه افرادی که عادت دارند موهای خود را با شامپوهای نامناسب و آب بسیار داغ می‌ شویند باید منتظر انواع آسیب‌ ها به موهایشان باشند.

همچنین مصرف غذاهای ناسالم مانند غذاهای چرب سرخ شده و فست فود ها نیز از عواملی هستند که در مرور زمان باعث آسیب رسیدن به موها و رنگ دانه‌ های آن می‌ شوند. زیرا این موارد موهای افراد را از رسیدن منابع مغذی محروم می‌ کنند.

در طول زمان نرسیدن مواد مغذی به ریشه موها موجب می‌ شود که مو رنگ دانه‌ های طبیعی خود را از دست داده و سفید شود. افرادی که دچار این مشکل شده‌ اند می‌ توانند با کمک یک دکتر تغذیه و به کار بردن رژیم غذایی مناسب رنگ دانه‌ موهای خود را تقویت کرده و از سفید شدن موها جلوگیری کنند و آن را درمان نمایند.

استرس

مهم ترین و اصلی‌ ترین عامل سفید شدن موها در جوانی و نوجوانی استرس می‌ باشد. افرادی که تحت تاثیر فشارهای عصبی بسیاری قرار گیرند ممکن است موهایشان به طور ناگهانی سفید شود. علاوه بر این افرادی که استرس‌ های طولانی مدت و شوک های عصبی فراوانی در زندگی خود دارند زود تر از سایر افراد موهایشان سفید می‌ شود.

استرس و فشارهای عصبی تاثیر بسیار زیادی بر روی فولیکول‌ ها و رنگدانه‌ های مو دارند. زمانی که فرد در طولانی مدت دچار استرس، اضطراب و دلهره باشد باعث می‌ شود که رنگ دانه‌ های مویشان فعالیت طبیعی نداشته و در طول زمان سفید شوند. زیرا استرس در خون رسانی به تمام نقاط بدن علی الخصوص به ریشه مو ها تاثیر منفی می‌ گذارد.

زمانی که خونرسانی به ریشه موها به طور مداوم و مرتب صورت نگیرد موجب سفیدی زودرس آن ها خواهد شد. اما به راحتی می‌ توان جلوی این مشکل را گرفت. افراد می‌ توانند با کمک یک روانشناس عمومی و مصرف دارو از بروز این مشکل جلوگیری کنند. در صورتی که مشکل استرس و اعصاب افراد رفع شود ممکن است موها ترمیم شده و رنگ دانه‌ های خود را بازیابی کنند.

عوارض برخی از داروها

به طور کلی بیشتر داروهای شیمیایی دارای عوارض بسیار زیادی هستند. یکی از این عوارض که در برخی از داروها وجود دارد سفیدی مو می‌ باشد. زمانی که افراد دارو مصرف می‌ کنند ممکن است دچار سفیدی مو در جوانی شوند. در اغلب موارد می‌ توان این سفیدی را درمان نمود یا از آن جلوگیری کرد.

همچنین دیده شده در بسیاری از موارد بعد از متوقف کردن مصرف دارو و کامل کردن دوره درمان تاثیر آن بر موها از بین رفته و مجدداً فولیکول‌ های مو شروع به ساخت رنگدانه می کنند. داروهایی مانند اترتینات، کلروکین، تری پارانول، هالوپریدول و فلور بوتیروفنون بر سفیدی مو در جوانی تاثیر دارند. به افراد توصیه می‌ شود زمانی که مجبور هستند از این داروها استفاده کنند حتماً از یک دکتر  مشاوره بگیرند.

کم خونی

از دیگر دلایل سفید شدن مو کم خونی می‌ باشد. کم خونی به این معنی است که در خون افراد به مقدار کافی آهن وجود ندارد. زمانی که آهن به مقدار کافی در خون وجود نداشته باشد فرد دچار خستگی و سفید شدن مو می‌ شود. با رفع کم خونی مو می‌ توان جلوی سفید شدن موها را گرفت.

افرادی که بیش از سایر افراد در معرض دود دخانیات و سیگار قرار دارند بیشتر از سایر افراد در سنین جوانی سفیدی مو را تجربه می‌ کنند. زیرا قرار گرفتن در معرض دود باعث می‌ شود که استرس اکسیداتیو در بدن تولید شود. زمانی که این ماده در بدن ترشح شود سطح ملانین کاهش می‌ یابد. کاهش ملانین موجب سفید شدن مو ها خواهد شد. این مشکل را می‌ توان با قطع مصرف دخانیات و مراجعه به دکتر رفع نمود.

کمبود ویتامین

از بارزترین و اصلی‌ ترین مواردی که می‌ تواند باعث سفیدی موها شود کمبود ویتامین می‌ باشد. به طور کلی کمبود همه ویتامین‌ ها مانند ویتامین دی، ویتامین ای، ویتامین بی ۶، ویتامین بی ۱۲ و بیوتین می‌ تواند منجر به سفیدی زودرس موها شود.

طبق تحقیقات انجام شده اگر سفید شدن موها به دلیل کمبود ویتامین باشد افراد می‌ توانند با مصرف مکمل‌ های ویتامینی رنگ دانه‌ های موی خود را تقویت کرده و رنگ را به موهایشان برگرداند.

رنگ مو و محصولات شیمیایی

استفاده از رنگ موهای شیمیایی حتی در مواردی شامپوها نیز می‌ تواند باعث سفید شدن زودرس مو ها شوند. در ساختار این محصولات موادی وجود دارند که سطح ملانین را کاهش می‌ دهند. زمانی که سطح ملانین کاهش پیدا کند موها دچار سفیدی زودرس می‌ شوند. هیدروژن پراکسید از جمله مواردی است که در اغلب رنگ مو ها و سایر محصولات مربوط به مو وجود دارد.

این ماده می‌ تواند اثر بسیار منفی برای موها به همراه داشته باشد. افرادی که از این محصولات بیش از حد استفاده می‌ کنند زودتر از سایرین دچار سفیدی مو می‌ شوند. بنابراین پیشنهاد می‌ شود که از این محصولات کمتر استفاده شود.

بیماری‌ های خود ایمنی

گاهی ممکن است بدن دچار بیماری‌ های خود ایمنی شود. طی این بیماری‌ ها سیستم ایمنی بدن به قسمتی از خود حمله کرده و دچار مشکلاتی در آن قسمت می‌ شود. در مواردی ممکن است این بیماری خود ایمنی باعث ایجاد موی سفید در سر شود. ویتیلیگو و آلوپسی از جمله بیماری‌ های خود ایمنی می‌ باشند که به سلول‌ های خودی حمله کرده و در نتیجه رنگ دانه‌ های مو را از بین می‌ برد.

راه‌ هایی برای پیشگیری و جبران سفیدی مو

برای پیشگیری و جبران سفیدی مو ابتدا افراد باید مشخص کنند که سفید شدن مو های شان به چه دلیلی است و نشانه چه چیزی می‌ باشد. به عنوان نمونه اگر دلیل سفیدی مو ها ژنتیک باشد هیچ گونه راهی برای پیشگیری و درمان آن وجود ندارد.
به افراد توصیه می‌ شود زمانی که موهایشان از ساقه یا ریشه دچار سفیدی شد به دکتر مراجعه کنند.

تا دلیل موضوع را به طور کامل بفهمند سپس به دنبال راهی برای درمان آن باشند. برای پیشگیری از سفید شدن موها می‌ توان کارهای بسیاری انجام داد. این اعمال و راه حل‌ ها شامل مواردی می‌ باشند که در ادامه توضیح داده شده‌ اند.

مصرف انواع ویتامین‌ ها و پروتئین‌ ها

ویتامین‌ ها از جمله مواردی هستند که برای موها بسیار ضروری بوده و تولید ملانین را سرعت می‌ بخشند. زمانی که میزان ملانین به اندازه کافی در بدن ترشح شود رنگ دانه‌ ها برای مدت طولانی‌ تری به موها رنگ می‌ بخشند. علاوه بر این مواد غذایی مانند تخم مرغ، مرغ، سویا و بوقلمون سرشار از پروتئین هستند که از سفیدی موها جلوگیری می‌ کنند و در سلامت آن ها بسیار تاثیر گذار هستند.

استفاده از روغن‌ های گیاهی

روغن‌ های گیاهی و مغذی می‌ توانند فولیکول‌ های مو را تقویت کرده و از سفید شدن آن ها جلوگیری کنند. این روغن‌ ها را می‌ توان هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی برای موها استفاده نمود. البته باید به این موضوع توجه شود که این روغن‌ ها برای پیشگیری از سفید شدن مو تاثیر گذار هستند. زمانی که موها سفید شوند استفاده از روغن و روغن تراپی هیچ گونه تاثیری نخواهد داشت.

ورزش کردن

از راهکارهای بسیار موثر برای جلوگیری از سفید شدن موها ورزش منظم می‌ باشد. ورزش طور کلی خونرسانی را به بخش‌ های مختلف بدن تقویت و تنظیم می‌ کنند. این موضوع موجب می‌ شود که ریشه‌ های مو تقویت شده و فولیکول‌‌ ها رنگ دانه‌ های قوی‌ تری را تولید کنند. خون رسانی مناسب و درست به ریشه موها موجب می‌ شود که مواد مغذی و مورد نیاز ریشه مو می‌ شوند. بنابراین روند سفید شدن موها به تعویق بیفتد.

خواب کافی

به طور کلی خواب کافی و مناسب می‌ تواند در تمام ارگان‌ های بدن تعادل ایجاد کند. خواب کافی و به اندازه عمل کرد مغز را بهبود می‌ بخشد و به اندازه کافی در بدن آنتی اکسیدان تولید می‌ کند. آنتی اکسیدان رادیکال‌ های آزاد بدن را از بین می‌ برد و از آسیب دیدن به بدن و ایجاد موی سفید جلوگیری می‌ کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا