بهترین راه برای درمان جای جوش و آکنه

جوش‌ها رفیق همیشگی ما از سنین نوجوانی هستند؛ آمارها نشان می‌دهد که جوش و آکنه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی است که تقریبا ۸۵ درصد از جوانان را به خود درگیر کرده است. در این مقاله، به بررسی روش‌های مختلف درمان جای جوش خواهیم پرداخت.

به گزارش سبک ایده آل به نقل از آرگا، جوش‌ها رفیق همیشگی ما از سنین نوجوانی هستند؛ آمارها نشان می‌دهد که جوش و آکنه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی است که تقریبا ۸۵ درصد از جوانان را به خود درگیر کرده است. در این مقاله، به بررسی روش‌های مختلف درمان جای جوش خواهیم پرداخت.

درمان جوش‌ها از جمله مسائلی است که بسیاری از جوانان با آن مواجهند. استفاده از درمان‌های شیمیایی در مواردی مانند جوش، ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی شود. بنابراین، افراد بسیاری به دنبال راه‌های درمان خانگی جوش هستند. در این مقاله، به بررسی روش‌های طبیعی و گیاهی برای درمان جوش خواهیم پرداخت.

 انواع جوش

توصیف انواع مختلف جوش صورت مسدود شدن منافذ پوستی به واسطه باکتری‌های پوستی می‌تواند باعث به وجود آمدن جوش‌های مختلف در صورت شود. جوش‌ها به اشکال متفاوتی دیده می‌شوند:

  • جوش‌های سرسیاه: نقاطی روی پوست هستند که با چربی و سلول‌های مرده پوست پر شده و رنگ سیاهی به خود گرفته‌اند.
  • جوش‌های سرسفید: به دلیل مسدود شدن منافذ پوست با چربی و سلول‌های مرده به وجود می‌آیند و در نتیجه به صورت سفید و بی‌رنگ هستند.
  • پاپول‌ها: برآمدگی‌های کوچک قرمز یا صورتی رنگی هستند که ملتهب می‌شوند.
  • پاسچول یا جوش‌های چرکی: شبیه به جوش‌های سرسفید هستند با این تفاوت که با حلقه‌های قرمز احاطه شده‌اند.
  • ندول‌ها یا گره‌ها: برجستگی‌هایی هستند که در عمق پوست قرار دارند و بزرگ و دردناک هستند.
  • کیست‌ها: جوش‌های بزرگ پر از چرک را کیست می‌نامند و ممکن است باعث به وجود آمدن زخم و اسکار شوند.

 علل جوش

قبل از بررسی روش‌های درمان خانگی جوش، باید با علل جوش آشنا شویم. این علل شامل موارد زیر می‌شود:

۱.    تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی در دوران نوجوانی و دوران قاعدگی، باعث تحریک بیشتر پوست شده و افزایش تولید چربی موجب ایجاد جوش می‌شود.

۲.    عوامل محیطی

استفاده از آرایش، تمیز نکردن پوست، استفاده از لوازم آرایشی غیر بهداشتی و… باعث ایجاد جوش می‌شود.

۳.    تغییرات خوراکی

استفاده از غذاهای چرب و ناسالم، باعث افزایش تولید چربی در پوست می‌شود و جوش را تشدید می‌کند.

راههای درمان جوش صورت

 

درمان جای جوش صورت با لیزر

استفاده از لیزر برای از بین بردن جای جوش یکی از روش‌های سریع و کارآمد است که در برخی کلینیک‌های زیبایی ارائه می‌شود. در این روش با استفاده از لیزر تراپی یا درمان رد جوش با لیزر، با جراحی کوچک، جای جوش‌ها از بین برده می‌شوند. با این حال، پس از عمل، پوست شما تا چند ماه بعد ممکن است اندکی قرمز بماند و پس از گذشت زمان، پوست شما به طور کامل صاف خواهد شد.

لیزر درمانی یکی از روش‌های موثر برای درمان جای جوش و آکنه است. با استفاده از لیزر، تولید کلاژن پوست تحریک شده و روند ترمیم پوست بهبود می‌یابد. در نتیجه، جای جوش‌ها به تدریج از بین می‌روند و پوست شما صافتر خواهد شد. همچنین، با استفاده از لیزر می‌توان لکه‌های خفیف و جای جوش‌های کوچک روی پوست را نیز از بین برد.

 

درمان های خانگی:

چای سبز

چای سبز به عنوان یکی از درمان‌های خانگی جوش صورت شناخته شده است. غلظت بالایی از کاتشین‌ها، گروهی از آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنول، در چای سبز وجود دارد که به بدن کمک می‌کنند مواد شیمیایی و مواد زائدی که ممکن است به سلول‌های سالم آسیب برسانند را تجزیه کند.

جوش‌های سر باز در افراد مبتلا به آکنه، به دلیل بیشتر بودن سبوم و چربی طبیعی در منافذ پوست شکل می‌گیرد و درمان آن بسیار مهم است. چای سبز به پاک کردن برخی از ضایعات و آلودگی‌های جمع شده در جوش‌های سر باز کمک می‌کند. همچنین، مصرف چای سبز و استفاده از عصاره آن روی پوست می‌تواند به کاهش تولید سبوم پوست، جمعیت پروپیونی باکتریوم آکنه و التهاب پوستی کمک کند.

با این حال، شواهد علمی موجود درباره این ادعا محدود است و لازم است که برای درمان جوش‌های سر باز و بیماری‌های پوستی، با پزشک متخصص مشورت کنید. با مصرف عصاره پلی‌فنولی چای سبز به مدت ۸ هفته، ۷۹ و ۸۹ درصد کاهش در جوش‌های سر سفید و جوش‌های سر سیاه نیز گزارش شده است.

 

سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب از جمله روش‌های خانگی و گیاهی درمان جوش است. اسیدهای آلی موجود در سرکه سیب می‌توانند به از بین بردن باکتری‌های ایجاد کننده جوش و درمان جای جوش‌ها کمک کنند. برای این منظور، پیشنهاد می‌شود یک واحد سرکه سیب را با سه واحد آب مخلوط کرده و روی پوست تمیز بمالید. سپس پس از گذشت ۵ تا ۲۰ ثانیه، پوست خود را با آب بشویید. برای درمان خانگی اسکار جوش، این کار را یک یا دو بار در روز تکرار کنید

 

آب خیار

 

استفاده از آب خیار، یکی از روش‌های درمان خانگی جای جوش است که می‌تواند بهبود ظاهر و بافت پوست را به‌طور قابل توجهی افزایش دهد. آب خیار به عنوان یک تونر پوستی قوی عمل کرده و با کاهش التهاب‌های پوستی، زخم‌ها و بافت پوست را بهبود بخشد.

 

درمان جای جوش صورت با یخ

درمان جوش صورت با یخ به‌عنوان یک روش سنتی برای کاهش التهاب، قرمزی و درد جوش‌های چرکی و قرمز استفاده می‌شود. با ایجاد سرما و کاهش جریان خون در ناحیه مورد نظر، از شدت التهاب جوش کاهش می‌یابد. همچنین، یخ با کاهش جریان خون در ناحیه جوش، آن را بی‌حس کرده و به طور موقتی درد آن را کاهش می‌دهد. اما استفاده از یخ روی پوست برای درمان جوش نکات مهمی دارد که باید رعایت شود، از جمله پیشگیری از سرمازدگی پوست یا ایجاد کهیر سرما. بنابراین، بهتر است هیچ‌گاه یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید.

 

درمان جای جوش با سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ یکی از بهترین روش‌های درمان خانگی جای جوش است. برای استفاده از آن، سفیده تخم مرغ را جدا کنید و آن را به مدت یک شب روی پوست خود بگذارید. میزان زیاد پروتئین در تخم مرغ باعث بهبود بافت‌های سلولی شده و به روند درمان جای جوش کمک می‌کند.

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا