ناگفته‌ها از بیماری رایج سنگ کلیه

سنگ کلیه از شایع ترین نوع های بیماری های کلیوی است که بیشتر اطرافیانمان آن را تجربه کرده اند.

به گزارش پارسینه پلاس، گاهی شده که عضلات شکم پهلوی به شدت شروع به درد و گرفتگی کند و این درد میتوان به شدت ازار دهنده باشد این عارضه ممکن که به علت وجود سنگ کلیه باشدو سنگ کلیه از شایع ترین نوع های بیماری های کلیوی است که بیشتر اطرافیانمان ان را تجربه کرده اند.

در کل سنگ کلیه از جنش مواد معدنی و نمکی یا همون مواد کانی در مجرای ادارای تشکیل شده است . سنگ های کلیه به شدت ریز میشود و اکثرا با تحرک وادرار خارج میشود. سنگ کلیه در سال های اولیه بل.؛ جنسی یا اکثرا کسانی که بالای ۳۰ سال هستن را فراگرفته زیرا انسان در دوره ی میانسالی ممکن دچار یکسری عوامل های محیطی مانند بالا بودن کلسیم و کم تحرکی و… شود در کل سنگ کلیه در مردان شایع تر است یعنی مردان ۴ برابر در زنان است حالا در این ما میخوایم بیشتر به سنگ کلیه و درمان سنگ کلیه … بپردازیم پس با ما در این مطلب همراه شوید:

برای بهبود درد کلیه : تزریق سرم در منزل

 

سنگ کلیه چیست ؟

سنگ های کلیه اکثرا به دلیا عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی بروز میکند مانند بالا یودن کلسیم ، جراحی هایی برای کاهش وزن ،خوردن بیش از حد نمک و شکر زیرا حاوی فروکتوز هستن و کم تحرکی و چاقی ، تامین نشدن مقدار معمول اب در بدن و یکسری داروها مانند ممکل ها… این ها همه منجر به بروز سنگ های کلیوی میشود. سنگ های کلیه اکثرا در نظر مکانی و جنسی طبقه بندی میشود مانند سنگ های مجاری یا سنگ های مثانه که بیشتر سنگ کلیه را در بر گرفته سنگ های کلیه از نظر جنس هم تقسیم بندی میشود مانند :اگزالات کلسیم ، اسید اوریک،استرویکسیستین ….

سنگ های کلیه چگونه تشکیل میشود؟

ادرار دارای موادی زائد است که در ادرار شروع به حل شدن میکند ولی زمانی که مواد از حد معمول بیشتر شودذ یعنی در مقدار کم ادرار مواد زائد نسبت به ادرار بیشتر باشد سپس شروع به تشکیل کریستال هایی میکند که با پیوند این کریستال ها و جامد شدن ان سنگ کلیه ظاهر میشود .

حالا سنگ های کلیه از مواد معدنی و نمکی یا همان مواد کانی در مجرای ادرای تشکیل میشود سنگ های کلیه که کوچک تر از ۵ میلی متر باشند با اردار وتحرک ها و بدون درد خارج میشود ولی از بیش از ۵ میلی متر باشد منجر به انسداد مجرای ادراری میشود که عارضه میتوان منجر به درد کلیه ها و اطراف شکم پهلو شد .

علائم سنگ کلیه چیست ؟

سنگ کلیه زمانی که مواد معدنی ان بزرگتر از ۵ میل باشدئ در مجرای اراد باقی میماند و منجر به بروز یکسری نشانه ها میشود که این نشانه ها احتمل وجود سنگ کلیه در در شما بالا میبرد این علائم عبارتمند است از :

  1. درد پشت و اطراف شکم پهلو
  2. سوزش موقع ادرار
  3. تکرر ادرار
  4. ادرار بد بو
  5. رویت خون در ادرار
  6. اسهال استفراق
  7. تب و لرز

بعد از اینکه سونوگرافی را انجام دادید آزمایشات لازم را هم برای درمان باید انجام دهید : آزمایش در منزل

انواع سنگ های کلیه چیست ؟

همانطور که گفتیم سنگ های کلیه از جنس های مختلفی تشکیل شده است و هر کدام از سنگ ها بستگی به علائم و ناحیه تشکیل بستگی دارد و لی در کل سنگ های کلیه از ۴ نوع تشکیل شده اند .

  1. اگزالات کلسیم
  2. اسید اوریک
  3. استرویت
  4. سیسیتین

چگونه میتوان سنگ کلیه را تشخیص داد؟

سنگ کلیه ار میتوان یا علائمی که ذکر شده تشخیص داد ولی اگر نتوانستین ان را تشخیص دهید میتوانید با انجام یکسری ازمایش ها علل بروز سنگ کلیه را تشخیص دهید مانند :

ازمایش خون

یکی از راه های تشخیص سنگ کلیه ازمایش خون است که ازمایش نشان دهنده ی میزان تغییر یا افزایس کلیسم یا اسیداوریک است

ازمایش ادرار

شما باید طی ۲۴ ساعت ادرار جمع اوری کنید و این ازمایش نشان دهنده دفع مواد کانی ومواد سنگ ساز را اندازه گیری میکند .

و همچنین میتوان نشان دهنده ی کلسیم ، اگزالات ، اسید رویک را نیز تشخیص میدهد.

سونو گرافی برای تشخیص سنگ کلیه

سونو گرافی نشان دهنده ی این اسن اصلا سنگی وجود دارد یا نه و اگر وجود داشته باشد پزشک متخصص از شما در دو نوبت ازمایش میخواهد . و معمولا کسانی دچار سنگ کلیه شده اند خون در ادرار با عفونت ادرار را مشاهده میکنند .

( برای اینکه به طور حتمی نشان داده شود که شما سنگ کلیه دارید یا خیر باید سونوگرافی انجام دهید که بهترین گزینه سونوگرافی در منزل میباشد. )

پیلوگرافی یا همان اورو گرافی

در این روش مواد مخصوصی داخل ورید ها تزریق میشود این مواد از طریق کلیه ها و مثانه دفع میشود . سپس این اشعه اکس یا سی تی اسکن در محل سنگ کلیه در مجرای ادرای مشخص میشود.

چگونه میتوان از سنگ کلیه پیشگیری کرد ؟

از گذشته این مثال بوده که پیشگیری بهتر از درمان است . پس زمانی که میتوان با یکسری کاقدامات که هم یه سلامتی ما کمک میکند وهمچنین موجب پیشگیر از سنگ کلیه میشود انجام ندهیم از جمله کاری که میتوان برای پیشگیری از سنگ کلیه انجام داد عبارت است از :

مصرف کافی اب و مایعات

نوشیدن کافی اب در روز از سنگ کلیه جلو گیری میکندو همچنین با نوشیدن زیاد اب به دفع سنگ کلیه نیز کمک میکند

مصرف نمک یا سدیم

یکی از موادی که احتمال بروز سنگ کلیه را بالا میبرد شکر و نمک است پس تا میتوانیم نمک و شکر را از برنامه غذاییمان حذف یا کاهش دهیم زیرا حاوی فروکتوز هستن و مانع جذب کلسیم میشود.مانند خوراکی هایی:

گوشت های فراورده شده

چیپس های فراورده

سوپ های کنسروی

حفظ وزن

اضافه وزن باعث فشار به کلیه ها میشود و شما میتوانید با کاهش مقدار غذایی و حذف کردن کربوهیدرات ها یا کم کردن کربوهیدرات ها به حفظ وزنتان کمک کنید

مصرف کلسیم

سنگ کلیه از نوع اگزالات های کلسیم ، محدود کردن میزا ن مصرف اگزالات که برای کسانی که در معرض سنگ کلیه هستن توصیه میشود . مانند

اب گرین فروت

سیب زمینی

سبزیجات

مارچوبه

چغندر

دانه سویا

مغزیجات…

کاهش مصرف مشروبات الکلی

الکل منجر به سلول ها ضمن اجتناب از جذب مایعات ، باعث خروج مایعات و کاهش اب بدن شود .

ورزش

یکی از راهایی که به سلامتی و همچنین به سلامتی اندام ها کمک میگند ورزش است زیرا درکسانی کم تحرک هستن سنگ کلیه شایع تر است حتی ورزش موجب دفع سنگ کلیه میشود

نوشابه های گازدار حاوی فسفات هستن که میتوان موجب تشکل سنگ میشود

چگونه میتوان سنگ کلیه را درمان کرد ؟

در کل درمان سنگ کلیه راه های مختلفی دارد و شما با تشخیص درست سنگ کلیه میتونید ان را درمان کنید مانند:

مصرف آب

بدن شما در روز به ۸ تا ۱۰ لیوان به اب نیاز دارد و اب مهمچینی به دفع سنگ کلیه و پیشگیری از سنگ کلیه کمک میکند.

داروها ی سنگ کلیه

برای تسکین درد سنک کلیه شما ار داروهای زیر استفاده کنید

الوپورینول برای دفع سنگ کلیه از نوع اسیداوریکی استفاده میشود .

محلول های فسفری که از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری میکند از داروهای تسکین دهنده ی درد مانند ایبوپروفن ، ناپروکس، استامینفون

داروی تامسولوسین برای دفع راحت تر سنگ کلیه استفاده میشود

بی کربنات سدیم یا سیترات سدیم برای پایین اوردن میزان سدیم ادرار

جراحی نفرولیتوتومی

برای درمان سنک های بزرگ از این روش استفاده میکند در این روش برشی روی پهلو ایجاد میکند تا به کلیه دسترسی پیداکنند در این نوع شما بیهوش میشود وحداقل دو روز در بیمارستان طی میکنید .

سنگ شکن لیتوتریپسی

در این نوع از مواج قدرتمند استفده میکنند تا سنگ های بزرگ را به سنگ ها ی کوچک تر تبدیل کنند تا بتواند با ادرار خارج شود در این عمل ۴۵ تا ۶۰ دقیقه جراحی شما طول میکشد . این عمل به منجر به خون در ادرار کبودی در پشت ، خونریزی در اطرف ناحیه کلیه و همچنین هنگام دفع ممکن احساس درد داشته باشد .

آب ذغال اخته

از اب ذغال اخته اکثرا برای دفع عفونت ادرار استفاده میشود ولی شما میتوانید از ذغال اخته برای پیشگیری استفاده کنید .

سرکه سیب

سرکه سیب چون اسیدی است در ادرار تغییراتی ایجاد میکند و این موضوع به دفع سنگ کمک میکند .

آبلیمو

ابلیمو حاوی سیترات است و این ازسنگ کلیه جلو گیری میکند و همچنین از بروز عوارض سنگ کلیه نیز جلو گیری میکند .

آب جو

یکی از راه های درمان سنگ کلیه اب جو است زیرا هم طبیعی است و همچنین باید بدن الکل باشد و این نوشیدن به جلوگیری از ابتلا و منجر به شکسته شدن سنگ ها میشود تا انها بتوانید به راحتی با ادرار خارج شوند.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ پارسینه پلاس در تهیه‌ محتوای این آگهی تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا