جنگنده آموزشی یاک ۱۳۰ به ایران آمد

جنگنده آموزشی یاک ۱۳۰ (Yak-۱۳۰) وارد ایران شده و تصاویر نشان می‌دهد که این هواپیما تحویل نیروی هوایی ارتش شده است.

به گزارش پارسینه پلاس، هواپیمای جت آموزشی و رزمی Yak-130 روسی وارد خدمت نیروی هوایی ایران شد.

تاریخچه یاک ۱۳۰ در روسیه
در میانه دهه ۱۹۹۰ ارتش روسیه به دنبال جایگزینی برای طرح ال ۳۹ می گشت. ال ۳۹ از سالهای ۱۹۷۰ تا کنون اصلی ترین جت آموزشی روسها بوده است. دو کمپانی میگ و یاک دست به کار برای توسعه طرح جدید زدند میگ یک طرح داخلی را توسعه داد ولی یاک دست به همکاری با اروماچی ایتالیا

یاک ۱۳۰ اگرچه اموزشی است ولی به خوبی مسلح می شود و می توان از آن به عنوان یک جنگنده بمب افکن و تهاجمی سبک بهره برد. هواپیما دارای ده جایگاه خارجی است سه عدد زیر هر بدنه و یکی نوک هر بال است و یکی در مرکز بدنه است و می تواند در مجموع ۳ تن سلاح را حمل کند. یاک ۱۳۰ فاقد توپ داخلی است ولی می تواند غلاف خارجی توپ ۲۳ را در زیر بدنه حمل کند.
هواپیمای آموزشی رزمی یاک توان حمل تا چهار بمب هدایت اپتیکی کاب ۵۰۰ کا ار، برای حملات هوایی دقیق را دارد و می تواند بر روی آن تا دو موشک اپتیکی خا ۲۹- تی با برد ۱۰ کیلومتر نیز نصب کرد. همچنین می تواند دو موشک فروسرخ از ۷۳، برای دفاع از خود حمل کند و جایگاه نوک بال معمولا برای حمل غلاف جنگ الکترونیک استفاده می شود اگرچه می توان بر روی این جایگاهها موشک از ۷۳ نیز نصب کرد. همچنین توان حمل دو مخزن سوخت خارجی را دارد.
هواپیما از دو دستگاه موتور توربوفن Ichenko ای -۲۲۲ ۲۵ با توان ۵۵۱۰ پاوند نیرو می گیرد که از دو ورودی هم راستا با موتور است و نزدیک به زمین است. برای جلوگیری از ورود اجسام خارجی به موتور بر روی زمین ، دریچه های ورودی موتور را بسته و هوا موتور از دریچه های کوچک بر روی بدنه تامین می شود.
هواپیما دارای واحد استارت کمی و یک مخزن سوخت در هر بال که یکی در درون بدنه دارد و از یک پراپ سوختگیری هوایی در سمت راست دماغه استفاده می کند که البته بسته به سفارش روی آن نصب میشود.
هر دو خلبان از سه نمایشگر رنگی برای هر کابین بهره می برند و خلبان دارای اچ یو دی است و هر دو کابین با دوربین دید در شب هماهنگ است.
هواپیما در دماغه دارای رادار اوسا است البته به درخواست مشتری توان نصب رادارهای دیگر نیز وجود دارد. برد این رادار ۶۰ کیلومتر بوده و توان کشف و رهگیری اهداف دریایی را نیز دارد. هواپیما دارای پرتاب کننده شراره و پوشاله و هشدار دهنده راداری پی اس او ۱۵ با پوشش ۳۶۰ درجه است. هواپیمای رزمی آموزشی یاک ۱۳۰ از سامانه ناوبری بر مبنای سامانه مکان یاب جهانی روسها یا کلنوس بهره می برد ولی در نسخه صادراتی دارای جی پی اس است. همچنین معمولا بر جایگاه نوک بال از غلاف جنگ الکترونیک بهره می برد.
یاک ۱۳۰ توان حمل سلاح های هدایت شونده را نیز داراست .
قرار است از این هواپیمای آموزشی رزمی یاک برای آموزش خلبانان جدیدی که با جنگنده‌های نسل جدید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پرواز کنند، استفاده شودیاک ۱۳۰ قابلیت شبیه‌سازی مشخصات آموزشی جنگنده‌های نسل ۴+ و نسل پنجم را دارد و علاوه بر آن با قابلیت حمل ۳ تن انواع مهمات توان اجرای ماموریت‌های رزمی را هم دارد.

جنگنده یاک ۱۳۰ پیش زمینه ای برای آموزش سایر جنگنده ها

جنگنده‌های Yak-130 متعلق به کلاس هواپیماهای معروف به جنگنده‌های آموزشی مقدماتی یا به اصطلاح LIFT هستند که به دانشجویان خلبانی اجازه می‌دهند که با تکنولوژی‌های پیشرفته هنگام سوار شدن به یک جنگنده خط مقدم آشنا باشند. یاک ۱۳۰ توانایی شبیه‌سازی مشخصات آموزشی جنگنده‌های نسل ۴+ و همچنین نسل ۵ همچون سوخو پک فا را دارد.

مشخصات یاک ۱۳۰:

طول: ۱۱.۴۹ متر
ارتفاع: ۴.۷۶ متر
وزن خالی ۴۶۰۰ کیلوگرم
بیشترین وزن برخواستن ۱۰۲۹۰ کیلوگرم
موتور دو دستگاه موتور توروبوفن ۳-۲۵-A1222 با توان ۵۵۱۲ پاوند
بیشترین سرعت ۱۰۵۰ کیلومتر بر ساعت
سرعت کروز ۸۸۷ کیلومتر بر ساعت
بیشترین برد : ۲۵۴۶ کیلومتر
سقف پرواز : ۱۲۵۰۰ متر
تسلیحات توان حمل تا ۳ تن سلاح در ده جایگاه جنگ افزاری شامل بمب، راکت و موشک هوا به هوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا