راهنمای انتخاب خمیردندان مناسب برای سلامت دهان و دندان

اگر به سلامت دهان و دندان خود اهمیت می دهید، باید در انتخاب مسواک و خمیر دندان دقت کنید. در این مقاله، شما را برای انتخاب بهترین خمیر دندان راهنمایی کرده ایم.

به گزارش پارسینه پلاس به نقل از سین دخت، اگر به سلامت دهان و دندان خود اهمیت می دهید، باید در انتخاب مسواک و خمیر دندان دقت کنید.

بهترین خمیر دندان ها را می شناسید؟ دندان های سفید، سالم و درخشان، نقش بسیاری زیادی در زیبایی چهره دارند. علاوه بر زیبایی چهره، رسیدگی به دندان ها و مسواک زدن با خمیر دندان مناسب، در سلامتی و بهداشت دهان و دندان ها نیز موثر است. برای مسواک زدن روزانه، باید از یک خمیر دندان مناسب با دندان ها استفاده کنید. برای مثال، اگر دندان های شما در برابر خوراکی و نوشیدنی های سرد و گرم، واکنش نشان می دهد یا درد ایجاد می شود، دندان های حساسی دارید و باید از خمیر دندان مناسب دندان حساس استفاده کنید.

همچنین، اگر از نوشیدنی های کافئین دار استفاده می کنید یا احساس می کنید رنگ دندان های شما زرد و کدر شده است، خمیر دندان سفید کننده دندان گزینه مناسبی است. امروزه، خمیر دندان های مختلفی تولید شده است که باید با توجه به جنس دندان هایتان، بهترین خمیر دندان را انتخاب کنید. در ادامه با مجله اینترنتی سین دخت همراه باشید تا به بررسی انواع خمیر دندان بپردازیم و شما را در انتخاب بهترین خمیر دندان مناسب، راهنمایی کنیم.

خمیر دندان چیست؟

به مایع خمیری یا ژلی که همراه با مسواک برای تمیز کردن دندان ها و از بین بردن باکتری های دهان و دندان به کار می رود، خمیر دندان می گویند. از گذشته تا به امروز، فرمولاسیون خمیر دندان ها تکامل یافته است. در واقع خمیر دندان، می تواند از پوسیدگی دندان، بیماری لثه ، بوی بد دهان ، فرسایش و حساسیت دندان به عاج دندان جلوگیری کند.

بهترین خمیر دندان از چه موادی تشکیل شده است؟

  • فلوراید
  • مواد ساینده
  • مواد کف کننده
  • مواد طعم دهنده
  • نرم کننده ها و مواد حفظ کننده رطوبت
  • عوامل ضد باکتریایی
  • مواد نگهدارنده
  • رنگ ها
  • غلیظ کننده ها
  • پراکسید
  • جوش شیرین یا سدیم کربنات که بعضی از خمیردندان ها حاوی مقادیر زیادی از آن هستند.
  • مواد ضد جرم
  • ترکیبات ضد حساسیت

معرفی انواع بهترین خمیر دندان ها و خصوصیات آنها!

خمیر دندان ها، بر اساس کارکرد به انواع مختلفی تقسیم می شوند که هر کدام از آنها، برای جنس و ویژگی های دندان خاصی فرموله شده اند. بنابراین، شما باید ابتدا جنس دندان های خود را بشناسید و سپس، یک خمیر دندان مناسب برای سلامت دهان و دندان خودتان انتخاب کنید. در ادامه، انواع خمیر دندان را به شما معرفی می کنیم.

بهترین خمیر دندان ضد پوسیدگی

این نوع از خمیر دندان ها با فرمولاسیون حاوی فلوراید، در کاهش پوسیدگی دندان موثر هستند. خمیر دندان ضد پوسیدگی غنی شده با ترکیبات فلورایدی مانند سدیم فلوراید (NaF)، فلوراید قلع (SnF2 ) یا مونوفلوئورو فسفات (MFP2) می باشد. بنابراین، اگر دندان های پوسیده شده دارید، ابتدا به دندانپزشک مراجعه کرده و دندان پوسیده خود را درمان کنید؛ سپس از خمیر دندان های ضد پوسیدگی استفاده کنید.

بهترین خمیردندان‌ سفید کننده

عوامل بسیاری سبب زرد و کدر شدن دندان ها شده و جلوه ای ناخوشایند در لبخند شما ایجاد می کند. برای مثال، اگر از مواد غذایی و نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، چای، نوشابه و.. به صورت مکرر استفاده می کنید، احتمال زرد و لک شدن دندان های شما بالاست.

خمیر دندان های سفید کننده حاوی مواد ساینده‌ای بوده که دندان‌ ها را با از بین بردن لکه‌ ها از روی سطح دندان، سفید و درخشان می کند. توجه داشته باشید که با استفاده مکرر از خمیر دندان سفید کننده و به مرور، دندان های شما سفید خواهد شد.

به یاد داشته باشید که خمیر دندان های سفید کننده، حاوی ترکیبات قوی برای از بین بردن زردی دندان است؛ بنابراین، اگر دندا‌‌ن های پوسیده، آسیب دیده و ضعیف دارید، پیشنهاد می کنیم از خمیر دندان های سفید کننده استفاده نکنید. زیرا مواد شیمیایی قوی موجود در آن‌ها به طور مستقیم روی عاج دندان قرار می گیرد و سبب بروز حساسیت دندانی در شما خواهد شد.

پیشنهاد می کنیم، نهایتا روزی یک بار با خمیر دندان سفید کننده، دندان هایتان را مسواک بزنید؛ زیرا استفاده بیش از حد از خمیر دندان سفید کننده، ممکن است به مینای دندان شما آسیب بزند.

خمیردندان‌‌ ضد حساسیت

خمیر دندان ضد حساسیت، مناسب برای افرادی است که با خوردن مواد غذایی و نوشیدنی سرد یا گرم مانند بستنی یا آب یخ یا چای و قهوه داغ، درد شدیدی را در دندان هایشان احساس می کنند. مواد فعال تشکیل دهنده خمیر دندان های ضد حساسیت، علائم ناشی از حساسیت عاج دندان را با واکنش نورون‌ها به محرک درد را متوقف کرده و  توبول‌های عاجی دندان را مسدود می کند که در نهایت، درد دندان ها را کاهش می دهد.

فرمولاسیون حاوی نیترات پتاسیم، استرانتیم استات، کلسیم سدیم فسفوسیلیکات،کربنات کلسیم یا حتی ترکیبات فلوراید در خمیر دندان ضد حساسیت، می تواند سبب کاهش حساسیت اعصاب حسی دندان شود و با افزایش سرعت بازسازی ساختار معدنی دندان، شدت تحریکات وارد بر اعصاب دندان را کمتر می کند.

اگر دندان های حساسی دارید، خمیر دندان های ضد حساسیت را به شما پیشنهاد می کنیم؛ اما توجه داشته باشید. که این نوع از خمیر دندان برای استفاده روزمره و دائمی نیستند. پیشنهاد می کنیم دو هفته از خمیر دندان ضد حساسیت استفاده کنید و بعد از آن تا چند هفته با خمیردندان‌ معمولی دندان ‌هایتان را مسواک بزنید. همچنین، با توصیه دندان پزشک، برای برطرف شدن مشکلتان، یک یا چند دوره دیگر با خمیر دندان ضد حساسیت دندان هایتان را مسواک کنید.

خمیر دندان ضد باکتری

در فرمولاسیون خمیر دندان های ضد باکتری، ترکیباتی مانند تری کلوزان (Triclosan) وجود دارد که یک ماده ی ضد باکتری است. تری کلوزان، به عنوان یک عامل آنتی باکتریال در محصولات بهداشت دهان و دندان مانند خمیر دندان ها و دهانشویه ها به کار می رود. میزان این ماده در خمیر دندان ها در محدوده ی حداقل مجاز یعنی ۰٫۳% می باشد؛ اما استفاده زیاد از این نوع خمیر دندان ها توصیه نمی شود.

خمیردندان‌‌ ضد جرم

جرم دندان، به لایه‌ای سخت و سفت از باکتری‌ها که پلاک است، می گویند. زمانی که این پلاک سفت شود به جرم روی دندان تبدیل شود، حذف جرم دندان‌ها کمی دشوار است. مسواک زدن و حفظ بهداشت دهان، می تواند به جلوگیری از تجمع جرم دندان‌ ها کمک کند. اگر جرم دندان دارید، باید حتما به دندانپزشک مراجعه کرده و جرمگیری انجام دهید و سپس، از خمیردندان‌های کنترل کننده جرم استفاده کنید.

فرمولاسیون خمیر دندان های ضد جرم، حاوی مواد شیمیایی مانند “پیروفسفات” و “روی سیترات” می باشند که از تجمع بیشتر جرم جلوگیری خواهد کرد. توصیه می کنیم به صورت روزانه از خمیر دندان ضد جرم استفاده نکنید، زیرا موجب سایش دندان ها و آسیب رسیدن به مینای دندان می شود. بنابراین،  استفاده از این خمیردندان‌ها را به یک ‌بار در هفته و یا هر دو هفته یک ‌بار کاهش دهید.

خمیر دندان همه کاره یا پرو اکسپرت

خمیر دندان های همه کار، در برگیرنده بیشتر خصوصیات خمیر دندان هستند. خصوصیاتی مانند کمک به سلامت دهان و دندان و جلوگیری از ایجاد پلاک، از بین بردن باکتری های دهان و دندان، پیشگیری از تشکیل جرم، جلوگیری از پوسیدگی، مبارزه با بیماری های لثه، پیشگیری از حساسیت دندانی و سفید کردن دندان ها

خمیردندان کودکان

خمیردندان های کودکان زیر ۳ سال، باید فاقد فلوراید باشند، زیرا ممکن است کودکان در این سن، خمیر دندان را ببلعند و  فلوراید، آسیب هایی را به بدن کودک وارد می کند. همچنین، خمیر دندان کودکان قدرت سایندگی کمتری نسبت به خمیر دندان بزرگسالان دارد.

خمیردندان طبیعی یا گیاهی

خمیر دندان گیاهی، حاوی ترکیبات گیاهی و طبیعی بوده و هیچ ماده شیمیایی در آن وجود ندارد. این نوع از خمیر دندان ها برای افرادی که واکنش های آلرژیک دارند، بسیار مفید است. شما می توانید با مشورت با دندانپزشک تان، از این خمیردندان ها نیز استفاده کنید.

خمیر دندان زغالی

خمیر دندان زغالی، حاوی کربن می باشد. کربن به علت خاصیت سایندگی بالا، می‌تواند سبب آسیب به مینای دندان شود. این نوع خمیر دندان‌‌‌ها دارای مقدار کمی فلوراید است و محافظت کاملی از دندان‌‌ها نمی کند. با وجود اینکه خمیر دندان زغالی تا حدی قابلیت از بین بردن جرم و زردی دندان را دارد، تاثیرگذاری خیلی متفاوتی نسبت به سایر خمیردندان‌‌‌ها نخواهد داشت.

ویژگی های یک خمیر دندان مناسب

برای انتخاب یک خمیر دندان مناسب سلامت دهان و دندان، باید به مواردی توجه داشته باشید که در ادامه این مطلب، به آن اشاره می کنیم.

  • درج شدن تائید ADA بر روی بسته بندی خمیر دندان
  • حاوی فلوراید بودن خمیر دندان
  • یک بسته‌بندی مناسب داشته باشد
  • دارای فرمولاسیون ضد حساسیت باشد
  • طعم و رایحه مطبوعی داشته باشد
  • از برندهای معتبر و شناخته شده باشد
  • مناسب با جنس دندان های شما باشد

سخن آخر

خمیر دندان ها، یکی از محصولات شوینده برای مسواک زدن دندان ها و حفظ بهداشت و سلامت دهان و دندان است. خمیر دندان ها انواع مختلفی دارند و برای انتخاب یک خمیر دندان مناسب، ابتدا باید جنس دندان های خود را بشناسید و با توجه به ویژگی های دندان های خود، یک خمیر دندان مناسب را انتخاب کنید. در این مقاله، انواع خمیر دندان برای انواع دندان ها را معرفی کرده ایم.

امیدواریم که پس از خواندن این مقاله، بتوانید خمیر دندان مناسب با دندان های خود را انتخاب کنید و با مسواک زدن با خمیر دندان و مسواک مناسب، سلامتی و بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا