روستای بندپی منطقه ای خوش آب و هوا در مازندران

منطقه بندپی بابل ؛ بهشت گمشده مازندران : با رفتن به روستای بندپی می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید و اشکال مختلفی از طبیعت را مشاهده کنید. این روستای زیبا یکی از مقاصد دیدنی و طبیعی بکر در استان مازندران می باشد که قطعا ارزش سفر و بازدید دارد.

به گزارش سبک ایده آل، مرکز طبیعت‌گردی استان مازندران، منطقه بند‌پی بابل، روستاهای‌ دیدنی، ییلاق، آبشار و… فراوانی را در خود جای داده است. این منطقه زیبا به دو بخش بندپی شرقی و بندپی غربی تقسیم می‌شود که از روستاهای فیلبند، خوشرودپی، شهید آباد با مرکزیت گلوگاه، فیروزجاه تشکیل شده‌ است.

فصول بهار، تابستان و پاییز از بهترین فصل‌های سفر به روستای بندپی مازندران هستند؛ اما سفر به این منطقه در فصل زمستان توصیه نمی‌شود؛ زیرا سرمای شدید هوا و امکان بارش برف و باران در آن چند برابر بوده که ممکن است تردد شما را با مشکلاتی روبه‌رو سازد. فرودگاه شهر ساری نزدیک‌ترین فرودگاه به روستای بندپی مازندران است. فاصله بندپی شرقی تا بابل ۲۵ کیلومتر و تا استان تهران ۲۷۰ کیلومتر است؛ در نتیجه برای رفتن به پایتخت کشور باید مسافت بیشتری را طی کنید.

آنتن‌دهی در منطقه بندپی مناسب بوده؛ اما برای شناخت بیشتر مناطق طبیعی روستای بندپی نیاز است تا از یک راهنمای ماهر کمک بگیرید. امکان اقامت برای یک شب یا حتی بیشتر در این منطقه وجود دارد، زیرا امکانات اقامتگاهی همچون سوپرمارکت، سرویس بهداشتی و… برای گردشگران این منطقه در نظر گرفته شده‌اند.

منطقه بندپی بابل

منطقه بندپی به دو بخش بندپی شرقی و بندپی غربی تقسیم شده است. سجادرود و فیروزجاه دو دهستان مربوط به منطقه بندپی شرقی می‌شوند که وسعتی بالغ بر ۶۲۶ کیلومترمربع دارند و شهر گلوگاه در فاصله ۲۵ کیلومتری جنوب غربی بابل با جمعیت ۳۸ هزار نفری خود در مرکز بندپی شرقی با یک شهرداری و ۷۱ روستا قرار دارد. خشرودپی به عنوان مرکز بندپی غربی و شهید آباد و ۴۷ روستا در بندپی غربی قرار گرفته‌اند.

همچنین آب مورد نیاز برای زمین‌های کشاورزی از سد زیبای شیاده بندپی غربی تامین می‌شود. این منطقه دارای آب‌وهوایی کوهستانی و کوهپایه‌ای بوده که آن را به یک منطقه خوش آب‌وهوا و سرسبز تبدیل کرده است.

زبان و شغل مردم منطقه

زبان تبری (مازنی) زبان رایج این منطقه به شمار می‌رود و مردم نیز با همین زبان با یکدیگر صحبت می‌کنند. شغل اصلی مردم این منطقه کشاورزی و دامپروی بوده و اقتصاد نیز بر همین محور می‌چرخد؛ همچنین عمده محصولات کشاورزی شالیکاری است. مرکبات، کیوی و گوجه سبز (هلی) از محصولات باغداری هستند که در رده بعدی قرار داشته و بیشترین سطح کشت منطقه را تشکیل می‌دهند.

پروروش گاو یکی دیگر از کار‌هایی است که توسط مردم این منطقه انجام می‌شود و در فصل‌های گرم به مناطق سردسیر مانند دامنه‌های البرز و مرکزی و در فصل‌های سرد به مناطق گرمسیر مانند مناطق جلگه‌ای نقل مکان می‌کنند. در پنجشنبه بازار گلوگاه؛ سهم عمده‌ای از اقتصاد خانواده توسط زنان به‌وسیله فروش بوقلمون، غاز، خروس و مرغ تامین می‌شود.

چرا این منطقه، بندپی نام دارد؟

نام منطقه بندپی از دو بخش بند و پی تشکیل شده که پی به معنای منطقه‌ای بلند و مرتفع و بند به معنای سرزمین پست و جلگه‌ای است.

 

روستای بندپی کجاست ؟

در کتاب‌های تاریخی نام سد چلاو که در حال حاضر در جنوب آمل قرار دارد، به چشم می‌خورد و در دوره صفویان روستای بندپی مازندران جزء این منطقه زیبا یعنی سد چلاو به شمار می‌رفت. در سند متعلق به دوران افشاریه برای اولین بار نام بندپی ذکر شده و زمانی که روستای دیوا به مردم فروخته می‌شود نام منطقه بندپی ذکر می‌گردد.

جاذبه های دیدنی روستای بندپی

شالیزارهای پلکانی روستای فیروزجاه

یکی از جاذبه‌های طبیعی روستای فیروزجاه در بندپی شرقی، مزارع شالی پلکانی بسیار زیبای آن بوده که در بین علاقه‌مندان بسیار مورد توجه قرار گرفته است. قلعه، ممرز چشمه، امامزاده آغازمار و آرامستان فیروزجاه از دیدنی‌های تاریخی این منطقه به شمار می‌روند.

فیلبند در ارتفاعات چلاو

یکی از محبوب‌ترین نقاط دیدنی شمال کشور، روستای فیلبند مازندران است که در ارتفاعات چلاو قرار دارد و می‌توان با قدم زدن در میان ابر‌های بکر این منطقه نهایت لذت را برد. روستای فیلبند مازندران چند کیلومتر بعد از جنگل هراز با جاده‌ای خوب و معمولی به چشم می‌خورد. یکی از بهترین لحظه‌های سفر به روستای فیلبند، تماشای مناظر دیدنی و شگفت‌انگیز جنگل و اقیانوس ابری آن به همراه چشمه‌های معدنی با خاصیت درمانی است.

بهترین زمان برای سفر از ماه اردیبهشت تا بهار است که چشم‌انداز فوق‌العاده این منطقه شما را حیرت‌زده خواهد کرد. برای رفتن به فیلبند مسیر ۲۵ کیلومتری آمل به هراز را در پیش بگیرید. در این مسیر بعد از عبور از روستای سنگچال‌ به فیلبند می‌‌رسید.

ییلاق شیخ موسی

روستای ییلاقی شیخ موسی یکی از زیبا‌ترین روستاهای ایران است که در تقریبا ۶۰ کیلومتری شرق بابل قرار دارد. خانه‌های مخصوص شمالی، آبشار‌ها، آب‌های معدنی، کوه‌های متعدد از دیگر زیبایی‌های این ییلاق به شمار می‌روند. تابستان‌های ییلاق را از دست ندهید؛ زیرا زیبایی‌های برجسته آن دوچندان می‌شوند. مسیر رسیدن به این ییلاق از بابل به سمت گلوگاه است و سپس از آنجا در حدود ۴۰ کیلومتر تا ییلاق فاصله خواهد بود.

تصاویر روستای بندپی

آبشار شی الیم

آبشار شی الیم یکی از باصفا‌ترین مناطق روستای بندپی مازندران است که در دو کیلومتری جنوب شرقی روستای گاوزن قرار دارد؛ این آبشار با ارتفاع ۳۰ متری که از بین صخره‌های بلند به پایین می‌ریزد. علت سرازیر شدن آب به‌صورت طبقه‌ای، وجود حوضچه‌های پلکانی در آن است. جهت تماشای این آبشار زیبا می‌توانید از جاده بابل به گلوگاه، جاده سیرباغ و سپس ورود به گاوزن محله استفاده کنید.

دریاچه سد شیاده

از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی روستای بندپی مازندران دریاچه سد شیاده بابل است که در فصول تابستان می‌توانید از امکانات تفریحی و توریستی مانند قایق‌های پدالی و فروشگاه‌های بزرگ استفاده نمایید. سد شیاده با پوشش‌های گیاهی بی‌نظیر خود همه را محو تماشای خود می‌کند و به زیبایی این منطقه افزوده است. در اطراف این سد جنگل‌های شیاده و ویوج شیاده نیز به چشم می‌خورند.

جنگل شیاده

تصویر زیبایی از سد شیاده از لابه‌لای درختان جنگل شیاده در نزدیکی دریاچه چلیوم در ۳۵ کیلومتری غرب بابل به چشم می‌خورد. این منطقه برای برپایی کمپ و استراحت بسیار مناسب است؛ زیرا این جنگل سرسبز در اطراف سد شیاده قرار دارد.

پایین‌تر از روستای شیاده با بیش از ۲۰ هکتار زمین با محیطی جنگلی و سرسبز و باصفا جنگل ویوج شیاده قرار دارد. اگر شما نیز برای آخر هفته‌ها و روزهای تعطیل به مکان‌های خلوت و خاص علاقه‌مند هستید این منطقه خوش آب‌وهوا را برای گذراندن اوقات و رهایی از روزمرگی‌ها برگزینید.

 

جنگل های هیرکانی

بسیار بعید است که بتوان در ایران منطقه‌ای نظیر جنگل‌های هیرکانی روستای بندپی مازندران را یافت. این منطقه در منابع علمی با نام جنگل فسیل‌های زنده یا موزه فوق طبیعی توسط محققان نام‌گذاری شده است. ارتفاع مناسب از سطح دریا و هوای معتدل و خوب شمال باعث شده که درختان این منطقه از سرمای شدید و سوز بسیار آن در امان بمانند.

روستای زیبای لمسوکلا

یکی از بهترین روستاهای بندپی شرقی که با گوگاه ۲۴ کیلومتر فاصله داشته و در میان دو رود سجرو یا سریج رود و خجرو یا خجیر رود قرار گرفته، روستای زیبای لمسوکلا نام دارد. این روستای حیرت‌آور از جنوب به قله سیاه پل و روستای سرجیکلا و از شمال به روستاهای پری چشمه و قلعه کتی می‌رسد. نام جالب این روستان از کلمه « لمه سو» به معنای نمدمال برگرفته شده و قسمت دوم «کلا» نیز پسوند مکانی است. از جاهای دیدنی لمسوکلا می‌توان به قلعه و چشمه‌ آب شیرین روستا اشاره کرد.

جاذبه دیدنی روستای بندپی

قلعه فریدون

تخت فریدون از لقب‌های قلعه فریدون در نزدیکی روستای لمسوکلا است که محلی‌های آن منطقه به آن شاه‌نشین نیز می‌گویند. به‌دلیل در امان نبودن این قلعه سنگی، قدمت و کاربری دقیق آن هنوز مشخص نشده است.

چشمه زلال ازرود

چشمه‌های آب گرم ازرود یکی از محبوب‌ترین مکان‌های گردشگری در منطقه بندپی شرقی محسوب می‌شود. این چشمه زیبا در دره‌ای جنگلی و در کنار یک رودخانه پر از آب و زلال قرار گرفته است. آب چشمه ازرود به‌دلیل برخورداری از ترکیبات معدنی برای درمان درد‌های مفصلی و بیماری‌های جلدی و روماتیسم بسیار مناسب خواهد بود.

بندپی کجاست؟

یکی از بخش‎های قدیمی کشور ایران روستای بندپی مازندران است؛ یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین قسمت‎های شهرستان بابل در استان مازندران در شمال ایران بخش بندپی شرقی نام داشته که مرکز این قسمت شهر گلوگاه است. روستای بندپی مازندران در ۲۰ کیلومتری بابل و در جنوب شهر بهارنارنج قرار دارد و این منطقه رویایی از دو بخش شرقی و غربی که مملو از جاذبه‌های تماشایی و تاریخی بوده تشکیل شده است.

از تماشایی‌ترین مناطق شهرستان بابل که از شمال به بابل و از جنوب به سلسله جبال البرز و از غرب به شهرستان آمل و در آخر از شرق به شهرستان قائم شهر متصل می‌شود روستای بندپی مازندران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا