رژیم غذایی بعد از اسلیو معده

رعایت رژیم غذایی بعد از عمل جراحی اسلیو معده بسیار مهم است. رعایت رژیم غذایی میتواند به اندازه خود عمل جراحی مهم باشد. بنابراین توصیه می‌شود اصول تغذیه بعد از عمل جراحی اسلیو معده به‌صورت کامل مراعات شود تا نتیجه خوب و مناسبی از عمل جراحی گرفته شود.

به گزارش سبک ایده آل، رعایت اصول تغذیه بعد از اسلیو معده اولین گام برای رسیدن به موفقیت در مسیر کاهش وزن است. یک ماه اول بعد ازجراحی اسلیو معده زمانی طلایی برای بیماران است و مراقبت های این ماه باید جدی گرفته شوند. ترک عادات تغذیه ای قبلی و شروع یک سبک زندگی جدید، کمی سخت و طاقت فرسا به نظر می آید. اما نتیجه نهایی بعد از گذراندن این زمان طلایی بسیار رضایت بخش خواهد بود.

اهمیت رعایت رژیم بعد از اسلیو معده
رعایت اصول تغذیه بعد از اسلیو معده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بیماران ملزم به رعایت رژیم های غذایی هستند که به صورت هفته به هفته توسط تیم تغذیه متخصص در این امر تدوین می شوند.
در غیر این صورت احتمال استپ وزنی، بازگشت وزن، کم آبی بدن و بروز عوارض جانبی بعد از عمل وجود دارد. مصرف مایعات بعد از انجام عمل های جراحی چاقی از جمله جراحی اسلیو معده باید جدی گرفته شود. زیرا کم آبی بدن می تواند مشکلاتی چون ضعف، حالت تهوع و احساس خستگی را برای بیماران به همراه داشته باشد. این مشکلات با مصرف مکرر مایعات با حجم کم رفع می شوند.

انجام صحیح مراقبت های بعد از عمل از جمله رعایت رژیم بعد از اسلیو معده و انجام ورزش، نوعی خود مراقبتی است. خود مراقبتی بعد از انجام عمل های جراحی چاقی بسیار مهم است و می تواند بر افزایش سرعت روند بهبودی بیمار تأثیر بگذارد. باز شدن منگنه ها تنها یکی از عوارضی است که در صورت عدم رعایت رژیم غذایی بعد از اسلیو معده ممکن است رخ دهد.

همان طور که گفته شد رعایت اصول تغذیه بعد از اسلیو معده بسیار مهم است و باید کاملاً تخصصی انجام شود. رژیم غذایی بیمار بعد از عمل به صورت هفته به هفته و با توجه به وضعیت بیمار و روند بهبودی او تدوین می شود. به طور کلی بیماران بلافاصله بعد از انجام عمل جراحی و به هوش آمدن، مجاز به مصرف هیچ گونه ماده غذایی نیستند.

اما با صلاحدید جراح بعد از گذشت حدود ۶ ساعت و با از بین رفتن اثر بیهوشی، می توانند مصرف آب را در حجم بسیار کم (یک قاشق آب) شروع کنند. مصرف هر گونه مایعات و ماده غذایی دیگر در روز جراحی غیر مجاز است. مقدار مایعات مصرفی بر اساس نظر جراح و با توجه به روند پیشرفت بیمار می تواند به ۱۵ لیوان در روز نیز افزایش یابد.

پانزده روز اول بعد از اسلیو معده
تغذیه بعد از اسلیو معده در هفته اول محدود به مصرف مایعات صاف شده است. در روز اول بعد از عمل بیمار می تواند بین ۱ الی ۳ لیوان مایعات مصرف کند. این حجم از مایعات باید به صورت جرعه جرعه مصرف شود. همچنین فواصل مصرف مایعات باید مشخص باشد. بیمار باید از مصرف یکباره حجم زیادی از مایعات در یک وعده پرهیز کند.

مصرف آب میوه ها به صورت صاف شده و مایعات شفاف در این هفته بلامانع است. مایعات شفاف شامل آب گوشت و سبزیجات، نوشیدنی های کم کالری و فاقد قند، چای بدون کافئین، آب طعم دار و ژله بدون شکر می شود.

مقدار مصرف مایعات شفاف در هفته دوم به روزی ۱۰ الی ۱۵ لیوان در روز می رسد. در هفته دوم بیمار می تواند در کنار آب میوه ها از دوغ و ماست رقیق کم چرب نیز استفاده کند. رژیم مایعات در دو هفته اول می تواند احتمال ابتلا به عوارضی چون بی آبی، اسهال، یبوست، انسداد روده و نشتی از معده را از بین ببرد و روند بهبودی بیمار را سرعت بخشد.
مایعات مصرفی باید هم دمای محیط باشند و از مصرف مایعات گرم و سرد خودداری شود. در صورت احساس ضعف و برای طعم دار کردن آب می توان کمی عسل و چند قطره لیمو به آن اضافه کرد.
مصرف مایعات در طول این دو هفته با استفاده از نی ممنوع است. همچنین لازم است بیمار به هنگام نوشیدن مایعات در حالت نشسته و پشت او کاملاً صاف باشد. مصرف مایعات سنگینی چون ترکیب شیر و زرده تخم مرغ در هفته اول ممنوع است. در هفته دوم مکمل ها و شیک های پروتئینی به رژیم غذایی بیمار افزوده می شوند.

پانزده روز دوم بعد از اسلیو معده
پوره خواری در هفته سوم آغاز می شود. بیمار می تواند مواد غذایی توصیه شده توسط تیم تغذیه را به صورت پوره مصرف نماید. مصرف مایعات در این هفته نیز ادامه دارد. رژیم بعد از اسلیو معده در هفته سوم و چهارم باید حاوی ۶۰ گرم پروتئین باشد.

غذاهای نرم در هفته پنجم به رژیم بعد از اسلیو معده افزوده می شوند. بیمار در این هفته می تواند روزی پنج وعده غذای نرم با حجم کم مصرف کند تا معده به مرور زمان به حالت عادی خود باز گردد. لازم به ذکر است که معده در هفته های اول بعد از عمل اسلیو معده قادر به تحمل حجم زیادی از مواد غذایی به صورت یکجا نبوده و مواد غذایی باید به مرور در رژیم غذایی بیمار گنجانده شوند. همچنین بیمار نباید مواد غذایی سخت را در رژیم غذایی خود استفاده کند.

رژیم بعد از اسلیو معده در هفته پنجم حاوی ۸ تا ۱۰ لیوان مایعات است. این حجم مایعات در روزهای گرم به ۱۰ الی ۱۲ لیوان افزایش خواهد یافت. با توجه به آنکه در این هفته ها مواد غذایی بیشتری همچون پروتئین ها به رژیم غذایی بیمار افزوده شده اند، جویدن کامل مواد غذایی باید به شدت مورد توجه قرار گیرد. این کار به نرم شدن بیشتر مواد غذایی و ترشح شیره معده و در نهایت هضم بهتر غذای مصرف شده کمک می کند.

تغذیه بعد از اسلیو معده با گذشت ۶ هفته کم کم به حالت عادی باز می گردد. در هفته ششم بیمار می تواند مواد غذایی مختلف به جز مواد غذایی با بافت سخت را به رژیم غذایی خود بیفزاید. حجم وعده ها باید محدود و برابر با یک کاسه کوچک یا فنجان بزرگ باشد. همچنین لازم است بیمار در طول روز ۴ یا ۵ وعده غذای نرم با حجم مشخص را استفاده نماید. میزان پروتئین در رژیم بعد از اسلیو معده بسیار اهمیت دارد. تأمین پروتئین بدن از تحلیل رفتن عضلات به هنگام کاهش وزن جلوگیری می کند.

مواد غذایی ممنوعه در رژیم بعد از اسلیو معده
اصول تغذیه بعد از اسلیو معده تنها محدود به مصرف مواد غذایی مجاز نمی شود. بلکه بیماران ملزم به خودداری از مصرف برخی از مواد غذایی ممنوعه نیز هستند. دسر ها و مواد غذایی بسیار شیرین، نوشیدنی های الکلی، نوشیدنی های گازدار، نوشیدنی های حاوی کافئین و مواد غذایی و نوشیدنی های بسیار داغ یا بسیار سرد از جمله مواد غذایی هستند که مصرف آن ها بعد از اسلیو معده کاملاً ممنوع است. همچنین بیماران باید از مصرف بیش از حد مواد غذایی حاوی فیبر و مواد غذایی با بافت سفت نیز خودداری نمایند.
رژیم بعد از اسلیو معده با توجه به شرایط بدنی هر بیمار و شاخص توده بدنی او تدوین می شود. بنابراین همه بیماران نمی توانند از یک رژیم غذایی واحد تبعیت کنند. بیماران در صورت رعایت دقیق نکات تغذیه بعد از اسلیو معده قادر به کاهش ۸ کیلوگرم وزن در طول ۲ هفته اول خواهند بود. این کاهش وزن در طول ۶ ماه اول به ۵۰ الی ۷۰ درصد اضافه وزن اولیه خواهد رسید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا