شب ادراری کودکان نگران کننده است؟

فوق تخصص کلیه کودکان گفت: عوامل مختلفی نظیر عدم تعادل هورمونی ومثانه‌های کوچک و یا بیش فعال، عفونت‌های ادراری و حتی مشکلات مهمی مانند دیابت به خصوص در شب ادراری‌های ثانویه ممکن است نقش داشته باشند.

به گزارش پارسینه پلاس، دکتر محمد رضا توحیدی گفت: به طور کلی در اغلب خیس کردن‌های شبانه قبل از ۵ سالگی جای نگرانی وجود ندارد و باید به کودک فرصت داد. در این سن، کورتکس مغز هنوز تکامل کافی برای کنترل مثانه را بدست نیاورده است، البته در شب ادراری‌های که بعد از ۵ سالگی ادامه یابد و یا شب ادراری‌های که به صورت ثانویه و بعد از یک دوره خشک بودن کودک ایجاد میشود و یا شب ادراری‌هایی که با روز ادراری همراه میشود، نیاز به مراجعه به پزشک و بررسی کامل وجود دارد.

دکتر توحیدی با بیان اینکه شب ادراری در پسر‌ها دوبرابر دخترهاست وهیچکس به طور قطعی نمی‌داند چه چیزی موجب شب ادراری می‌شود گفت: عوامل مختلفی نظیر عدم تعادل هورمونی ومثانه‌های کوچک و یا بیش فعال، عفونت‌های ادراری، قطع تنفس‌های کوتاه زمان خواب، یبوست و حتی مشکلات مهمی مانند دیابت به خصوص در شب ادراری‌های ثانویه ممکن است نقش داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار داشت: اگر شب ادراری کودک شما بنا به تشخیص پزشک از نوع اولیه بوده و ناشی از بیماری زمینه‌ای دیگری نباشد جای نگرانی وجود ندارد و به مرور زمان حتی بدون مصرف دارو خود به خود برطرف میشود، ولی در اکثرا مواقع به علت تاثیراتی که از نظر روانی بر کودک و والدین میگذارد، ترجیح داده میشود که مداخلات درمانی انجام شود.

دکتر توحیدی عنوان کرد: روش‌های درمانی شامل راه‌های تشویقی با کارت‌های جایزه یا دادن برچسب‌های ستاره دار به ازای هر شب خشک ماندن، عدم مصرف آب زیاد و نوشیدنی‌های ادراراور درساعات منتهی به خواب، عدم مصرف لبنیات و نمک و شیرینی قبل از خواب، استفاده از اسپری بینی یا قرص‌های حاوی هورمون ضد ادرار در قبل از خواب، ودر موارد مقاوم از دارو‌هایی که باعث افزایش حجم مثانه میشوند و یا دارو‌های ضد افسردگی هم استفاده میشود.

وی افزود: البته گاهی نیاز به ارجاع به فیزیوتراپ و انجام فیزیوتراپی عضلات کف لگن نیز وجود دارد.

منبع: اقتصاد آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا