علائم عفونت ریشه دندان چیست؟

این مشکل در حد فاصل خط لثه تا استخوان فک به وجود می‌آید و اغلب با درد ناراحتی همراه است. در صورتی که عفونت دندان به موقع درمان نشود...

به گزارش پارسینه پلاس ، این مشکل در حد فاصل خط لثه تا استخوان فک به وجود می‌آید و اغلب با درد ناراحتی همراه است. در صورتی که عفونت دندان به موقع درمان نشود عوارض بالقوه خطرناکی را برای فرد به وجود می‌آورد و به سایر نقاط بدن هم منتشر می‌شود. این مشکل خود را با علائم بسیاری مانند التهاب، درد، تورم، بوی بد دهان و … نشان می‌دهد که به محض مشاهده هر یک از این علائم باید فورا نسبت به درمان آن اقدام کنید.

علائم عفونت ریشه دندان چیست؟

عفونت ریشه دندان چیست؟

عفونت ریشه دندان یکی از بیماری‌های شایع دهان و دندان است که سبب تجمع باکتری‌ها و چرک در داخل دندان و لثه می‌شود.‌ این بیماری اغلب در پی پالپیت و نکروز پالپ ناشی از دندان‌های شکسته یا پوسیده‌ای که به موقع درمان نشده‌اند، ایجاد می‌شود‌. در پی این بیماری باکتری‌ها به ریشه دندان نفوذ کرده و به سرعت به نواحی اطراف دهان گسترش می‌یابند. اگر عفونت دندان به درستی و به موقع درمان نشود، باکتری می‌تواند به جریان خون راه یابد و مشکلات جدی مانند مننژیت و سپسیس که زندگی بیمار را به خطر می‌اندازد را ایجاد کند. درمان مناسب و به موقع عفونت دندان برای جلوگیری از گسترش باکتری در دهان و عوارض آن بسیار مهم است. در صورت مشاهده هر یک از علائم عفونت دندان مانند آبسه، درد دندان، التهاب و … فورا به دندانپزشک مراجعه کنید.

علائم عفونت ریشه دندان

عفونت ریشه دندان یکی از بیماری‌های خطرناک است که اکثر افرادی که به پوسیدگی دندان‌های خود اهمیتی نمی‌دهند، آن را تجربه می‌کنند. عفونت دندان در نوع خفیف تا شدید وجود دارد و با توجه به میزان گسترش، خود را با علائم متفاوتی نشان می‌دهد. این بیماری هیچ‌گاه پنهان نمی‌ماند و اغلب با علائم زیر خود را نشان می‌دهد:

دندان درد

 درد یکی از علائم رایج عفونت دندان بوده که از خفیف تا شدید، کوتاه‌مدت یا طولانی‌مدت متغیر است. این درد ضربان‌دار گاهی فقط در محدوده دندان پوسیده حس می‌شود، اما بعضی اوقات درد آن به نواحی اطراف دهان هم گسترش می‌یابد و در سرتاسر فک، گوش‌ها و شقیقه‌ها پخش می‌شود و حتی به سر هم سرایت کند. درد عفونت دندان گاهی تا حدی شدید است که حتی با مسکن هم آرام نمی‌شود. اغلب افراد در هنگام جویدن غذا در ناحیه درگیر درد بیشتری را تجربه می‌کنند.

حساس شدن دندان‌

از دیگر علائم عفونت ریشه دندان حساس شدن دندان‌هاست. در طول این بیماری دندان‌ها در معرض دمای سرد یا گرم حساس‌تر می‌شوند. علت حساسیت هم پوسیدگی و سوراخ‌های کوچک روی سطح مینای دندان است.

لثه‌ های متورم

افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند علاوه بر علائم بالا در لثه هم تغییراتی مانند تورم، تغییر رنگ و درد را تجربه می‌کنند. عفونت دندان سبب می‌شود رنگ لثه به قرمز تیره درآید و به علت تجمع چرک بسیار متورم شود‌. در صورتی که این بیماری به موقع درمان نشود، احتمال ترکیدن آبسه چرکی در دهان وجود دارد که شرایط مساعدی برای نفوذ باکتری‌ها به دندان‌های سالم را به وجود می‌آورد. از سوی دیگر ترکیدن آبسه سبب بوی بد دهان می‌شود‌. پس پیش از اینکه آبسه عفونی لثه بترکد و سلامت دندان‌های سالم را تهدید و دهان‌تان را بد بو کند، برای درمان آن اقدام کنید.‌

علائم عفونت ریشه دندان چیست؟

تغییر رنگ دندان

 یکی از علائم شایع عفونت ریشه دندان تغییر رنگ دندان‌ها است. دندان‌های عفونی اغلب رنگ سفید خالص خود را در اثر عفونت از دست می‌دهند و به رنگ قهوه‌ای تیره یا خاکستری در می‌آیند. دلیل تغییر رنگ دندان‌ها این است که پالپ دندان از بین می‌رود. در پی مرگ پالپ، سموم و ذرات کثیفی ایجاد می‌شود که از طریق منافذ کوچک به سطح دندان می‌چسبند و باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود.

غدد لنفاوی متورم

 تورم غدد لنفاوی یکی دیگر از علائم عفونت دندان است. در صورت عدم درمان به موقع این بیماری، عفونت به سینوس‌ها، فک یا غدد لنفاوی زیر فک گسترش می‌یابد. این ناحیه پس از عفونی شدن بسیار حساس، متورم و دردناک می‌شود.

تب

 تب از واکنش‌های طبیعی بدن هنگام مواجهه با عفونت است. در اثر تب دمای بدن به بالاتر از ۳۸ درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد.

طعم تلخ و بوی بد دهان

اغلب افرادی که به عفونت دندان مبتلا هستند از بوی بد دهان رنج می‌برند و در دهان خود مدام طعم تلخ و گسی را حس می‌کنند.

سایر علائم

عفونت ریشه دندان علاوه بر علائم فوق گاهی با علائم دیگری مانند سردرد، لرز، حالت تهوع، خستگی و کم آبی بدن همراه است. در صورت مشاهده هر گونه از این علائم آن را جدی بگیرید و اقدام به خود درمانی نکنید. برای تشخیص علت این مشکلات به پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص درست علت، این مشکلات را درمان کند و از بروز عوارض خطرناک بالقوه جلوگیری شود.

عوارض عفونت ریشه دندان

عفونت دندان یکی از بیماری‌های خطرناک دهان و دندان است که در صورت عدم درمان به موقع آن مشکلات فراوانی برای فرد به وجود می‌آید وحتی گاهی زندگی او به خطر می‌‌افتد. در صورت عدم درمان عفونت دندان عوارض زیر را تجربه می‌کنید:

از دست دادن دندان

در صورت عدم درمان عفونت ریشه دندان‌ها به استخوان فک و بافت‌های نرم مجاور سرایت می‌کند و سبب از بین رفتن دندان می‌شود.

کیست دندان

عفونت دندان گاهی منجر به تشکیل کیست در نزدیکی ریشه دندان می‌شود.

علائم عفونت ریشه دندان چیست؟

عفونت سینوس فک بالا

اگر عفونت دندان در ناحیه فک بالا گسترش یابد، به سینوس فک بالا هم گسترش پیدا کرده و این ناحیه را عفونی می‌کند.‌

اندوکاردیت عفونی

اگر باکتری از ریشه یک دندان عفونی وارد رگ‌های خونی یا جریان خون شود، ممکن است اندوکاردیت عفونی ایجاد کند.

نکروز کف دهان

یکی از عوارض بسیار جدی و خطرناک عفونت ریشه دندان نکروز کف دهان است. در این عارضه عفونت به ناحیه زیر زبان و فک سرایت می‌کند که گاهی زندگی فرد را به خطر می‌اندازد.‌

جمع ‌بندی

عفونت دندان یکی از مشکلات بسیار شایع لثه و دندان بوده که علت اصلی آن عدم رسیدگی به بیماری‌ها و پوسیدگی دندان است‌. عفونت ریشه دندان اغلب خود را با علائم مختلفی مانند آبسه، درد ضربان دار، التهاب، تب و … نشان می‌دهد. اگر هریک از علائم فوق را مشاهده کردید، برای بررسی علت و درمان فورا به دندان پزشک مراجعه کنید. پزشک اغلب برای درمان و پیشگیری از گسترش عفونت برای شما آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. البته پس از درمان عفونت، باید برای ترمیم یا کشیدن دندان پوسیده اقدام کنید تا دوباره به عفونت دندان مبتلا نشوید‌.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا