مادران بخوانند؛ کودکتان را با این غذاها تقویت کنید!

در این مطلب غذاهایی زیادی چون تخم مرغ و پوره سیب زمینی برای تقویت کودک کم وزن وجود دارد. البته برای تغذیه کودکان کم وزن باید دقت داشته باشید که تمامی ویتامین ها را و پروتئین ها را در برنامه غذایی کودک خود گنجانده باشید.

به گزارش سبک ایده آل به نقل از آرگا، در صورتی که به دنبال غذای مقوی برای تقویت کودک کم وزن هستید خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می کنیم. چون که پیشنهادات ویژه ای برای تغذیه کودکان داریم. در صورتی فرزندتان بدغذا است حتما همیشه به دنبال تغذیه کودک و غذای کودک می گردید.

تغذیه برای تقویت کودک کم وزن

اگرچه مانند قدیم کودک سالم را کودکی نمیدانند که چاق و تپل باشد ولی کودکی که زیادی لاغر و بد غذا باشد هم امکان دارد دردسرساز باشد. کودکان به علت جنب و جوش زیاد و مسئله رشد کودک به غذای مقوی احتیاج دارند و تغذیه کودکان یک چالش اساسی برای والدین است. غذا نخوردن کودکان و لاغر ماندن آنها به معنای عدم رشد کودک است و همین مسئله می‌تواند شما را نگران کند. بهترین غذاهای مقوی برای تقویت کودک کم وزن را در این مطلب معرفی کردیم

برای تهیه لیست غذاهای مغذی برای تقویت کودک کم وزن به خاطر داشته باشید که لبنیات یکی از اصلی ترین غذاها به شمار می‌رود. افزون برای این که می تواند لبنیات را در وعده صبحانه به فرزند خود بدهید، استفاده از شیر و خامه می‌تواند احتیاج فرزند شما به پروتئین و کلسیم را فراهم کند. اگر کودک شما بد غذا است بایستی به شیوه ای این دو لیوان شیر را در برنامه غذایی او بگنجانید. می توانید آن را به صورت شیر موز، شیر کاکائو، اسموتی، میلک شیک و… تهیه کنید که تنها آن را دوست داشته باشد پنیر انتخاب بسیار عالی برای تغذیه کودک است و می‌توانید آن را در غذاهای گوناگونی استفاده کنید. کره و ماست هم یک غذای مغذی برای تقویت کودک کم وزن می باشد که عالی است. برای این که کودک شما وزن اضافه کند و انرژی لازم را کسب کند به غذاهای او اندکی کره بیافزایید. البته در این کار افراط نکنید و برای استفاده بیشتر از کره حتماً با پزشک مشورت کنید. کره بادام زمینی هم انتخاب دیگری برای تغذیه کودک است که انرژی مناسبی برای کودک تامین کرده و سالم هم است.

 

غذای های مناسب رشد کودک

استفاده از حبوبات هم برای غذای کودکان پیشنهاد بسیار عالی است. می دانیم کودک شما بد غذا است و امکان دارد به راحتی حبوبات پخته شده ای که برایش می آورید را نخورد ولی توصیه می‌کنیم حبوبات را به سوپ او اضافه کنید. لوبیا، نخود، عدس، ماش و غیره از بهترین منابع پروتئین برای رشد کودکان هستند. افزون بر این غلاتی مانند برنج، گندم، جو و غذاهایی با پایه غلات منبع مناسب انرژی، کربوهیدرات، پروتئین و مواد مغذی برای بدن به شمار می روند. تلاش کنید غذاهایی مانند پاستا، ماکارونی، نان سنگک و غیره را در برنامه غذایی فرزندتان گنجانده و روزانه برای او تدارک ببینید. کربوهیدرات منبع بسیار مناسبی برای اضافه وزن کودک است که از راه دیگری مانند دسر های تهیه شده از نشاسته هم قابل تامین است. برای کودک خود فرنی، حریره بادام، شیر برنج و غیره تهیه کنید و به عنوان میان وعده برایش بیاورید. با شیرین و خوش عطر کردن این دسرها اشتیاق بیشتری برای خوردن این دسرها را از فرزندتان خواهید دید.

 بهترین غذا برای بچه های کم وزن

گوشت یکی از عالی ترین غذاهای مغذی برای کودک کم وزن می باشد ولی بیشتر کودکان برای خوردن انواع گوشت سختی دارند و به ندرت اتفاق می افتد که کودکی آنگونه که مادرش توقع دارد گوشت بخورد. اگر انواع گوشت قرمز، گوشت ماهی، مرغ، بوقلمون و غیره منبع غنی از پروتئین، ویتامین ها و مواد مغذی برای بدن هستند. اگر کودکتان با طعم گوشت و نوع پخت آن مشکل دارد و آن را دوست ندارد باید خلاقیت به خرج داده و انواع طعم دهنده ها و چاشنی ها و شیوه های پختن را امتحان کنید و مشاهده کنید کدام را بیشتر دوست دارد.

 

ولی اگر فرزند شما با جویدن گوشت مشکل دارد، انواع گوشت های پخته شده با میکس کرده را به غذاهای دیگر فرزندتان اضافه کنید به این صورت بدون آنکه متوجه شود مقداری گوشت خورده است. غذاهایی مانند سوپ، برنج له شده، پوره سیب زمینی و غیره می‌تواند گزینه‌ای بسیار مناسبی برای این کار باشد. اگر باز هم موفق نشدید گوشت به کودک خود بدهید استفاده از آب گوشت هم تا حدودی نیازهای او را تامین می کند. آب گوشت را به غذای کودک اضافه کنید چون هم طعم آن را بهتر کرده و هم کودک را از ویتامینهای گوشت تغذیه کرده است. بهترین گوشت برای وزن گیری و تقویت کودک شما گوشت با استخوان مانند ماهیچه، قلم، ران و غیره است چون که مواد مغذی بیشتری دارد.

برای رشد کودک و تغذیه او که مناسب و سالم باشد از دادن خرما به فرزندتان غافل نشوید پوست و هسته خرما را بگیرید و آن را با موز و شیر مخلوط کنید و به شکل یک میان وعده مقوی به او بدهید. اگر بعضی مواقع می خواهید برای او تنوعی به وجود آورید می توانید خرما را همراه با کمی بستنی و پودر آجیل به او بدهید. بادام، گردو، فندق و پسته بهترین دانه ها برای تامین ریز مغذی ها و ویتامین ها برای تغذیه کودکان است. برای این کار آجیل را به شکل پودر در آورده و با میوه های پر انرژی مانند موز، بستنی، خرما و یا خامه ترکیب کنید و برای فرزند خود بیاورید.

رشد کودک با یک ترکیب عالی

تخم مرغ و سیب زمینی به عنوان یکی از غذاهای مغذی برای کودکان کم وزن معجزه می‌کند. ترکیب سیب زمینی و تخم مرغ یک غذای کامل به شمار می رود که اغلب نیازهای بدن کودکتان را فراهم می کند. پروتئین تخم مرغ و کربوهیدرات سیب زمینی غذای فوق العاده ای برای تقویت کودک کم وزن بوده ولی اگر با کره ترکیب شود قطعا قوی تر خواهد شد. شاید فرزند شما ترکیب سیب زمینی و تخم مرغ را دوست نداشته باشد در این صورت قادر هستید این دو غذا مفید را جداگانه و در قالب غذاهای دیگر به فرزند خود بدهید. در مورد زرده تخم مرغ هم باید بگویم از ۹ ماهگی تا یک سالگی، یک تا دو زرده در هفته از دو سالگی به بعد پنج تا شش تخم مرغ کامل در هفته مجاز است.

 

سیری کاذب با هله هوله های بی ارزش

یک نکته بسیار مهم برای تقویت وزن گیری کودکان این است که هله هوله را از برنامه غذایی اطفال خود حذف کرده و یا مقدار آن را به حداقل برسانید و به دنبال موارد صحیح غذاهای مقوی برای کودکان کم وزن باشید. چیپس، پفک، آبمیوه های مصنوعی و غیره می‌تواند اشتهای فرزند شما را برای غذاهای اصلی نابود کرده و او را ضعیف کند. این خوراکی ها هیچ ارزش غذایی ندارد و فقط سیری کاذب برای کودکان به وجود می آورد به خصوص اگر اندکی قبل از وعده های اصلی استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا