مهم ترین علل خونریزی قبل از زایمان

خونریزی قبل از زایمان می تواند علل و دلایل زیادی داشته باشد که شما بایستی حواستان باشد تا مشکلی برای شما پیش نیاید و حتما با مشاهده علائمی به پزشک رجوع کنید.

به گزارش سبک ایده آل به نقل از آرگا، خونریزی قبل از زایمان، به ویژه در سه ماهه اول موضوعی رایج می باشد و عموما نشانه داشتن مشکل نمی باشد. ولی از آنجا که خونریزی در بعضی موارد می تواند نشانه مشکلی حاد باشد، لازم است که دلیل اصلی خونریزی به واسطه پزشک مورد بررسی قرار گیرد.

علل خونریزی قبل از زایمان

در صورت هر گونه خونریزی واژینالبرای حفظ سلامت خود و فرزندتان توصیه می شود با پزشک تماس بگیرید. خانم های زیادی در طول سه ماهه اول حاملگی امکان دارد نوعی از خونریزی واژینال را تجربه کنند. بعضی از علل خونریزی واژینال در سه ماهه اول بارداری به شرح زیر است:

۱. سقط جنین

از آنجا که سقط جنین در ۱۲ هفته اول باردغاری رایج می باشد، این احتمال وجود دارد که خونریزی طی این مدت نشانه ای از سقط جنین است، ولی این بدین معنا نمی باشد، کودکش سقط شده باشد، به ویژه اگر نشانه های دیگر سقط جنین مثل انقباض و دردهای شدید پایین شکم یا خروج بافت از واژن را نداشته باشد.

۲. لانه گزنین جنین

بعد از ۶ ال ۱۲ روز پس از لقاح، خانم های باردار امکان دارد خروج لکه های خونی از واژن را مشاهده کنند. این لکه ها به طور معمول کم رنگ می باشد و امکان دارد از چند ساعت تا چندین روز ادامه پیدا کنند. این لکه ها، لانه گزینی تخمک بارور در رحم مادر است. از آنجا که بیشترین خانم ها متوجه حاملگیث خود نمی شوند، امکان دارد این لکه ها، را با آغاز عادت ماهانه اشتباه بگیرند. این خونریزی به طور معمول با نشانه های دیگری همراه نمی باشد.

۳. تغییرات دهانه رحم

در دوران حاملگی خون بیشتری در دهانه رحم جریان پیدا می کند. رابطه جنسی یا معاینات پزشکی مثل پاپ اسمیر که موجب تماس با دهانه رحم می شود، می تواند موجب خونریزی واژینال شود. این نوع خونریزی اصلا جای نگرانی ندارد و به طور معمول پس از مدت کوتاهی رفع می شود.

۴. بارداری خارج از رحم

عارضه حاملگی خارج از رحم زمانی اتفاق می افتد که تخمک بارور، خارج از رحم و به طور معمول در لوله های رحمی لانه گزینی کند. این اتفاق می تواند موجب خونریزی شود، ولی ممقدار شیوع آن کمتر از سقط جنین می باشد. این شرایط بسیار خطر دارد، چون تخمک بارور قادر نیست به درستی خارج از رحم رشد نماید. در چنین حالتی تخمک بایستی از بدن ماد خارج شود که از راه عمل جراحی یا با استفاده از دارو امکان دارد.

۵. عفونت

هر نوع عفونتی در واژن یا دهانه رحم یا عفونت های آمیزشی مانند کلامیدیا، سوزاک، هرپس و تبخال تناسلی امکان دارد موجب خونریزی واژن در سه ماهه اول حاملگی شود. در صورت وجود هر نوع عفونتی، پزشک بایستی هرچه سریع تر نسبت به درمان آن اقدام نماید.

علل خونریزی اواخر بارداری

هر نوع خونریزی غیر طبیعی در اواخر بارداری می تواند خطر بسیار زیادی داسته باشد، چون امکان دارد نشانه ای از وجود یک مشکل در سلامت مادر یا جنین باشد. به همین علت توصیه می شود در صورت هر نوع خونریزی در سه ماهه دوم و سوم حاملگی، هرچه سریعتر به پزشک رجوع کنید. بعضی از علل خونریزی واژینال در اواخر بارداری به شرح زیر است:

۱. جدا شدن زودرس جفت

در موارد کمی امکان دارد قبل از زایمان یا زمان زایمان، جفت زودتر از موعد از دیواره رحم جدا شود. این مشکل قادر است موجب خونریزی شود. جدا شدن زودرس جفت قادر است شرایط خطرناکی برای مادر و جنین باشد. دیگر نشانه های جدا شدن زودرس جفت شامل درد شکم و پشت، حساسا شدن رح و خروج لخته از واژن می شود.

مهم ترین علل خونریزی قبل از زایمان

۲. شروع زایمان

خروج قسمتی از مخاط موجود در دهانه رحم یا موکوس در دوران حاملگی نشانه آمادگی رحم برای زایمان می باشد. امکان دارد این اتفاق چند روز پیش از آغاز درد زایمان یا زمان زایمان اتفاق بیوفتد.

۳. جفت سرراهی

این عارضه وقتی به وجود می آید که جفت در پایین رحم قرار گرفته باشد و قسمتی از دهانه رحم و کانال زایمان یا تمام آن را مسدود کرده باشد. خونریزی جفت سرراهی که امکان دارد بدون هرگونه دردی باشد، بسیار خطر دارد و احتیاج به رسیدگی فوری پزشکی دارد .

۴. زایمان زودرس

خونریزی واژینال در اواخر حاملگی امکان دارد نشانه آماده شدن بدن برای زایمان باشد. در این حالت چند روز یا چندین هفته پیش از آغاز زایمان، ترشحاتی که موجب انسداد دهانه رحم می شود، خارج شدن خود را آغاز می کند و به طور معمول همراه با کمی خونریزی خواهد بود. در صورتی که خونریزی و نشانه های زایمان پیش از هفته ۳۷ بارداری باشد، احتمال زایمان زودرس بسیار بالا می باشد و بایستی هر چه سریع تر به پزشک رجوع کنید. دیگر نشانه های زایمان زودرس شامل انقباضات رحم، ترشحات واژینال، فشار شکمی و درد در پایین کمر است.

۵. عروق سرراهی جنین

در وضعیت بسیار معدود، امکان دارد عروق خونی جنین در بند ناف یا جفت، از مقابل دهانه رحم و ابتدای کانال تولد رد شود. این وضعیت بسیار خطرناک است و ممکن است موجب پاره شدن عروق خون رسان به جنین، خونریزی شدید و همچنین کمبود اکسیژن جنین شود. نشانه های این وضعیت خونریزی شدید و ضربان قلب نامنظم جنین می باشد.

مهم ترین علل خونریزی قبل از زایمان

۶. پارگی رحم

در موارد بسیار نادر امکان دارد زخم در اثر سزارین قبلی مادر بر اثر رشد رحم، پاره شود و خونریزی به وجود بیاورد. این مشکل قادر است زندگی مادر و جنین را مورد تهدید قرار دهد و برای درمان به سزارین فوری احتیاج است.

راه حل های بعد از خونریزی

از آنجا که خونریزی واژینال در تمامی دوران حاملگی می تواند نشانه یک مشکل بسیار حاد باشد، در صورت خونریزی حتما به پزشک رجوع کنید. توصیه می شود از پد یا نوار بهداشتی استفاده نمایید تا قادر باشید خونریزی را متوجه شوید. همچنین توصیه می شود نوع خونریزی شامل رنگ خون و وجود لخته را نیز در آن بررسی کنید. توصیه می شود هر نوع بافتی را که در زمان خونریزی امکان دارد از واژن شما خارج شود، همراه داشته باشید تا برای آزمایش در اختیار پزشک قرار دهید. پزشک برای تشخیص دقیق دلیل خونریزی، احتمالا احتیاج به معاینه واژن یا لگن، انجام سونوگرافی شکمی یا واژینال به همراه آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون خواهد داشت. پزشک درباره علائم دیگر مثل گرفتگی عضلانی، درد و سرگیجه از شما سوال هایی می پرسد. اگر هریک از نشانه های زیر در کنار خونریزی داشته باشید، فورا به اورژانس رجوع کنید:

  • سرگیجه یا از حال رفتن
  • خونریزی شدید، حتی بدون وجود هیچ دردی
  • درد شدید یا گرفتگی در پایین شکم
  • تب بیشتر از ۳۸ درجه همراه با لرز یا بدون آن
  • ترشحات واژینال دارای مقداری بافت

زمانی که خونریزی دارید، به هیچ عنوان رابطه جنسی نداشته باشید و از تامپون نیز استفاده نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا