میوه‌های تابستانی و خواص آن‌ها

میوه‌های آبدار تابستانی تا حد زیادی گرما‌زدگی ناشی از کم آبی بدن را از بین می‌برند. بنابراین، مصرف مداوم میوه‌های تابستانی و خواص آن‌ها به میزان قابل توجهی گرمای تابستان را برای ما قابل تحمل‌ می‌کنند.

به گزارش سبک ایده آل میوه‌ها‌ حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی خاصی هستند که هر یک به طریقی به حفظ سلامت بدن کمک می‌کنند. با فرا رسیدن تابستان و بالاتر رفتن دمای هوا، میزان تعریق بدن بیشتر می‌شود و برای جبران آب از دست رفته و خشکی بدن باید مایعات بیشتری مصرف کرد. میوه‌های آبدار تابستانی تا حد زیادی گرما‌زدگی ناشی از کم آبی بدن را از بین می‌برند. بنابراین، مصرف مداوم میوه‌های تابستانی و خواص آن‌ها به میزان قابل توجهی گرمای تابستان را برای ما قابل تحمل‌ می‌کنند.

این میوه‌ها نه تنها بدن را از خشکی نجات می‌دهند، بلکه ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و سایر مواد مغذی که ممکن است در طول تابستان در اثر تعریق دفع شوند را نیز جبران می‌کنند. بعد از سپری کردن یک روز گرم تابستانی، هیچ چیز به اندازه خوردن میوه یا نوشیدن یک آبمیوه طبیعی خنک نمی‌تواند حال آدم را جا بیاورد. به همین دلیل، در این مقاله چند نمونه از بهترین میوه‌های تابستانی و خواص آن‌ها را مورد بررسی قرار داده‌ایم و تاثیر باورنکردنی آن‌ها را بر‌می‌شماریم تا لذت خوردن آن‌ها برایتان دوچندان شود.

میوه‌های تابستانی و خواص آن‌ها

گلابی
بسیاری از کاشناسان تغذیه، خواص گلابی را هم سطح با سیب می‌دانند. گلابی نسبت به سیب فیبر بیشتری دارد و ویتامین ث موجود در آن با سیب برابر است. اما گلابی در مقایسه با سیب کربوهیدرات و کالری بیشتری دارد. گلابی برای حقظ سلامتی کلی بدن یک خوراکی عالی است. این میوه فوق العاده علاوه بر کنترل قند خون، به هضم غذا نیز کمک می‌کند و در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز موثر است.

لیمو شیرین
لیمو شیرین منبع غنی ویتامین ث است. اسیدهای موجود در این میوه به خروج سموم از روده شما کمک می‌کنند. اگر مستعد ابتلا به یبوست هستید، مصرف این میوه را به شما توصیه می‌کنیم، زیرا حاوی مقدار زیادی فیبر غذایی است و عملکرد سیستم گوارشی را بهبود می‌بخشد. آب لیمو شیرین بدن شما را در طول فصل تابستان خنک نگه می‌دارد.

هندوانه

حدود ۹۲ درصد هندوانه از آب تشکیل شده و سرشار از انواع مواد مغذی است. این میوه خوشمزه و آبدار دارای میزان قابل توجهی ویتامین آ، ب ۶ و ث است. این میوه تابستانی فاقد چربی نیز هست. مطالعات اخیر نشان داده که تخم هندوانه نیز به طرز شگفت انگیزی مغذی است، یعنی از نظر پتاسیم، منیزیم و ویتامین ب، یک دانه سرشار از مواد مغذی محسوب می‌شود. این میوه آبدار از ابتلا به سرطان جلوگیری کرده و برای سلامت کلیه‌ها یک ماده غذایی بی‌نظیر به شمار می‌رود. از سوی دیگر، خواص ضد التهابی و تاثیر آن بر سلامت قلب و کاهش خطر حملات قلبی را نباید نادیده گرفت.

انبه
انبه آنقدر خوش طعم است که مردم غالبا فراموش می‌کنند که این میوه فواید متعددی نیز دارد. شما می‌توانید آب انبه سبز را با آب مخلوط کرده و همراه با کمی شکر میل کنید تا بدنتان خنک شده و از گرمازدگی جلوگیری کند. ویتامین‌های آ و ث موجود در این میوه به سالم‌سازی و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. این میوه خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد و فشار خون را پایین می‌آورد. مصرف انبه همچنین در تقویت بینایی مفید بوده و به داشتن پوست سالم و درخشان کمک می‌کند.

توت فرنگی
این میوه کوچک منبع عالی ویتامین ث، پتاسیم، فیبر و آنتی اکسیدان‌ها است. یک فنجان توت فرنگی در روز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما شده، کلسترول خون را پایین آورده و فشار خون را نیز تنظیم می‌کند. علاوه بر این، ویتامین ث موجود در توت قرنگی فوق العاده برای چشم شما مفید است. توت فرنگی از آب مروارید جلوگیری می‌کند و خاصیت ارتجاعی پوست شما را بهبود بخشیده و مانع از چروک پوست می‌شود. ما برای خانم‌های باردار نیز خبرهای خوبی داریم، توت فرنگی حاوی فولات (ویتامین ب ۹) است که باعث رشد نوزادان در مراحل اولیه بارداری می‌شود.

گرمک

گرمک علاوه بر عطر و طعم فوق العاده‌، کالری کمی دارد. این میوه سرشار از ویتامین‌های آ، ث و بتاکاروتن است. یکی از بهترین خصوصیات گرمک این است که استرس را کاهش می‌دهد. گرمک منبع خوبی از پتاسیم بوده و مصرف آن ضربان قلب را عادی می‌کند و با اکسیژن رسانی به مغز باعث می‌شود احساس آرامش و تمرکز کنید. گنجاندن این میوه در رژیم غذایی به سلامت سیستم گوارش، جلوگیری از یبوست و کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کند. همچنین، بتاکاروتن این میوه در رشد و ترمیم سلول‌های پوستی موثر بوده و از التهاب و قرمزی آن جلوگیری می‌کند.

هلو
این میوه خوش‌طعم و پرطرفدار حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ است. هلو برای بینایی و زیبایی پوست شما مفید است، حتی می‌توانید آن را مستقیماً روی سیاهی دور چشم قرار داده و روی بخش‌های چروک خورده پوست بمالید. هلو مواد معدنی و ویتامین‌هایی نظیر ویتامین ب، فولات، روی، فیفر منیزیم، مس، پتاسیم و آهن دارد. ویتامین ث موجود در آن نیاز روزانه شما به دریافت این ویتامین را تامین می‌کند. کالری هلو بسیار کم بوده و فاقد کلسترول است. هلو خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ و سرطان را به مقدار قابل توجهی پایین می‌آورد و به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند.

آلو سیاه
این میوه بنفش گزینه‌ای مناسب برای رفع گرسنگی شماست. آلو سیاه را می‌توان به عنوان میان وعده غذایی و یا در صورت پایین آمدن قند خون و اُفت فشار، مصرف کرد. تحقیقات نشان داده که این میوه در تقویت حافظه و استحکام استخوان‌ها بسیار موثر است. علاوه بر این، آلو سیاه در پایین آوردن سطح کلسترول، کاهش احتمال ابتلا به پارکینسون، جلوگیری از دیابت و بهبود عملکرد قلب تاثیر زیادی دارد.

آلبالو

این میوه ترش و خوشمزه بسیار کم کالری است و هر ۱۰۰ گرم آلبالو تنها ۷۰ کالری دارد. آلبالو حاوی ویتامین آ، ب و ث بوده و مواد معدنی موجود در آن شامل آهن، کلسیم، منیزیم، فسفر، گوگرد و روی است. قند موجود در آلبالو از نوع لولوز است که جذب آسانی دارد، بنابراین افراد دیابتی نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. این میوه شگفت انگیز برای بیماری‌هایی نظیر نقرس، رماتیسم و مشکلات کلیوی مفید است. از طرفی بیماران قلبی و افرادی که پوست شفاف و زیبا می‌خواهند نیز باید این میوه را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

 

نتیجه گیری

برخی از میوه‌ها فقط در طول فصول خاصی در دسترس هستند. میوه‌های هر فصل مطابقت جالبی با آب و هوای همان فصل دارند. به عنوان مثال، میوه‌های تابستانی معمولا آبدار بوده و برای رفع خشکی و کم آبی بدن بسیار مفید و کاربردی هستند. بنابراین، مصرف آن‌ها می‌تواند آب از دست رفته بدن را تامین کرده و از گرمازدگی افراد جلوگیری کند. علاوه بر این، میوه‌های تابستانی سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی هستند و مصرف هر یک به نوعی در حفظ سلامت و شادابی بدن موثر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا