نکاتی در مورد اولین پریود و نقش مهم پدر و مادر!

آیا تا به حال این حرف را شنیده‌اید؟ لمسش کرده‌اید؟ درکش هم کرده‌اید؟ نکنه از دهان خودتان هم درآمده باشه!؟

به گزارش راهنماتو، پریود شدن یا قاعدگی بخشی از خلقت است!‌ یک قسمت خیلی مهم از طبیعت زنان که اگر نبود و نباشد چرخه‌ی آفرینش و زاد و ولد به مشکل برمی‌خورد! اما نوع برخوردها با همین مساله‌ی حیاتی و ارزشمند به شدت ناراحت کننده است! از گذشته تا به امروز تحت فرهنگ‌های مختلف شاهد رفتارهای عجیب و غریبی با این روند عادی بدن زنانه بوده‌ایم! از راه ندادن زنانی که پریود هستند به مکان‌ها یا فضاهای خاص گرفته تا به هم ریختن خلق و خوی زنانه در دوران قاعدگی که با تمسخر و خنده‌ی مردانه مواجه شده است! قبول کنیم که فرهنگ در هر زمینه نقش خیلی مهمی بازی می‌کند.

تمام زنان هر ماه روزهایی را به مراقبت از خود می‌پردازند. این مراقبت گاهی خیلی خسته کننده می‌شود و گاهی حتی آسیب‌زننده! اتفاقی که هم جسم آنها را به هم می‌ریزد و هم  روح را درگیر می‌کند. اما آیا همه‌ی ‌ما (چه زن چه مرد) با این اتفاق که هرماه تکرار می‌شود بلدیم برخورد مناسب داشته باشیم؟! در این مقاله کمی در دنیای زنان غرق شویم، شاید برای خودمان و دیگران تاثیرات فوق‌العاده‌ای داشت!

پریود از چه سنی شروع می‌شود؟

تمام دختران در حوالی ۱۲ سالگی روزی را تجربه می‌کنند که درد شدیدی شکم و کمرشان را احاطه می‌کند و بی اراده دچار خونریزی می‌شوند. نه خونریزی عادی که کمی ترسناک و نگران‌کننده! اتفاق عجیبی نیست اما نوع نگاه به آن و حالی که تجربه می‌کنند به این بستگی دارد که از قبل آماده شده باشند یا خیر! سنی که عنوان شد ممکن است بنا به ژنتیک یا منطقه‌ی زندگی کمی متغیر باشد. دخترانی هستند که زودتر به سن بلوغ می‌رسند و بعضی دیگر دیرتر. ولی آن چه انکارنشدنی‌ست قاعدگی است که اتفاق می‌افتد!

اولین باری که یک دختر پریود می‌شود:

مطمئنا همه‌ی خانمها در خاطرشان ثبت می‌شود. چه حس خودشان چه برخورد اطرافیانشان خوب به یادشان می‌ماند. در اولین پریودی یک دختر ممکن است دچار دو حالت باشد. اول خوشحالی از اینکه به مرحله‌ی مهم‌تری از زندگی‌اش قدم گذاشته است. و دوم اینکه نگران عوارض پریود شدن باشد. اینکه شما در طول یک روز مرتب در حال دفع خون باشید طبیعی نیست و عادت کردن به این مساله زمان می‌برد. داشتن یک حس ناامنی بابت اینکه ممکن است دیگران متوجه خونریزی شما شوند، لباستان لک بشود یا فکرهایی از این قبیل قطعا به ذهن هر دختری خواهد رسید. اما تمام اینها بعد از مدتی خاطره می‌شود! باید بدانید که نه با مساله‌ی هولناکی روبه رو هستید و نه اینکه تنها شما در کل جهان با این اتفاق دست و پنجه نرم می‌کنید. فقط باید در طول ماه چند روز بیشتر از خودتان مراقبت کنید. آن هم به علت اینکه درد کمتری تجربه کنید و تقویت بشوید. از دست دادن خون باید جبران بشود.

شما باید بدانید که تنها نیستید و اگر هم کسی متوجه پریود شدنتان بشود هیچ اشکالی ندارد. همانطور که ممکن است سرما بخورید و عطسه و سرفه کنید، پریود شدن هم در همین اندازه طبیعی و عادی است. اگر هم برایتان عادی نیست باید سعی کنید به مرحله‌ای برسید که مثل یک سردرد آن را برای خود ساده کنید.

آیا پدر و مادر نقش خاصی در اولین پریود فرزندشان دارند؟!

پدر و مادر در تمام اتفاقات زندگی فرزندشان نقش دارند و باید داشته باشند! چطور ممکن است به میزان استفاده‌ی دخترتان از تلفن همراه کار داشته باشید اما به نحوه‌ی پریود شدن او توجهی نکنید؟! مگر می‌شود نشست و برخاست دلبندتان با دوستانش برایتان مهم باشد اما پیش آگاهی لازم برای پریود شدن را به او ندهید؟ قابل قبول است که مدرسه رفتن و آمدن و انجام تکالیف فرزندتان را زیرنظر بگیرید اما پریود شدن را برایش عادی و طبیعی جلوه نداده باشید؟!

اینکه دختر خانواده‌ای از پریود شدن بترسد، نگران باشد و خیال کند جرمی مرتکب شده است پس باید آن را پنهان کند به خانواده بستگی دارد! به اینکه شما تا چه سطح و اندازه‌ای دخترتان را با بدنش دوست کرده باشید. برایش گفته باشید که این خونی که از دست می‌رود بخشی از دیواره‌های رحم که عضوی از بدنش است می‌باشد. که این خونریزی حاصل این است که بدنش آماده‌ی باروری است و هر ماه با این اتفاق به او می‌فهماند همه چیز سر جای خودش است! گاهی نوع نگاه کردن به مسائل باعث می‌شود از دل یک اتفاق ناراحت کننده، کلی خوشحالی بیرون بزند. در مقابل، عکس این هم صادق است. پس حواستان باشد منعکس کننده‌ و به وجودآورنده‌ی چه حس و حالی در فرزندتان هستید!

هر دختری باید بداند وقتی پریود می‌شود به اندازه‌ی کافی از نظر جسمی و روحی شکننده هست و دیگر لازم نیست برای خودش کار را سختتر کند و دید بدی به خودش داشته باشد.

اگر مادر هستید:

از تجربیات خودتان بگویید. خرابکاری‌هایتان، اتفاقات بامزه‌ای که برایتان افتاده و طی کردید و آب از آب تکان نخورد! آرام کردن دل دخترتان وظیفه‌ی شماست.

خیلی راحت او را متوجه کنید که وارد مرحله مهمی از زندگیش شده و حالا پیش به سوی بزرگتر شدن قدم برمی‌دارد. این اتفاق را برایش دلنشین نشان بدهید.

برای او وسایل لازم مثل نوار بهداشتی، تامپون، پد روزانه، لباس زیر مناسب را تهیه کنید و همیشه اطمینان بدهید که موقع نیازش کنارش هستید.

به خاطر دردهای شکم و کمر و حتی بقیه قسمت‌های بدن برایش قرص‌های مسکن موردنیاز را آماده کنید. استفاده از چسب درد را آموزش بدهید و اطمینان خاطر بدهید که اگر حال خوبی نداشت شما را در جریان قرار بدهد.

اگر پدر هستید:

حتما نباید یک پدر تنها سرپرست دخترش باشد تا مجبور شود به او کمک کند. در کنار مادر شما هم نقش دارید. با خود نگویید این یک مساله‌ی زنانه است و بخواهید خودتان را کنار بکشید! برخورد یک پدر در اولین پریود دخترش نقش خیلی مهمی در قدم‌های بعدی زندگی او خواهد داشت. برایش از این بگویید که شاید به لحاظ جنسیتی متوجه اتفاقی که برایش افتاده نباشید اما همه جوره کنارش هستید و درکش می‌‌کنید.

نقش حمایتی خود را به خوبی اجرا کنید و بدانید که دختر کوچولوی شما که تا دیروز با شیطنت‌هایش توجه شما را جلب می‌کرد از امروز نیاز دارد که قدم‌های محکم و دست‌های گرم شما را در کنار و پشت خود داشته باشد. حالا وارد مرحله‌ای از رشدش شده که ممکن است خیال کند دیگران راجع به او چه فکری می‌کنند؟! آیا زشت و بد شکل نشده است؟ نیاز به توجه بیشتر در این سن نقش پررنگتری دارد و تحقیقات نشان می‌دهد دخترانی که از پدرانشان در سن بلوغ و بعد از آن توجه بیشتری دریافت کرده‌اند از اعتماد به نفس و عزت نفس بالاتری برخوردارند.

در اتفاقات زندگی فرزندتان صرفا نباید نقش کارت بانکی بازی کنید بلکه مهمتر از همه این است که خودتان را جای او بگذارید و این حس را منتقل کنید که با تمام وجود درکش می‌کنید و پابه پای او خواهید رفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا