پذیرش رپ فارسی از سوی مدیران فرهنگی؛ از شایعه تا واقعیت

حضور چهره های شاخص «رپ فارسی» در تئاتر، این روزها مورد توجه قرار گرفته است و به نظر میرسد برخلاف برخورد تند با رپ در سالهای اخیر، حالا «رپ فارسی» در حال پذیرش و رسمیت از سوی مدیران فرهنگی است.

به گزارش پارسینه پلاس، رپ فارسی با مخاطبان میلیونی، این روزها سهم زیادی از مارکت موسیقی ایرانی را به خود اختصاص داده و جسته و گریخته، اخبار برگزاری کنسرت های زیرزمینی رپ در تهران هم منتشر می شود.
سالها پیش «پیروز ارجمند» (مدیرکل وقت دفتر موسیقی وزارت ارشاد) در یک گفتگوی رسمی اعلام کرد که موسیقی رپ با تعریفی جدید و تحت عنوان «گفتاواز» قرار است به صورت رسمی فعالیت هایش را آغاز کند.
موضوعی که با برکناری خبرساز این مدیر موسیقی در ایران، نیمه کاره ماند و حالا بار دیگر به نظر میرسد پروژه رسمیت رپ فارسی کلید خورده است.

پیروز ارجمند در آن گفتگو درباره مجاز شدن رپ فارسی گفته بود: «این موسیقی ریشه در فرهنگ ایران دارد. ما در فرهنگمان ترتیل‌خوانی، رجزخوانی و بحر طویل‌خوانی داریم حتی حماسه‌سرایان ایرانی که رجزخوانی یا شاهنامه‌خوانی می‌کردند به‌نوعی از موسیقی شبه‌رپ استفاده می‌کردند. بیشتر از یک دهه است که موسیقی رپ در ایران اقبال و مخاطبان گسترده‌ای پیدا کرده و خوانندگان بسیاری آثار خود را در این قالب تولید می‌کنند. با این حال فعالیت‌های خوانندگان و آهنگسازان رپ ایرانی عمدتا بدون مجوز و زیر زمینی بوده است. این مساله عرضه و فروش آثار و برگزاری کنسرت‌ها را دشوار می‌کند و در مواردی به برخوردهای قضایی با آنان انجامیده است. ماهیت رپ اعتراض و انتقاد اجتماعی است پس به سمت گرایش‌های شیطان‌پرستی نمی‌رود و نرفته است!»

 

منبع: بیلبورد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا