چه گوینده‌ای برای تبلیغات مناسب است؟

همه تبلیغ‌ها با هم یکسان نیستند و طبیعتاً گوینده آن‌ها نیز نباید یکسان باشد. قبل از اینکه به دنبال یک گوینده برای ویدئو تبلیغاتی یا تیزر رادیویی خود بگردید، باید هویت برند را در نظر داشته باشید.

چه صدایی به بهترین شکل می‌تواند برند شما را معرفی کند؟ کدام گوینده بهترین فرد برای رساندن پیام شما به گوش مخاطبان است؟ آیا به دنبال فردی با لهجه خاص می‌گردید؟ سرعت و انرژی گفتار او باید به چه صورت باشد؟ آیا تبلیغ شما در مورد یک محصول خاص است یا کل برند، هدف تبلیغاتی شماست؟

این موارد تنها چند نمونه‌ از سؤالاتی هستند که باید در هنگام انتخاب گوینده برای تبلیغات در نظر داشته باشید. یادتان باشد که مشتریان همیشه مایل به خرید کالایی هستند که بتوانند با آن یک ارتباط حسی برقرار کنند. دروازه این احساس نیز قطعاً صدای گوینده است، پس به جای اینکه سهل‌انگارانه با مسئله انتخاب گوینده تبلیغاتی خود برخورد کنید یا صرفاً سراغ مشهورترین گوینده‌ها بروید، توصیه می‌کنیم به مسائلی همچون تصویر برند، مخاطب هدف و محتوای تبلیغاتی خود فکر کنید، پس در اینجا برای اینکه متوجه شوید چه گوینده ای برای تبلیغات مناسب است با ما همراه باشید.

گوینده مرد برای تبلیغات بهتر است یا زن؟

در تفکر سنتی باور بر این بود که صدای گوینده مرد برای تبلیغات قدرت قانع‌کنندگی بیشتری نسبت به صدای یک زن دارد، این تئوری مدت‌هاست که رد شده و می‌بینیم که تفاوتی میان گیرایی صدای زنان و مردان وجود ندارد، بلکه این لحن و گویش است که اهمیت دارد اتفاقاً امروزه استفاده از صدای گوینده‌های زن در دنیای تبلیغات بیشتر رواج یافته.

البته این به معنایان نیست که صدای گوینده‌های مرد و زن برای هر نوع تیزر تبلیغاتی به یک اندازه مناسب هستند. به عنوان مثال، خانم‌ها در مورد تبلیغات مربوط به محصولات آرایشی به صدای یک گوینده خانم خوش صدا راحت‌تر اعتماد می‌کنند یا صدای گوینده مردی که در خصوص یک محصول مردانه صحبت می‌کند (مثلاً تیغ ریش‌تراش) مسلماً برای مخاطبان آقا، جذاب‌تر از صدای یک گوینده زن است.

اینکه گوینده برای تبلیغات زن باشد یا مرد به برند، کالا یا خدمات مورد تبلیغ، مخاطبان هدف و مهم‌تر از هر چیز به سیاست‌های مارکتینگ شما بستگی دارد. از منوچهر والی‌زاده و نصرالله مدقالچی گرفته تا ژاله صادقیان و فاطمه رکنی، در ایران خوشبختانه گوینده‌های زن و مرد زیادی وجود دارند که هر کدام آن‌ها از یک رنگ صدای منحصربه‌فرد برخوردار هستند. این شما هستید که باید بهترین فرد را متناسب با اهداف خودتان، انتخاب کنید.

مخاطب هدف را در نظر بگیرید

موفقیت یا شکست ویدئو تبلیغاتی شما بستگی به ارتباطی دارد که با مخاطب هدف برقرار می‌کند. کار خود را با شناخت مخاطب و سلایق او آغاز کنید. هرچقدر بیشتر او را درک کنید، بهتر می‌توانید با وی ارتباط برقرار نمایید.

به عنوان مثال یک خانم ۲۵ ساله دانشجو به شکل متفاوتی از یک خانم ۳۸ ساله کارمند، با صدای یک گوینده ارتباط می‌گیرد.  بنابراین اگر محدوده سنی مخاطبان هدف خود را بشناسید، راحت‌تر می‌توانید بهترین گوینده برای تبلیغات خود را پیدا کنید.

از طرف دیگر اگر قصد دارید تبلیغی برای گروه یا قومیت خاصی بسازید، بهتر است برای برقراری ارتباط بهتر، از گوینده‌ای استفاده کنید که با لهجه خود آن‌ها صحبت می‌کند. این کار، شما را از دیگران متمایز کرده و پل ارتباطی بهتری میان برند و مخاطبان برقرار می‌نماید. به‌عنوان مثال چنانچه می‌خواهید از مشتریان کرد یا ترک خود دعوت کنید تا به فروشگاه شما بیایند، بهتر است تبلیغ شما به زبان خودشان باشد.

جدای از مخاطبان خاص، لهجه گوینده می‌تواند در هویت‌سازی محصول شما نیز اثرگذار باشد. به عنوان مثال برای تبلیغ چای یا برنج گیلان، بهتر است از گوینده‌ای با لهجه گیلکی استفاده کنید تا حس اصل بودن محصول شما بیشتر به مخاطب منتقل شود. گرچه هیچ قاعده مشخصی در این زمینه وجود ندارد اما دقت به این جزئیات برای انتخاب گوینده مناسب لازم است.

بهترین گوینده برای تبلیغات چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک صدای شفاف و حرفه‌ای با تُن مناسب می‌تواند دل مخاطبان را به دست بیاورد و پیام تبلیغاتی شما را به بهترین شکل ممکن منتقل نماید؛ از طرف دیگر انتخاب یک صدای نامناسب هم می‌تواند کل کمپین تبلیغاتی شما را زمین بزند. پس بهترین گوینده برای تبلیغات باید از ویژگی‌های زیر برخوردار باشد:

یک صدای با کیفیت و جذاب داشته باشد

گوینده برای تبلیغات باید داری صدایی شفاف با وُلوم بالا باشد. همچنین باید به درستی لغات را تلفظ کرده و بتواند سرعت گفتار خود را تنظیم کند. برخورداری از تُن صدای مناسب، آشنایی با زیر و بم صدا و مهارت در بالا و پایین کردن لحن نیز از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های یک گوینده تبلیغاتی حرفه‌ای است.

قاطعیت، تداوم و شیوایی بیان از جمله دیگر قابلیت‌هایی هستند که باید در صدای یک گوینده تبلیغاتی وجود داشته باشند.

برخورداری از دانش و مهارت کافی

بهترین گوینده برای تبلیغات کسی است که علاوه بر صدای خوب، دانش و مهارت کافی نیز در کار خود داشته باشد، او باید از تسلط کافی روی صدای خود برخوردار بوده و بتواند با لحن‌های مختلف (اعم از حماسی، احساسی، اندوهناک، شاداب و پرانرژی، صمیمانه و غیره) گویندگی کند.

وی همچنین باید بتواند متن‌ها یا اشعار را به صورت روان بخواند و روی لهجه خود نیز به طور کامل مسلط باشد. گوینده‌های حرفه‌ای با فنون بیان آشنایی کامل دارند و می‌توانند در همان چند ثانیه ابتدایی توجه مخاطب را جلب کنند.

 دوری کردن از اغراق

یکی از نشانه‌های گوینده‌های تازه کار این است که بیش از حد اغراق می‌کنند، در واقع اگر اغراق را از صدای ایشان بگیرید چیز دیگری برای ارائه ندارند. صداپیشه‌های حرفه‌ای حد اعتدال اغراق را می‌شناسد و بدون آن هم می‌توانند به بهترین شکل کار گویندگی برای تبلیغات را انجام دهند در نتیجه بزرگ‌نمایی بیش از حد برای مخاطبان پس زننده است.

برخورداری از عنصر خلاقیت

یک گوینده خوب هیچوقت کارهای تکراری انجام نمی‌دهد، بلکه همیشه آگاه است که روی چه تبلیغی صداپیشگی می‌کند و همواره سعی دارد خلاقانه عمل نماید، برخی از گویندگان نیز برای تبلیغات سبک خودشان را دنبال می کنند.

سخن پایانی…

بهترین گوینده برای تبلیغات الزاماً معروف‌ترین صداپیشه نیست، بهترین گزینه فردی است که صدای او با اهداف و برنامه‌های تبلیغاتی شما مطابقت دارد. جدای از انتخاب یک گوینده خوش صدا و حرفه‌ای، شما باید کسی را برگزینید که به عالی‌ترین شکل بتواند اهداف تبلیغاتی مجموعه را محقق کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا