چگونه هوش کلامی را تقویت کنیم؟

تقویت هوش کلامی راه های زیادی وجود دارد که نوشتن روزانه، نامه نوشتن، تندگویی، صحبت کردن با یکی از اشیاء پیرامون و مطالعه کردن را شامل می شود. امیدوارم این مطلب مورد پسند شما عزیزان قرار گیرد و از آن نهایت استفاده را ببرید

به گزارش سبک ایده آل به نقل از آرگا، برای اینکه با دیگران ارتباط موثری داشته باشید و به موفقیت برسید ضروری است تمامی مهارت های هوش های چندگانه را یاد بگیرید. هوش کلامی را باید اینگونه تعریف کرد که اگر قادر باشید در زبان گفتار و نوشتار از کلمات مناسبی طبق مفهوم و موقعیت استفاده کنید تا مفاهیم را به درستی به دیگران منتقل کنید، می‌توانید مدعی شوید که هوش کلامی بالایی دارید ما در این مطلب راه های تقویت هوش کلامی را بیان کردیم.

راه های تقویت هوش کلامی

وقتی که قرار باشد شروع به ساختن خانه‌ای کنید، در آغاز به مصالح احتیاج دارید، هوش کلامی برای فن بیان قوی، حکم مصالح را دارد. به بیان دیگر فن بیان به ارائه شفاهی و نحوه صحبت کردن اشاره دارد و هوش کلامی به تسلط بر سخنوری و استفاده درست از کلمات اشاره می کند. اگر شخصی هوش کلامی درستی نداشته باشد بدون شک از فن بیان مناسبی برخوردار نخواهد بود. پس در آغاز شما بایستی مهارت صحبت کردن و سخنوری را یاد بگیرید بعد برای آموزش مهارت فن بیان اقدام کنید.

فن بیان مجموعه ای از توانایی ها می باشد که به شما کمک می‌کند تا منظور خود را به درستی به مخاطب منتقل کنید و از به وجود آوردن کج‌فهمی و سوءتفاهم پیشگیری می‌کند. شاید بتوان اینگونه گفت که فقط درصد اندکی از هوش کلامی ذاتی است اما همه ما توانایی یادگیری این مهارت را داریم. مثل مهارت رانندگی و یا آشپزی که هر فردی که به یادگیری آنها علاقه داشته باشد با اندکی تمرین قادر است به آنها برسد. هوش کلامی نیز مهارتی اکتسابی میباشد.

فقط برای یاد گرفتن این مهارت ضروری است تمرین ها و تکنیک ها را به صورت مستمر و مداوم انجام دهید. بدون شک پس از گذشت مدت زمان کوتاهی به خوبی قادر هستید متوجه تغییرات به وجود آمده در لحن و کلامتان شوید.

این نکته مهم و اساسی را به خاطر داشته باشید اگر خودتان را برای موفق شدن در هر شرایطی آماده نکنید، بدون شک در آن شرایط شکست می‌خورید. توجه به این نکته، قدم اول در هوش کلامی است. شما در هر شغل و در هر جایگاهی که باشید به داشتن هوش کلامی بالا احتیاج دارید در میان خانواده و دوستان خود. چون هوش کلامی قدرت صحبت کردن شما است که همیشه و در همه جا به آن احتیاج دارید درست مثل زبان بدن و افکارتان. پس اگر می خواهید در همه جنبه های فردی و اجتماعی زندگی خود به موفقیت دست پیدا کنید و ارتباطات قدرتمندتری برای خود ایجاد کنید، به ترفندهای کاربردی که در ادامه بیان کرده‌ایم، اهمیت دهید.

۱. مطالعه کردن

یکی از راه های تقویت هوش کلامی مطالعه کردن است. هرچه بیشتر مطالعه کنید، می توانید با کلمات بیشتر به جدیدترین آشنا شوید و جمله بندی های بهتری داشته باشید. توصیه می‌شود کتابهای انتخاب کنید تا شما را به چالش بکشند و وادارتان کنند برای فهم و درک دقیق مطالب فکر کنید. در آغاز به سراغ کتاب‌هایی بروید که به موضوعات شان علاقه دارید و در آن زمینه بیشتر با دیگران حرف می‌زنید.

هر اندازه اطلاعات زیادتری در رابطه با موضوع مورد بحث داشته باشید می توانید به هم صحبت بهتری برای دیگران تبدیل شوید پس ضروری است مطالعه را به یکی از عادت های روزانه خود تبدیل کنید تا بتوانید به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید.

۲. نوشتن روزانه

یکی از عالی ترین ترفندها، نوشتن است. برای اینکه درگیر انتخاب موضوع برای نوشتن نشوید، توصیه می‌کنیم وقایع و اتفاقاتی که در طی روز تجربه می‌کنید را بنویسید. نوشتن به شما کمک می کند تا جمله بندی درستی داشته باشید و بتوانید کلمات و عبارات را در جای مناسب خود قرار دهید.

هوارد گاردنر اعتقاد دارد که شعر تجسم هوش کلامی است چون شاعر با تسلط به کلمات و به دلیل اینکه دایره لغات او زیاد است که می تواند شعر بنویسد. بهترین زمان نوشتن موقعی است که از خواب بیدار می شوید و ذهن هنوز به هوشیاری کامل خود دست پیدا نکرده است. موضوع ساده ای را انتخاب کنید و به اندازه یک برگه A4 درباره آن بنویسید.

۳. نامه نوشتن

یکی دیگر از شیوه های تقویت هوش کلامی نامه نوشتن است. امروزه نامه نوشتن جایگاهی در میان روابط روزمره ما ندارید. چون به راحتی، بدون هزینه و در سریع ترین زمان ممکن صادر هستیم با استفاده گوشی همراه و شبکه‌های اجتماعی از حال یکدیگر خبر دار میشویم برای متوجه شدن اهمیت نامه نوشتن باید بگوییم که خیلی از نویسنده های معروف و مطرح کار خود را با نوشتن نامه آغاز کرده‌اند و موفق شده‌اند که مهارت خود را در این زمینه افزایش دهند.

برای نامه نوشتن قادر هستید از دو شیوه استفاده کنید. شیوه اول این است که با یکی از دوستان و یا نزدیکان خود که از شما دور است قرار بگذارید که برای یکدیگر نامه بنویسید پست کنید. با اینکه قادر هستید نامه‌ای را خطاب به یک نفر بنویسید و نظر خودتان نگه دارید.

۴. نظاره گر نبودن در زمان بحث ها و مکالمات

از هر فرصتی برای حرف زدن با دیگران استفاده کنید. در جمع های گوناگون درباره موضوعات مختلفی حرف بزنید، اگر در آن زمینه اطلاعاتی دارید، در بحث ها شرکت کنید. در این زمان مغز تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا به بهترین اطلاعات و پاسخ ها دست پیدا کنید. شرکت در بحث ها به شما کمک می کند تا:

افزایش اعتماد به نفس خود
سنجیدن توانایی نفوذ کلام خود
محک زدن اطلاعات خود
افزایش اطلاعات
خود را در نظر دیگران به شخصی با سواد تبدیل کنید.

۵. حرف زدن در مورد اشیاء اطراف

یکی دیگر از شیوه های تقویت هوش کلامی حرف زدن با اشیاء پیرامون است. یکی از اشیاء اطراف خود را انتخاب کنید و به مدت ۱۵ دقیقه درباره آن حرف بزنید. این کار موجب می شود در آن واحد واژه های زیادی به ذهن خود برسند، مهارت حرف زدنتان را بیشتر کنید و از همه مهمتر در زمان صحبت با دیگران به دنبال کلمه نباشید.

۶. بازی با کلمات و افزایش دایره لغات

یادگیری لغات تازه و توانایی استفاده از آنها در طی مکالمات به شما کمک می‌کند تا هوش کلامی خود را افزایش داده و در قیاس با دیگران بهتر باشید. برای افزایش دایره لغات دفترچه ای تهیه کنید و هر کلمه جدیدی که در کتاب‌ها، روزنامه‌ها و بیلبوردهای تبلیغاتی مشاهده می‌ کنیم در آن یادداشت کنید. حتی می‌توانید از کلمات جدیدی که در فیلمها و پادکست ها می شنوید نیز استفاده کنید.

۷. تندگویی

یکی از راه های تقویت هوش کلامی تندگویی است. یک موضوع را انتخاب کنید و به مدت ۳ دقیقه، تند تند درباره آن حرف بزنید. تحقیقات ثابت کرده اند هر انسان بالغی که در اجتماع زندگی می کند، میان ۱۸ هزار تا ۲۵ هزار کلمات در ذهن خود دارد، ولی در ایده آل ترین حالت ممکن فقط ۴۵۰ کلمه و در زمان صحبت و یا نوشتن، استفاده می کنند. این تمرین باعث منظم شدن اطلاعات مغز ما می شود و موجب می‌شود کلمات، عبارات و اصطلاحات موجود در مغز دسته بندی شوند. در زمان انجام این تمرین فقط به صحبت کردن ادامه دهید و هر کلمه و عبارت نامربوطی که به ذهن شما می رسد را بیان کنید. نباید به ارتباط صحبت هایتان با موضوع اهمیت چندانی بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا