کشف دوبارۀ جانور عجیبی که در ماسه شنا می‌کند!

پس از تحقیقات گسترده درباره موش کور طلایی دووینتون که آخرین بار سال ۱۹۳۷ دیده شده بود، این جانور دوباره زنده در تپه‌های ماسه‌ای آفریقای جنوبی شناسایی شد.

به گزارش پارسینه پلاس، یک موش طلایی که بیش از ۸۰ سال دیده نشده بود، در تپه‌های ماسه‌ای در آفریقای جنوبی دوباره کشف شده است. این حیوان کور پس از تحقیقات گسترده محققان درباره گونه‌هایی که نگران انقراض آن‌ها بودند، عکسبرداری و فیلمبرداری شد.

موش طلایی دو وینتون (Cryptochloris wintoni) یک موش کور گریزپا است که در میان شن و ماسه شنا می‌کند، در لانه‌های زیرزمینی دست‌نیافتنی زندگی می‌کند و یک لایه درخشان و رنگین‌کمانی روی بدنش دارد. این حیوان تنها در یک مکان ثبت شده است، بندر نولوث در ساحل شمال‌غربی آفریقای جنوبی؛ همان جایی که آخرین بار سال ۱۹۳۷ دیده شده بود.


محققان با برداشتن بیش از ۱۰۰ نمونه خاک از حوزه وسیعی از مکان‌ها و تجزیه و تحلیل آن‌ها برای دی‌ان‌ای محیطی (eDNA) به دنبال شواهد موش کور گریزپا بودند. دی‌ان‌ای محیطی بقایای بجامانده از حیوان در محیط از طریق مدفوع، سلول‌های پوستی و مو است. یافته‌های تیم در ۲۴ نوامبر در مجله «تنوع زیستی و حفاظت» منتشر شد.

سامانتا مینهارت، نویسنده اصلی و نسل‌شناس حفاظت می‌گوید: «ما تقریباً مطمئن بودیم که اگر موش کور طلایی دووینتون در محیط باشد، ما می‌توانیم با یافتن و توالی‌یابی دی‌ان‌ای، آن را شناسایی کنیم.»

تیم در بندر نولوث، لانه‌های زیرزمینی و مسیرهای تازه موش کور طلایی را یافت که باران‌های شدید اخیر موجب آشکار شدن آن‌ها شده است.

آن‌ها از سگ آموزش‌دیده برای شناسایی بوی دو گونه رایج موش کور طلایی استفاده کردند: موش کور طلایی کِیپ (Chrysochloris asiatica) و موش کور طلایی گرانت (Eremitalpa granti). سگ به نشانه‌های میدانی بندر نولوث واکنش نشان نداد به این معنا که مسیرها متعلق به یکی از گونه‌های رایج نیست، بنابراین امید محققان را به اینکه آن‌ها شواهد موش کور طلایی دو وینتون هستند، بالا برد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا