کودکان از چه سنی خوردن بادمجان را شروع کنند؟

بادمجان برای کودک علاوه بر اینکه مزایا و فواید بسیار زیادی دارد اما احتمال اینکه برای کودک آلرژی ایجاد کند، وجود دارد البته احتمال خفگی هم وجود دارد.

به گزارش سبک ایده آل به نقل از آرگا دادن بادمجان به کودکتان میتواند کمک کند تا او با خوراکی هایی که تلخ مزه هستند، آشنا شود که این یک فایده بزرگ برای توسعه و تکامل ذائقه و طعم شناسی کودک شما می باشد. بادمجان ها اگر چه از جهت فنی میوه هستند ولی به صورت گسترده جزوی از خانواده سبزیجات در نظر گرفته می شوند. ما در این مطلب خوردن بادمجان برای کودک از چه سنی مناسب است.

 

مزایا بادمجان برای کودک

سن شروع خوردن بادمجان برای کودک

به محض آمادگی شیرخوار برای آغاز تغذیه تکمیلی و استفاده مواد غذایی جامد ، که معمولا در حدود ۶ ماهگی می باشد، طفل شیرخوار شما آماده خوردن بادمجان است. ولی بهتر است در آغاز با طعم های ساده شروع کنید و دادن بادمجان به نوزاد  را تا پایان ۱۰ ماهگی به تعویق بیاندازید.

مفید بودن بادمجان برای طفل یکساله

در قیاس با دیگر میوه ها و سبزیجات، بادمجان در جدول تغذیه ای رتبه بسیار بالایی دارد. این ماده دارای مقدار بسیار کمی پتاسیمف ویتامین A و فولات می باشد و آنچه که محققان از آن به درستی مطلع هستند، وجود ویژگی های آنتی اکسیدانی و مراقبت از DNA در انواع بادمجان می باشد. اگر چه بادمجان ها انواع گوناگونی دارند ولی با این وجود از جهت ارزش غذایی فرق زیادی ندارند، پس تمامی آن ها را امتحان کنید. انواع بادمجان ایتالیایی و سفید تلخی کمتری دارند و طعم آن ها در قیاس با دیگر بادمجان ها شیرین تر بوده است، پس اگر کودک شما به خوردن انواع معموپلی بادمجان علاقه ای ندارد و بینی خود را به حالت انزجار چین می دهد، بادمجان سفید و ایتالیایی گزینه های بسیار خوبی هستند. برای اینکه فرزند کگوچک شما به خوردن بادمجان علاقه نشان دهد، امتحان کنید تا مطلع شوید که که طعم کدام یک از انواع بادمجان برای شما و طفل شما بهتر و مطلوب تر می باشد. در نتیجه، از خاطر نبرید که اگر چه بادمجان از جهت مواد مغذی غنی نمی باشد، ولی شمابایستی آن را به عنوان یکی از گزینه های گسترش و تکامل و ذائقه کودک خود در نظر بگیرید. پس حتما بادمجان را با غذاهای غنی از آهن و غنی از مواد مغذی میل کنید تا ارزش وعده غذایی شما بیشتر شود.

مزایا بادمجان برای بچه ها

خوردن بادمجان برای اطفال دارای آلرژی غذایی

یه یاد داشته باشید که اگر طفل شما اخیرا واکنش آلرژیک داشته است، تا زمان تنظیم شدن بدن کودکتان و بازگشت به شرایط طبیعی، باید از دادن بادمجان به او پرهیز کنید. بادمجان از هیستامین بسیار زیادی برخوردار است. زمانی که سیستم ایمنی بدن ما با مواد مضر روبرو می شود و آن ها را تشخیص می دهد، مواد شیمیایی توسط سلول های بدن رها می شوند که همین هیستامین ها می باشند. جواب های بدن به هیستامین ها امکان دارد نشانه هایی شبیه به نشانه ها آلرژی مانند بثورات پوستی، عطسه و یا آبریزش بینی در کودکان به وجود بیاورد. پس اگر چه بادمجان یک ماده غذایی حساسیت زا نمی باشد، ولی در صورتی که طفل شما واکنش آلرژیک دارد و یا به به هیستامین ها حساسیت دارند، امکان دارد در اثر استفاده بادمجان، به آلرژی و نشانه های شبیه به حساسیت دچار شوند.

احتمال خطر خفگی برای کودکان

اگر چه هر نوع ماده غذایی، در هر صورت به درستی تقسیم نمی شوند و یا طرز تهیه نادرست، می تواند برای شیرخواران خطر خفگی به دنبال داشته باشد ولی بادمجان معمولا به خطر خفگی همراه نبوده است. البته گفته شده است که پوست بادمجان امکان دارد بتواند خطر خفگی را به همراه داشته باشد، پس پیش از دادن بادمجان به طفل خود، حتما پوست آن را کاملا گرفته و جدا نمایید. برای اینکه بادمجان را با خیال راحت برای طفل کوچک خود سرو کنید، آن را به خوبی بپزید تا نرم شده، سپس آن را له کنید و یا به شکل نواری از جهت اندازه شبیه به برش های کوچک به صورت چوب کدو سبز برش دهید و سپس برای فرزند خود سرو کنید. افزون بر این حتما اطمینان پیدا کنید که برای کودک دلبند خود یک محیط غذایی امن و بی خطر به وجود آورید، همیشه در زمان صرف غذا در نزدیکی کودک خود باسید و از او مراقبت کنید تا خطر خفگی کاهش یابد.

مزیت بادمجان برای کودک

احتمال حساسیت زا بودن برای کودک

با وجودی که بادمجان در لیست مواد غذایی حساسیت زای شایع نمی باشد، ولی ذدر برخی از اشخاص مبتلا به سندروم آلرژی دهان (ظاهر شدن مشکلاتی نظیر خارش و سوزش در دهان پس از خوردن ماده حساسیت زا)، موجب خارش و گز گز دهان می شود. بادمجان همچنین غنی از هیستامین می باشد. هیستامین ماده شیمیایی طبیعی می باشد که از سلول های بدن آزاد می شود و مسئول واکنش های آلرژیک می باشد. پس اگر چه خود بادمجان یک آلرژی غذایی شایع نیست، ولی اگر طفل شما اخیرا واکنش آلرژیک داشته است، بادمجان به علت وجود این هیستامین ها، میتواند باعث بروز نشانه های آلرژی در کودکان شما شود. با در نظر گرفتن این نکته در چنین شرایطی توصیه می شود از دادن بادمجان و دیگر غذاهای با هیستامین بالا به طفل خود اجتناب کنید.

نحوه آماده سازی بادمجان برای نوزادان از شیر گرفته شده اند

هر نوزادی ب اساس جدول زمانی مختص به خود رشد می کند. پیشنهادات آماده سازی آورده شده در زیر تنها یک نمونه کلی و برای اطلاع رسانی بوده است و قطعا جایگزین مشاوره حرفه ای با متخصص اطفال و یا متخصص تغذیه نخواهند بود. پس هیچ موقع توصیه های پزشکی حرفه ای را نادیده نگیرید و یا طبق آنچه که در اینجا خوانده اید و یا در اطراف خود مشاده کرده اید، راهنمایی های ارائه شده توسط پزشکان، نادیده نگیرید.

کودک ۱۰ تا ۱۲ ماهه

نگه داشتن بادمجان بو داده شده و کبابی به صورت نواری و مثل چوب برش خورده اند، در این سن برای طفل شما ساده ترین حالت می باشد. بچه شما به راحتی قادر است گوشت داخلی بادمجان را از روی پوست آن بتراشد. اگر چه انگشت زدن در خوراکی بابا غنوش که با بادمجان پخته می شود، احتمالا برای طفل شما سرگرم کننده است! پس حتما این وعده غذایی خوشمزه را نیز امتحان کنید. اگر در دستورالعمل های تهیه مواد غذایی با بادمجان، ضرورری بود تا به بادمجان ها نمک بزنید تا تلخی آن ها گرفته شود و شیرین تر شوند، احتیاجی نیست که از پختن آن غذا بگذرید؛ تنها ضروری است که آن مرحله را ترک کنید و به سراغ مرحله بعدی بروید.

آشنایی با مزایا بادمجان برای اطفال

کودک ۱۲ تا ۲۴ ماهه

هم اکنون دیگر قادر هستید انواعد برش ها، بافت ها و شیوه های آماده سازی بادمجان پخته شده را امتحان نمایید. در این سن دیگر احتیاجی نیست که از مرحله نمک زدن بادمجان ها برای گرفتن تلخی آن ها، چشم پوشی کنید، مشکلی به وجود نمی آید. شما قادر هستید به راحتی بادمجان را به شکل دیپ (مشابه به سس) تهیه کنید مثل غذایی باباغنوش و یا اینکه آن را به شکل برش های نواری شکل مثل چوب تکه تکه کنید و بعد کباب کرده و سرخ کنید.

نکته مهم: در خیلی از دستورالعمل های تهیه غذا با بادمجان ضروری است که پیش از پخت و پز به بادمجان نمک بزنید تا از تلخی آن کم شود. ولی به خاطر داشته باشید که در زمان پخت و پز برای نوزادان، توصیه می شود تا جایی که ممکن است از نمک استفاده نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا