آیا این بهترین کیک جهان است؟

نروژی‌ها این کیک را که با اسفنج وانیلی، مرنگ، بادام، کاستارد و خامه فرم گرفته درست شده به قدری دوست دارند که به آن لقب "بهترین کیک جهان" را داده اند.

در نروژ تقریبا برای هر جشن و رویدادی یک کیک وجود دارد. برای مراسم ازدواج کرانس کاک برج مانندی وجود دارد که از ۱۵ تا ۲۰ حلقه سفیده تخم مرغ و بادام آسیاب شده درست شده است که در دایره‌های متحدالمرکز روی یکدیگر چیده شده اند. در روز تولد یک کیک اسفنجی چند لایه با خامه و انواع بری (توت‌ها) به نام بلوت کاک سرو می‌شود. برای موفقیت عمومی نروژی‌ها از “کیک موفقیت” که از مرنگ بادام و یک لایه زرد روشن از کاستارد درست می‌شود لذت می‌برند.

به گزارش فرارو به نقل از بخش جهانی شبکه خبری بی بی سی، در حالی که هر یک از این کیک‌ها برای جشن گرفتن لحظات خاص درست می‌شوند یک کیک وجود دارد که در هر جشنی در خانه‌های نروژی‌ها وجود دارد: کیک کوافیول کاک که به عنوان verdens beste (بهترین کیک جهان) نیز شناخته می‌شود.

این کیک یک شیرینی چند لایه است که کاستارد و خامه، بادام و تکه مرنگ به علاوه پایه ثابت یک کیک اسفنجی سبک و مطبوع را با یکدیگر ترکیب می‌کند. این شیرینی کیک ملی نروژ محسوب می‌شود.

خاستگاه کوافیول کاک به دهه ۱۹۳۰ میلادی باز می‌گردد زمانی که “هولدا اوتستاد” نانوا دستورالعمل‌هایی را از یک شیرینی پز دانمارکی خرید تا طیف کیک‌هایی را که در کافه آلیانس عرضه می‌کرد گسترش دهد. او آن نانوایی و شیرینی پزی را با خواهرش در هارستاد شهری کوچک در شمال نروژ اداره می‌کرد.

یکی از کیک‌ها kongekage یا کیک پادشاه بود یک کیک دانمارکی که در آن مقداری زیادی بادام استفاده می‌شد. از آنجایی که آجیل‌ها گران بودند او دستور پخت کیک را تغییر داد و از میزان آجیل آن کاست. با گذشت زمان محبوبیت این کیک افزایش یافت و با درست شدن در خانه‌های بسیاری از مردم دستور پخت آن تغییر پیدا کرد. به دلیل آن که خاستگاه کیک از ناحیه کوافیول بود به نام کوافیول کاک معروف شد.

در دهه ۱۹۷۰ میلادی روزنامه نروژی Norsk Ukeblad این کیک را به نمایش گذاشت و به یک موفقیت ملی بدیل شد. سی سال پس از آن در سال ۲۰۰۲ میلادی Nitimen یک برنامه رادیویی ملی نروژ از شنوندگان خود خواست تا در انتخاب بهترین کیک نروژ به آن برنامه کمک کنند و در نهایت کوافیول کاک به اتفاق آرا صدرنشین شد و بالاتر از کرانس کاک، کیک هویج، کیک مارزیپان (خمیر بادام) و کیک شکلاتی انتخاب شد و حداقل در نروژ از آن زمان به عنوان “بهترین کیک جهان” شناخته شده است.

این کیک در حال حاضر به عنوان کیک رسمی نروژ شناخته می‌شود. یک کافه دار نروژی می‌گوید:”این کیک پرفروش‌ترین در کافی شاپ ماست. اگر چهار نروژی برای خوردن قهوه بیایند مگر این که هوس کرده باشند طعم تازه‌ای را امتحان کنند در غیر این صورت معمولا چهار تکه کیک کوافیول کاک سفارش می‌دهند. سوئدی‌ها ممکن است چهار نوع کیک مختلف سفارش دهند، اما نروژی‌ها معمولا این یکی را انتخاب می‌کنند”.

سخت‌ترین بخش درست کردن این کیک انتهای آن است زمانی که باید کیک را به دو نیمه تقسیم کنید و مرنگ را به ته برگردانید. زمان بندی این کار و اطمینان از خراب نشدن آن دشوار است.

مواد لازم برای تهیه کیک ملی نروژی:

۱۵۰ گرم آرد

نصف قاشق چایخوری بیکینگ پودر

۱۱۲ گرم کره کم نمک

۱۲۵ گرم شکر گرانول

۴ عدد زرده تخم مرغ

۶۰ میلی لیتر شیر

۱ قاشق چایخوری عصاره وانیل

مواد لازم برای تهیه مرنگ:

۴ عدد سفیده تخم مرغ

۲۰۰ گرم شکر گرانول

۵۰ گرم خلال بادام

مواد لازم برای تهیه کاستارد:

۵۰ گرم شکر گرانول

۲ عدد زرده تخم مرغ

۲ قاشق غذاخوری آرد ذرت

۴۸۰ میلی لیتر شیر کامل

نصف وانیل از طول تقسیم شده و یا یک قاشق چایخوری عصاره وانیل

طرز تهیه:

برای کیک فر را با دمای ۱۶۵ درجه سانتیگراد گرم کرده و یک ورقه فر لبه دار به ابعاد ۴۰ × ۳۰ سانتی متر را کره بمالید و روی آن را با کاغذ روغنی بپوشانید و فشار دهید تا کاغذ به ورقه پخت بچسبد. در مرحله بعدی در یک کاسه متوسط آرد و بیکینگ پودر را با یکدیگر مخلوط کنید. سپس با استفاده از یک همزن ایستاده کره و شکر را هم بزنید تا سبک شده و پف کند. زرده تخم مرغ را یکی یکی اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود. شیر و وانیل را اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط شوند. مخلوط آرد را اضافه کنید، هم بزنید تا یکدست شود. خمیر باید تا حدودی غلیظ و چسبناک باشد. با استفاده از یک کاردک لاستیکی خمیر را با احتیاط به طور یکنواخت در ورقه پخت آماده شده پخش کنید تا جایی که ممکن است به لبه‌ها بروید در حالی که شکل مستطیلی را حفظ کنید.

برای مرنگ سفیده‌های تخم مرغ را در مخلوط کن هم بزنید تا کف کند. شکر را به تدریج اضافه کنید و دوباره هم بزنید. مرنگ را روی خمیر روی ورقه پخت بریزید و با استفاده از یک کاردک آن را به طور یکنواخت پخش کنید و به سمت بالا بلند کنید تا قله‌های کوچکی تشکیل شود. بادام‌های خلال شده را روی آن بپاشید. حدود ۳۰ دقیقه یا تا زمانی که مرنگ خشک و کمی طلایی شود اجازه دهید پخت صورت گیرد. مرنگ را کنار بگذارید تا خنک شود.

برای کاستارد در یک کاسه بزرگ شکر و زرده تخم مرغ را با یکدیگر مخلوط کنید. آرد ذرت را اضافه کنید و هم بزنید تا غلیظ و زرد کم رنگ شود. شیر را در یک قابلمه کوچک بریزید. وانیل را به شیر اضافه کنید. روی حرارت متوسط ​​گرم کنید تا تازه شروع به جوشیدن کند سپس از روی حرارت بردارید. شیر را به آرامی به مخلوط زرده تخم مرغ اضافه کنید و مدام هم بزنید تا تخم مرغ‌ها منسجم نشوند. مخلوط را دوباره داخل قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط ​​قرار دهید. در حین گرم شدن آن را مدام هم بزنید تا غلیظ شود. سپس کنار بگذارید تا خنک شود.

برای خامه فرم گرفته خامه غلیظ را هم بزنید تا قله‌های سفت شکل بگیرد. آن را به کاستارد خنک شده اضافه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا