این درخت راه می رود!+فیلم

دنیای گیاهان، جهانی بسیار وسیع و خارق العاده است. اگر به هر یک از گیاهانی که روزانه از کنارشان بی تفاوت عبور می کنیم دقیق تر بنگریم دریچه ای نو به روی ما باز خواهد شد.

به گزارش پارسینه پلاس، شاید تا به حال درباره ی گیاهان عجیب و غریب مطالبی شنیده باشید، گیاهانی مثل گل های حشره خوار، گل هایی که از خود صدا تولید می کنند و… اما شاید هیچ گاه تصور دیدن درختی که راه برود را نداشتید و این موضوع را مختص فیلم ها می دانستید. کارناوال در تلاش است تا امروز به بررسی همه ی زوایای درخت متحرک بپردازد.

در مناطق گرمسیری مرکزی و جنوبی آمریکا درختی می روید که با لقب درخت متحرک، درختی که راه می رود و نخل پیاده رو از آن یاد می کنند. این درخت در بولیوی، برزیل و کلمبیا و اکوادور، نیکاراگوئه، پاناما، پرو، سورینام و ونزوئلا نیز دیده شده است.

نام اصلی این درخت اکسوررهیزا سوکراطع (exorrhiza Socratea) می باشد و از نظر ظاهری ارتفاعش می تواند به حدود ۲۵ متر هم برسد و قطر تنه ی آن تا ۱۶ سانتیمتر هم رشد کند. اما اغلب آن ها ارتفاعشان بین ۱۵ تا ۲۰ متر است و قطرشان به ۱۲ سانتیمتر می رسد.

برگ های این گیاه ضخامت های گوناگونی دارند؛ برگ هایی که در معرض نور هستند ضخیم و آن هایی که در سایه قرار دارند، نازک و کم پرز می باشند. این گیاه از طریق گرده افشانی تولید مثل می کند و میوه های کوچکی به وزن حدودا ۳.۵ گرم هم می دهند.

شاخه های این درخت می توانند بین ۵ تا ۴۰ سانتی متر رشد کنند و هر یک از آن ها نیز زیستگاه برگ های زیبایی هستد که با رنگ سبز سیر و پر رنگ دیده می شوند و زیباترین قسمت این درخت هستند.

اگر به قسمت پائینی و انتهائی این درخت در تصاویر نگاه کنید ریشه هایش را خواهید دید که شبیه به پاهایی مستحکم از خاک سر بیرون آورده اند. درباره ی ریشه های پاگون (شبیه به پا) این درخت سخنان زیادی گفته می شود؛ برخی می گویند ریشه های این درخت به دلیل روئیدن آن ها در باطلاق در زمان هایی دور به این شکل در آمده اند و دیگران می گویند این درختان تنها در شب حرکت می کنند، یعنی کاملا شبیه به فیلم های ترسناک.

یکی از دلایلی که تعداد این درخت ها در دنیا کم است و به آمریکای جنوبی و بخصوص کشور اکوادور محدود شده وجود گرازهای وحشی است. گرازها به ریشه ی درخت  اکسوررهیزا سوکراطع آسیب می رساند و درخت پس از مدت کوتاهی خشک می شود. البته ریشه ی این درخت به طور طبیعی هم خشک می شود و دست به دست دادن عوامل داخلی و خارجی باعث کم شدن تعداد آن ها شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا