بهترین عرقیات برای معده درد

عرقیات گیاهی حاصل تقطیر آب در طی عصاره گیری از گیاهان است که خواص متعددی برای سلامت معده و روده دارند.

به گزارش پارسینه پلاس،  استفاده از عرقیات گیاهی برای تسکین معده درد یک روش سنتی و موثر است که بسیاری از افراد به آن اعتماد دارند. عرقیات گیاهی حاصل تقطیر آب در طی عصاره گیری از گیاهان است که خواص متعددی برای سلامت معده و روده دارند. در این مقاله به بررسی برخی از مفیدترین عرقیات گیاهی برای درمان و پیشگیری از معده درد خواهیم پرداخت.

بابونه

بابونه گیاهی است که خواص ضد التهاب، ضد اسپاسم، ضد نفخ و ضد تهوع دارد. عرق بابونه با تسکین التهاب پوشش داخل معده، کاهش تولید اسید معده و رفع اسپاسم‌های عضلانی، به درمان گاستریت، سوء هاضمه، نفخ و درد معده کمک می‌کند. علاوه بر این، عرق بابونه با خاصیت آرام‌بخش خود، استرس را کاهش داده و به بهبود علائم ناشی از استرس مثل سوزش معده و رفلاکس معده کمک می‌کند.

برای استفاده از عرق بابونه، می‌توانید هر روز ۲ تا ۳ فنجان (۱۵۰ تا ۲۲۵ میلی‌لیتر) از آن را نصف ساعت قبل از غذا یا هنگام خواب بنوشید. همچنین می‌توانید با استفاده از پودر بابونه، خودتان دمنوش بابونه تولید کنید. برای این کار، نصف قاشق چای‌خوری بابونه را در ۲۵۰ میلی‌لیتر آب جوش حل کنید و به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت نگه دارید. سپس صاف کنید و به صورت گرم یا سرد بنوشید.

عرق زیره

زیره دانه‌ای است که خواص ضد باکتری، ضد قارچ، ضد نفخ، ضد تشنج و ضد درد دارد. عرق زیره با تحریک تولید آنزیم‌های لازم برای هضم، به بهبود فعالیت معده و روده کمک می‌کند. همچنین با کشتن باکتری هلیکوباکتر پیلوری که یک عامل عفونت و التهاب معده است، به درمان گاستریت و جلوگیری از زخم معده منجر می‌شود.

برای استفاده از عرق زیره، می‌توانید هر روز یک تا ۲ فنجان (۷۵ تا ۱۵۰ میلی‌لیتر) از آن را بعد از غذا یا هنگام خواب بنوشید. همچنین می‌توانید با استفاده از دانه‌های زیره، خودتان عرق زیره تولید کنید. برای این کار، ۲ قاشق سوپ‌خوری دانه‌های زیره را در ۵۰۰ میلی‌لیتر آب جوش بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه روی حرارت نگه دارید. سپس صاف کنید و به صورت گرم یا سرد بنوشید.

بهترین عرقیات برای معده درد

عرق چهل گیاه

عرق چهل گیاه نام عمومی عرقی است که از تقطیر چندین گیاه دارویی تولید می‌شود. این عرق شامل گیاهان مختلفی مثل نعنا، آویشن، بابونه، رازیانه، بادرنجبویه، بادام، زعفران و … است که هر کدام خواص مفید برای سلامت معده و روده دارند. عرق چهل گیاه با تسکین التهاب و درد معده، تنظیم تولید اسید معده، رفع نفخ و گاز، افزایش اشتها و بهبود هضم، به درمان و پیشگیری از مشکلات معده و روده کمک می‌کند.

برای استفاده از عرق چهل گیاه، می‌توانید هر روز ۱ تا ۲ فنجان (۷۵ تا ۱۵۰ میلی‌لیتر) از آن را قبل از غذا یا هنگام خواب بنوشید. همچنین می‌توانید با استفاده از گیاه چهل گیاه، خودتان دمنوش چهل گیاه تولید کنید. برای این کار، نصف قاشق سوپ‌خوری پودر چهل گیاه را در ۲۵۰ میلی‌لیتر آب جوش حل کنید و به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت نگه دارید. سپس صاف کنید و به صورت گرم یا سرد بنوشید.

عرق بادرنجبویه

به گزارش رویداد۲۴ بادرنجبویه (Melissa officinalis) نام علمی یکی از پیشروترین و قدیمی ترین دارویی است که در طب سنتی استفاده شده است. علاوه بر خصوصیات ضد استرس و آرامبخش کارآمدی در درمان سیستم عصبی، خصوصیات دیگری نظیر: ضد التهاب، ضد نفخ، ضد تشنج، ضد درد، ضد قارچ و … دارد. عرق بادرنجبویه با تسکین التهاب پوشش داخلی معده و کاهش تولید اسید معده به بهتر شدن حالتان کمک می‌کند.

عرق نعناع

عرق نعناع می‌تواند به تسکین درد معده کمک کند. این عرق خاصیت ضدنفخ دارد و همچنین می‌تواند باعث تقویت معده و بهبود هضم غذاها شود. از آنجا که عرق نعناع طبع گرمی دارد، می‌تواند در درمان نفخ، دل پیچه، دل درد، گرمازدگی و رفع سکسکه موثر باشد. خیلی‌ها معمولاً در زمان معده درد به عرق نعناع رجوع می‌کنند و در میان عرقیات گیاهی از همه مشهورتر است. عرق نعنا اصولاً تسکین دهنده دردهای عمومی و سردردهای عصبی نیز هست. خیلی اوقات از عرق نعناع دو آتشه استفاده می‌کنند. این عرق همان عرق اشباع شده یا با عطر بسیار غلیظ است و میزان نعنایی که برای گرفتن عرقه دو آتشه استفاده شده است بسیار بیشتر از یک ظرف عرق نعناع معمولی است. در نتیجه این عرق نعناع خواص درمانی قوی‌تری نیز دارد.

عرق زنیان

عرق زنیان یکی از عرقیات گیاهی بسیار موثر برای معده درد است. اگر به مدت طولانی مقداری از آن را مصرف کنید، معده شما تقویت می‌شود و کمتر به درد معده دچار می‌شوید. در بین عرقیات گیاهی یکی از موثرترین‌ها محسوب می‌شود. عرق زنیان در واقع از گروه گیاهان چتری، علفی و بوته‌ای محسوب می‌شود. مهم‌ترین خاصیت عرق زنیان خاصیت میکروب کشی آن است. در واقع در زنیان مقدار زیادی تیمول وجود دارد که به خاصیت آنتی اکسیدانی آن منجر می‌شود. خواص آن شامل بادشکن و تقویت معده، ضد درد و ضد اسپاسم، دفع کننده سموم بدن، ضد استفراغ و تهوع و.. است.

عرق رازیانه

عرق رازیانه یکی از عرقیات گیاهی معطر با خواص دارویی سرشار است. مهم‌ترین خواص عرق رازیانه برای تقویت دستگاه گوارش است. این امر باعث می‌شود که از بروز معده درد جلوگیری به عمل بیاید. در واقع این عرق گیاهی برای درمان سندروم روده تحریک پذیر نیز مفید است و به علت داشتن باکتری‌های مفید خواص بسیاری برای دستگاه گوارش شما دارد.

همچنین عرق گیاهی رازیانه را باید موثر در دفع آلودگی‌های دستگاه گوارش دانست. ضمناً عرق رازیانه به عنوان درمان کننده اسهال نیز شناخته می شود. از انجایی که روغن ضروری عرق رازیانه حاوی آنتوول و سینتول است می تواند با محافظت در مقابل عفونت باکتری شکم باعث درمان اسهال شود.همچنین هیستیدین موجود در این عرق گیاهی عملکرد سیستم گوارش را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

عرق اسطوخودوس

عرق اسطوخودوس می‌تواند به بهبود مشکلات گوارشی مانند استفراغ، حالت تهوع، گاز روده، ناراحتی معده و تورم شکم کمک کند. از جمله خواص اسطوخودوس در طب سنتی کمک به مشکلات گوارشی، همچنین تسکین درد ناشی از سردرد، رگ به رگ شدن، دندان درد و زخم است. بسیاری از افرادی که معده درد دارند از عرق اسطوخودوس نیز برای تقویت معده و تسکین مشکلات گوارشی استفاده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا