تشخیص بیماری‌های کبدی با استفاده از آزمایش SGOT

آزمایش SGOT که به نام تست AST نیز شناخته می شود، سطح آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) در خون را اندازه گیری می کند.

به گزارش سبک ایده آل، AST آنزیمی است که در بسیاری از اندام ها از جمله کبد، قلب، کلیه ها و ماهیچه ها یافت می شود. هنگامی که این اندام ها آسیب می بینند، AST به جریان خون نشت می کند. بنابراین، سطح بالای SGOT می تواند نشانه ای از آسیب کبدی باشد، اما می تواند در اثر آسیب به سایر اندام ها نیز ایجاد شود.

آزمایش SGOT اغلب به عنوان بخشی از آزمایش عملکرد کبد انجام می شود. سایر تست های عملکرد کبد شامل تست ALT، تست بیلی روبین و تست آلکالین فسفاتاز است. این آزمایشات می تواند به پزشکان در تشخیص آسیب کبدی و تعیین شدت آسیب کمک کند.

سرم گلوتامیک اگزالواستیک ترانس آمیناز

نام های دیگر آزمایش SGOT
• آسپارتات ترانس آمیناز (AST)

• سرم گلوتامیک اگزالواستیک ترانس آمیناز (SGOT)

• آسپارتات آمینوترانسفراز (ASAT)

• گلوتامیک اگزالواستیک ترانس آمیناز (GOT)

نوع نمونه آزمایش SGOT
خون

نحوه انجام آزمایش SGOT
آزمایش SGOT یک آزمایش خون ساده است که توسط فلبوتومیست (خون گیر) انجام می شود. فلبوتومیست ناحیه اطراف ورید بازوی شما را با یک دستمال ضد عفونی کننده تمیز می کند و سپس یک سوزن را وارد رگ می کند. نمونه خون در یک ویال کوچک جمع آوری خواهد شد.

خطرات و عوارض انجام آزمایش SGOT
آزمایش SGOT یک روش بسیار ایمن با خطرات کمی است. خطر کمی خونریزی یا کبودی در محل تزریق وجود دارد. در موارد نادر، سوزن ممکن است به عصب برخورد کند که می تواند باعث درد یا بی حسی شود.

زمان و شرایط انجام آزمایش SGOT
تست SGOT را می توان در هر زمانی از روز انجام داد. با این حال، مهم است که در صورت مصرف داروهایی که می تواند بر نتایج آزمایش تأثیر بگذارد، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین باید ۲۴ ساعت قبل از آزمایش از انجام فعالیت های شدید خودداری کنید.

شب قبل از آزمایش هم تا می توانید آب بنوشید. هیدراته شدن بدن ، تشخیص را برای پرستار آسان تر می کند.

آزمایش SGOT در چه مواردی تجویز می‌شود؟
• به عنوان بخشی از آزمایش عملکرد کبد: آزمایش SGOT اغلب به عنوان بخشی از آزمایش عملکرد کبد تجویز می شود، که گروهی از آزمایشات است که برای ارزیابی سلامت کبد استفاده می شود. سایر تست های عملکرد کبد شامل تست ALT، تست بیلی روبین و تست آلکالین فسفاتاز است.

• برای تشخیص آسیب کبدی: آزمایش SGOT می تواند برای تشخیص آسیب کبدی مانند هپاتیت، سیروز یا سوء مصرف الکل استفاده شود. سطح بالای SGOT می تواند نشان دهنده آسیب کبدی باشد، اما می تواند توسط عوامل دیگری مانند آسیب عضلانی، حمله قلبی و برخی داروها نیز ایجاد شود.

• برای نظارت بر پیشرفت بیماری کبدی: آزمایش SGOT می تواند برای نظارت بر پیشرفت بیماری کبد استفاده شود. اگر بیماری کبدی برای شما تشخیص داده شده باشد، پزشک ممکن است آزمایش SGOT را به طور منظم تجویز کند تا نحوه پیشرفت بیماری را ببیند.

• برای رد سایر شرایط: آزمایش SGOT همچنین می تواند برای رد سایر شرایطی که می توانند باعث سطوح بالای SGOT شوند مانند آسیب عضلانی، حمله قلبی و انواع خاصی از سرطان استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا