علت شکرک زدن مربا و کپک زدن آن چیست؟ بهترین روش جلوگیری و رفع آن

تهیه مربا در فصل تابستان با میوه های بهاری و تابستانی یکی از کار های متداول خانم ها می باشد که می توانید مربای دلخواه خود را تهیه کنید و برای سرو صبحانه و عصرانه و یا می توانید برای انواع دسر ها استفاده کنید.

به گزارش سبک ایده آل به نقل از پارسی دی، تهیه مربا در فصل تابستان با میوه های بهاری و تابستانی یکی از کار های متداول خانم ها می باشد که می توانید مربای دلخواه خود را تهیه کنید و برای سرو صبحانه و عصرانه و یا می توانید برای انواع دسر ها استفاده کنید. اما یکی از مشکلات تهیه مربا شکرک زدن یا کپک زدن آن می باشد که علت های مختلفی می تواند داشته باشد و در این پست سعی کردیم که تمام علت ها را بررسی کنیم تا بتواند به شما کمک کند تا مربای بدون شکر و کپک تهیه کنید. شما می توانید از این ترفند ها برای مارمالاد ها نیز استفاده کنید. امروز در پارسی دی علت شکرک زدن مربا و کپک زدن مربا را مشاهده می کنید و می توانید راه کار های جلوگیری و رفع آن را نیز یاد بگیرید همراه ما باشید.

علت شکرک زدن مربا
وقتی شکر مربا بیش از حد باشد مربا شکرک می زند.
جوشیدن مربا با دمای بالا باعث شکرک ردن آن می شود.
در مربا ها حتما سعی کنید از جوهر لیمو یا آب لیموترش تازه استفاده کنید زیرا آستانه تبلور قند را بالا می برد و مانع شکرک زدن می شود.
اگر بیشتز از زمان گفلته شده بجوشد هم تیره می شود و شکرک می زند.
حتما در طول پخت کف روی مربا را حمع کنید زیرا همین کار نیز باعث شکرک زدن مربا می شود.
اگر از قاشق استیل استفاده کنید سبب آب انداختن مربا می شود و بعد کپک می زند.
ظرف مربا کاملا خشک و تمیز باشد
روش های جلوگیری از شکرک زدن مربا
در مربا های شیرین حتما باید از آبلیموترش استفاده کنید بهتر است از لیموترش تازه استفاده کنید و اگر نبود از جوهر لیمو به مقدار نوک ق چای خوری استفاده کنید.
در مربا های ترش چون خود میوه اسید مورد نظر را دارد مقدار کمتری آبلیمو استفاده کنید تا جلوی شکرک زدن مربا را بگیرد.
حتما مقدار میوه شما با شکر باید برابر باشد مگر این که میوه بسیار شیرین باشد در این صورت اندکی از شکر کم کنید و در هر صورت باید شهد شکر به غلظت معینی برسد.

با مربای شکرک زده چه کنیم؟
اگر مربای شما شکرک زد می توانید از روش های ذیل استفاده کنید و آن را دوباره احیا کنید.

وقتی مربا شما شکرک زد اصلا نگران نباشید چون این دلیل بر کیفیت پایین مربا شما نیست و با اضافه کردن مقداری آب جوش و آبلیمو به مربا و جوشاندن دوباره آن می توانید به راحتی شکرک مربا را از بین ببرید

علت کپک زدن مربا 

برای جلوگیری از کپک زدن مربا ها یا ترشی های خانگی باید این چند مورد را رعایت کنید و تا مربای درجه یکی داشته باشید:

وسایل و ظروفی که برای قطعه قطعه کردن سبزیجات یا میوه از آنها استفاده می کنید و یا میوه و سبزیجات را درون آنها برای ترشی یا مربا میریزید ، حتما پس از شستشو ، خشک باشد و اصلا تماسی با آب نداشته باشند و آن ها را در صورت تماس ، حتما خشک کنید.
در مربا از دارچین و در ترشی از گلپر استفاده کنید تا مانع از کپک زدن آن ها شود ؛ چراکه این دو گیاه ، خاصیت ضدعفونی کنندگی دارند و به راحتی از رشد قارچ ها و کپک ها جلوگیری خواهند کرد.
بهتر است شیشه ها را استریل کنید زیرا ممکن است چرب یا کثیف باشد برای این کاتر ظرف ها را داخل آب جوش برای ۱۰ دقیقه قرار دهید و بعد خشک کنید.
اگر میوه مورد نظر مانند توت فرنگی خوب پخته نشده باشد سبب کپک زدن مربا می شود.
مربا باید به اندازه ی کافی قوام آمده باشد و شکر آن کم نباشد تا کپک نزند.
درب شیشه را حتما محکم کنید تا هوا وارد آن نشود.
موقع برداشتن مربا از ظرف از قاشق تمیز استفاده کنید و هرگر قاشق کثیف یا دهنی را داخل مربا نکنید.
مربا را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

با مربای کپک زده چی کار کنیم؟
خوردن مربا کپک زده بسیار خطرناک است حتی اگر آن قسمت را بتراشید و درو بریزید برخی فکر می کنند کپک را تا جایی که دیده می شود بردارید بی خطر است ولی کپک ها داخل آن مربا هستند و دیده نمی شوند و می توانند باعث تولید سم خطرناک برای سلامتی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا