فواید تخمه کدو برای سلامتی

تخمه کدو سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، چربی‌های سالم و مواد معدنی است و به تقویت سلامت استخوان، سلامت جنسی و سیستم ایمنی کمک می‌کند.

به گزارش پارسینه پلاس به نقل از زومیت، تخمه کدو منبع خوبی از چربی‌های سالم، منیزیم و سایر مواد مغذی است که سلامت قلب و استخوان را تقویت می‌کنند. تخمه کدو همچنین غنی از اسیدهای چرب غیراشباع با چند پیوند دوگانه و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند سلنیوم و بتا کاروتن است. علاوه‌براین، این ماده غذایی منبع خوبی از آهن است. یک فنجان تخمه کدو حاوی ۹٫۵۲ میلی‌گرم آهن است که بخش قابل‌توجهی از ۱۸ میلی‌گرم مقدار توصیه‌شده روزانه برای زنان قبل از یائسگی و ۸ میلی‌گرم برای مردان و زنان پس از یائسگی را تأمین می‌کند.

تخمه کدو همچنین حاوی مقادیر نسبتاً بالایی روی، فسفر، منگنز، پروتئین و فیبر است.

فواید تخمه کدو برای سلامتی

به‌نوشته‌ی وب‌سایت وب ام‌دی، استفاده تغذیه‌ای از تخمه کدو به بیش از ۷۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد. در بسیاری از فرهنگ‌ها، از تخمه کدو به‌عنوان درمانی برای عفونت‌های مثانه و مجاری اداری، فشار خون بالا و قند خون، سنگ کلیه و انگل‌هایی ماند کرم‌ها استفاده می‌شده است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین فواید مبتنی بر شواهد تخمه کدو برای سلامتی اشاره می‌شود.

سلامت استخوان

تخمه کدو حاوی منیزیم است که برای تشکیل استخوان مهم است. مصرف مقدار کافی از منیزیم با تراکم بالاتر استخوان ارتباط دارد. علاوه‌براین سطوح پایین منیزیم خون با افزایش خطر پوکی استخوان در زنان یائسه ارتباط دارد.

کاهش وزن و کمک به هضم غذا

یک اونس (۲۸ گرم) تخمه کدو حاوی ۱٫۸ گرم فیبر است که ۶ درصد از مقدار توصیه شده روزانه را تشکیل می‌دهد. از مزایای رژیم غذایی سرشار از فیبر می‌توان به موارد اشاره کرد:

  • کمک به حفظ وزن؛ زیرا افراد پس از خوردن تخمه کدو به مدت طولانی‌تری احساس سیری می‌کنند.
  • بهبود هضم
  • مدیریت قند خون

کاهش خطر ابتلا به دیابت

تخمه کدو سرشار از منیزیوم است که بیشتر افراد مقدار کافی از آن را از راه رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنند. منیزیم به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. تخمه کدو همچنین به افراد مبتلا به دیابت کمک می‌کند تا قند خون خود را کنترل و بیماری خود را مدیریت کنند.

تخمه کدو بدون نمک فشار خون را کاهش می‌دهد.

سلامت قلب و عروق

محتوای بالای منیزیم موجود در تخمه کدو به کاهش و تنظیم فشار خون کمک می‌کند. به‌خاطر این اثر رژیم‌های غذایی غنی از منیزیوم با کاهش خطر سکته مغزی و مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی مرتبط هستند.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در تخمه کدو همچنین سطح اکسید نیتریک در بدن را افزایش می‌دهد. این مولکول به انعطاف‌پذیری و سلامت عروق خونی کمک می‌کند، جریان خون را بهبود می‌دهد و خطر بروز مشکلات قلبی و گردش خون را کاهش می‌دهد.

تقویت سیستم ایمنی

تخمه کدو دارای محتوای بالایی از ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌های دیگر است.

ویتامین E به تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت عروق خونی کمک می‌کند. بسیاری از دانه‌ها ازجمله تخمه کدو غنی از ویتامین E هستند.

خواص ضدسرطانی

مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد تخمه کدو می‌تواند رشد سلول‌های سرطان سینه و پروستات را متوقف کند. تخمه کدو همچنین موجب مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود. این اثرات تا حد زیادی ناشی از فعالیت آنتی‌اکسیدانی بالای تخمه‌ کدو است.

پیشگیری از بی‌خوابی

تخمه کدو تنبل سرشار از اسید آمینه تریپتوفان است و یک اونس از آن حاوی ۰٫۱۶ گرم از این اسید آمینه است. از تریپتوفان برای درمان بی‌خوابی مزمن استفاده می‌شود، زیرا بدن آن را به سروتونین یا همان هورمون آرامش و احساس خوب و همچنین ملاتونین یا هورمون خواب تبدیل می‌کند.

تفویت سلامت جنسی، پروستات و مجاری ادراری

مردم از دیرباز از تخمه کدو به‌عنوان داروی تقویت‌کننده قوای جنسی استفاده می‌کردند. این دانه‌ها همچنین سرشار از روی هستند که می‌تواند برای باروری مردان مفید باشد. طبق مطالعه‌ای که سال ۲۰۱۸ منتشر شد، روی می‌تواند کیفیت و کمیت اسپرم را بهبود دهد.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۹ نشان داد عصاره تخمه کدو می‌تواند برای افراد مبتلا به هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات مفید باشد. هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات نوعی بزرگ شدن پروستات است که می‌تواند در دفع ادار مشکل ایجاد کند.

اطلاعات تغذیه‌ای

۲۸ گرم تخمه کدو بدون نمک حاوی مواد زیر است:

ماده مغذی

مقدار

انرژی

۱۶۳ کیلوکالری

کربوهیدرات

۴٫۲ گرم

پروتئین

۸٫۵ گرم

چربی

۱۳٫۹ گرم

کلسیم

۱۵ میلی‌گرم

آهن

۲٫۳ میلی‌گرم

منیزیوم

۱۵۶ میلی‌گرم

روی

۲٫۲ میلی‌گرم

مس

۰٫۴ میلی‌گرم

سلنیوم

۲٫۷ میکروگرم

فسفر

۳۳۲ میلی‌گرم

منگنز

۱٫۳ میلی‌گرم

می‌توان تخمه کدو را به‌تنهایی به‌عنوان میان‌وعده مصرف کرد یا آن را به سالاد اضافه کرد، به همراه مغزهای گیاهی یا در ترکیب با میوه‌های خشک مصرف کرد.

خطرات و مضرات تخمه کدو

تخمه کدو حاوی چربی بالایی است، بنابراین خطر فساد آن بالا است. باید آن‌ها را در محلی تاریک، سرد و خشک نگهداری کرد. می‌توان تخمه کدو را در یخچال یا فریزر نگهداری کرد.

مصرف بیش‌ازحد تخمه کدو می‌تواند اثرات منفی داشته باشد. مصرف مقدار زیاد این دانه‌ها می‌تواند موجب گرفتگی و معده‌درد شود. تخمه کدو تاحدودی خاصیت ادرارآور دارد، بنابراین می‌تواند با دیورتیک‌ها تداخل داشته باشد. تخمه کدو همچنین ممکن است موجب واکنش‌های آلرژیک مانند اگزما، خارش، آسم و تورم شود.

مضرات تخمه کدو

تخمه کدو سرشار از فیبر است، بنابراین خوردن مقدار زیاد آن می‌تواند باعث ایجاد گاز یا نفخ شود.

خوردن مقدار زیادی تخمه کدو به یک‌باره می‌تواند موجب یبوست شود.

تخمه کدو سرشار از فیبر است. یک فنجان آن تقریبا ۱۲ گرم فیبر دارد. اگر مقدار زیادی از آن را بخورید، ممکن است دچار گاز و نفخ شوید. فیبر به حجیم شدن مدفوع کمک می‌کند و در درازمدت از یبوست پیشگیری می‌کند، اما خوردن مقدار زیادی تخمه کدو در یک وعده می‌تواند موجب یبوست شود.

وقتی از خوردن تخمه کدو لذت می‌برید، به خاطر داشته باشید که محتوای کالری و چربی بالایی دارد. یک فنجان تخمه کدو حدود ۲۸۵ کالری و ۱۲ گرم چربی دارد. اگر به‌طور مداوم مقدار زیادی تخمه کدو بخورید ممکن است افزایش وزن پیدا کنید.

جمع‌بندی

تخمه کدو دارای مقادیر قابل‌توجهی منیزیوم، روی و آهن است. تخمه کدو منبع پروتئین گیاهی است و می‌توان آن را به سالاد، گرانولا و آجیل اضافه کرد. این ماده غذایی می‌تواند درمان مؤثر و پیشگیرانه‌ای برای مشکلات پروستات و بیماری‌های دیگر باشد.

به خاطر داشته باشید که رژیم غذایی کلی در پیشگیری از بیماری و دستیابی به سلامت مطلوب بیشترین اهمیت را دارد. بنابراین، اگر به دنبال تقویت سلامتی خود هستید، به جای تمرکز بیش‌ازحد روی یک ماده غذایی، سعی کنید رژیم غذایی متنوعی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا