قهوه ترک چیست و چگونه تهیه می‌شود؟

قهوه ترک یک نوشیدنی بسیار پرطرفدار محسوب می‌شود و مصرف آن دارای خواص فوق‌العاده ای است.

خبرگزاری موج: به طور کلی تمامی قهوه هایی که می‌نوشیم از دانه های قهوه خام که برشته و آسیاب شده هستند، تهیه می شوند. قهوه ها با هم فرق نمی کنند بلکه تفاوت در شیوه تهیه قهوه هاست که نوشیدنی های مختلف را ایجاد می کند.

قهوه ترک در کشورهای خاورمیانه اروپایی از جمله ترکیه، ایران و یونان ایجاد شده است.

این قهوه از دانه‌های برشته شده قهوه تهیه می‌شود که با درجه آسیاب بالا خرد شده‌اند و ویژگی‌هایی همچون طعم دلچسب، روش تهیه و سبک نوشیدن توانسته خود را به یکی از محبوب‌ترین قهوه‌ها در ملت‌های ترکیه، ایران و حتی دیگر کشورهای جهان تبدیل کند.

مصرف قهوه ترک به صورت ناشتا موجب افزایش غلظت کافئین نسبت به سایر روش های مصرفی می شود.

نگاهی به خواص قهوه ترک

می توان قهوه را بدون هرگونه شیرینی مصرف کرد و یا معمولا با مقادیر متوسط قند تهیه می شود. مصرف ۲ فنجان قهوه ترک در روز منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و همچنین سنگ کیسه صفرا تا ۴۵ درصد می‌شود.

کافئینی که در قهوه وجود دارد، موجب تحریک سیستم عصبی می‌شود، کمبود انرژی را تامین می کند و همچنین بدن را وادار می سازد تا بیش از حد نخوابیم.

طبق مطالعات صورت گرفته، پتانسیل تفکر در فردی که روزانه ۶ فنجان قهوه در ۵۵ سالگی می نوشد، در مقایسه با افرادی که قهوه مصرف نمی کنند حدود ۶ برابر بیشتر است.

نتایج قابل توجه دیگر این است که افرادی که قهوه مصرف می کنند، نسبت به مابقی، کمتر دچار پوسیدگی دندان می شوند.

با نوشیدن قهوه، جریان انرژی در بدن پر می شود و این انرژی در کودکان، پس از سه ساعت شروع به کاهش می کند در صورتی که در بین بزرگسالان ۵ تا ۷ ساعت ادامه دارد.

تحقیقات ثابت می کند که سوخت و ساز بدن و سوخت چربی را افزایش می دهد.

علاوه بر این برای درمان افسردگی نیز مؤثر است.

قهوه ترک مضر برای سلامتی نیست، ۵۰ میلی گرم کافئین در یک فنجان قهوه می تواند به راحتی از بدن خارج شود و اثر آرام بخشی دارد.

وقتی که قهوه را بیش از یک فنجان بنوشید امکان دارد موجب تحرک و کمی بی خوابی شما شود.

خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد.

مصرف نصف فنجان قهوه در روز همچنین خطر ابتلا به آسم را کاهش می دهد و باعث تنفس راحت تر می شود.

بهبود استخوان ها.

از بیماری دیابت نوع ۲ نیز محافظت می کند.

سایر مشکلات پوستی را از بین می برد.

از فشار خون بالا جلوگیری می کند.

سرطان پانکراس را کاهش می دهد.

باعث سلامت و بهبود قلب خواهد شد.

عملکرد روده را تنظیم می کند.

فواید نوشیدن قهوه ترک

همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد، قهوه ترک دارای کافئین زیادی است و از جمله قهوه‌های سنگین محسوب می‌شود.

۱) بهبود عملکرد ورزشی

کافئینی که در قهوه ترک وجود دارد یک محرک طبیعی برای بهبود فعالیت‌های ذهنی و بدنی است. تحقیقات صورت گرفته بر روی ۲۰ ورزشکار نشان می‌دهد که: تاثیر قهوه بر ورزش افرادی که قهوه (کافئین) مصرف کرده‌اند در مقایسه با دیگر ورزشکاران، سطح انرژی بالاتر و زمان واکنش سریع‌تری داشته‌اند.

۲) ترکیبات مفید

از آن‌جایی که در روش قهوه ترک، پودر قهوه مستقیم در آب دم می‌کشد خواص مفید قهوه را به خوبی به همراه دارد.

دانه‌های قهوه حاوی اسید کلروژنیک است که مصرف آن برای بدن فواید متعددی دارد. جالب است بدانید هرچه دانه‌های قهوه نرم‌تر آسیاب شود، میزان اسید کلروژنیک موجود در نوشیدنی قهوه خروجی افزایش خواهد یافت. پودر مناسب برای دم کردن قهوه ترک هم که کاملا نرم آسیاب می‌شود.

۳) مقابله با بیماری‌های روانی

مطالعات صورت گرفته بر روی ۲۹۰۰۰ نفر نشان می‌دهد که مصرف کافئین تا ۲۷ درصد خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد. همچنین تحقیقات دیگر نشان می‌دهد نوشیدن قهوه خطر ابتلا به سکته‌های مغزی، پارکینسون و زوال عقلی را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

۴) تاثیرات مثبت به منظور مقابله با برخی بیماری‌ها

نوشیدن چند فنجون قهوه در طول روز، خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله دیابت و بیماری‌های قلبی را تا ۱۵ درصد کاهش می‌دهد. همچنین مصرف مداوم و البته کنترل شده قهوه ریسک ابتلا به سرطان ریه و سرطان رحم را کم می‌کند.

۵) اضافه کردن کردن هل خواص قهوه را بیش‌تر می‌کند

سرو قهوه ترک با هل فواید زیادی برای سلامتی دارد. هل حاوی آنتی‌اکسیدان فراوانی است که در بهبود بیماری‌های التهابی و بیماری‌های مزمن کمک شایانی می‌کند.

۶) بهبود گردش خون

با مصرف قهوه ترک شما مقدار زیادی کافئین وارد بدن خود می‌کنید و طبق مطالعه‌ای که در این زمینه صورت‌گرفته کافئین قلب را تحریک می‌کند که پمپاژ خون بیش‌ازحد معمول صورت گیرد.

۷) کاهش درد

۲ تا ۳ فنجان قهوه می‌تواند کار داروهای ناپروکسن و آسپیرین را انجام دهد حتی بهتر و قدرتمندتر.

در این زمینه مطالعه‌ای صورت‌گرفته و متوجه شده‌اند که هنگام درد ماهیچه‌ها ۲ تا ۳ فنجان قهوه می‌تواند تا ۴۸ درصد از در ماهیچه‌ها را کم کند و این در حالی است که داروهای ناپروکسن و آسپیرین به ترتیب ۳۰ و ۲۵ درصد توانستند از درد ماهیچه‌ها بکاهند

مضرات نوشیدن قهوه ترک

اگرچه قهوه ترک دارای خواص مفید زیادی است اما باید به نکاتی نیز توجه کرد:

مصرف زیاد شکر به همراه قهوه ترک خطر ابتلا به بیماری‌های متعدد همانند چاقی و دیابت را افزایش می‌دهد. می‌توان از دارچین و یا هل به عنوان جایگزین شکر استفاده کنیم. همچنین برای افرادی که به کافئین حساسیت دارند نوشیدن قهوه ترک توصیه نمی‌شود، چرا که ممکن است باعث اختلال در خواب یا افزایش اضطراب شود.

روش دم کردن قهوه ترک

برای اینکه یک قهوه ترک عالی و خوش طعم دم کنید، نیاز به دانه های خوش طعم قهوه دارید. برای درست کردن یک قهوه ترک عالی باید دانه های قهوه شما کاملا پودر شده باشد و حالت یکنواخت داشته باشد.

مواد لازم:

_یک قاشق چایخوری دانه های قهوه ترک به ازای هر نفر

_یک فنجان آب به ازای هر نفر (در صورت تمایل می توانید از شیر استفاده کنید)

_یک قاشق چایخوری شکر به ازای هر نفر

_یک ظرف قهوه جوش

طرز تهیه قهوه ترک:

در ابتدا به ازای هر نفر یک قاشق چایخوری پودر قهوه و یک فنجان آب سرد را درون قهوه جوش بریزید و هم بزنید.

سپس اگر تمایل داشتید، قهوه تان را شیرین میل کنید، یک قاشق چایخوری شکر هم به ازای هر نفر به آب سرد و قهوه اضافه کنید و ظرف قهوه جوش را روی حرارت ملایم قرار دهید تا به آرامی به جوش بیاید.

پس از حدود ۵ دقیقه قهوه شروع به حرکت و بالا آمدن می کند و می توانید به آرامی هم بزنید و پس از دو دقیقه ظرف قهوه جوش را از روی حرارت بردارید و در فنجان ها بریزید و میل کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا