میوه و سبزیجاتی که شبیه اعضای بدن هستند و در سلامت آن عضو موثرند+فیلم

چند خوراکی که هر کدام شبیه عضوی از بدن است که برای همان عضو مفید هستند.

به گزارش پارسینه پلاس، قرن‌ها پیش، بسیاری از مردم از فلسفه‌ای به‌نام «نظریه سیگنیچر»، نظریه شباهت مواد غذایی به اعضاء بدن پیروی می‌کردند. بدین معنی که میوه‌ها، سبزیجات و گیاهان را براساس شباهت آنها به اندام‌های بدن برای درمان آن اندام‌ انتخاب و مصرف می کردند.

در اینجا ۱۲ نمونه از شباهت مواد غذایی به اعضاء بدن و ارتباط آنها با سلامت آن اندام‌ها را آورده‌‌‏ایم:

هویج و چشم. میزان بالای بتاکاروتن عاملی است که باعث می‌شود هویج در سلامتی چشم نقش عمده‌ای داشته باشد. بتاکاروتن یک آنتی‌آکسیدان قوی است که در بدن به ویتامین آ تبدیل می‌شود. این ویتامین نقش مهمی در کاهش احتمال ایجاد دژنراسیون ماکولا «تخریب لکه زرد» در افراد مسن دارد. البته توجه داشته باشید که هویج یا ویتامین آ، فقط وقتی کمبود ویتامین آ دارید، دید شما را بهبود می‌دهد.

کرفس و استخوان. ساقه‌های صاف و محکم کرفس شبیه استخوان‌های انسان، به‌ویژه استخوان‌ پاها و بازوها هستند. کرفس منبع خوبی از ویتامین ک هست که در سطح سلولی همراه با ویتامین د در ساخت استخوان نقش دارند. همچنین ویتامین ک جذب کلسیم «ماده معدنی برای سلامتی استخوان» را تسهیل می‌کند. دیگر موادمغذی موجود در کرفس که در سلامت استخوان‌ها نقش دارند عبارتند از: ویتامین ث « باعث تشکیل کلاژن می‌شود. کلاژن پروتئینی است که سلول‌های ماتریکس استخوان را به‌هم وصل می‌کند»، منیزیوم «همراه با کلسیم در سلامت استخوان‌ها نقش دارد‌» و منگنز«به ایجاد بافت پیوندی در استخوان کمک می‌کند».

زنجبیل و معده. زنجبیل به‌عنوان یک درمان طبیعی برای مشکلات معده، از جمله سوءهاضمه، تهوع و استفراغ در میان بسیاری از جوامع از سابقه طولانی برخوردار است. در حقیقت، دانشمندان زنجبیل را به عنوان یک ماده غذایی فیتوشیمیایی وعضو گیاهان دارویی می‌دانند که می‌تواند به جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ کمک کند. آیا جای تعجب است که زنجبیل شبیه معده است؟

انگور و ریه‌. اگر متعجبید که چطور انگور می‌تواند شبیه ریه‌ها باشد، باید گفت که آن شباهت به بخش درونی ریه دارد. مکان‌هایی که آلوئولها « شاخه‌‌های ریز بافت که اجازه عبور اکسیژن را می‌دهند» در آن قرار گرفته‌اند دراصل شبیه یک دسته انگور است.  رابطه بین انگور وسلامت ریه‌ها، به دانه انگور برمی‌گردد که حاوی ماده‌ای به نام پروآنتوسیانیدین است که باعث کاهش شدت آسمِ ناشی از آلرژی می‌شود.

قارچ‌ها و گوش‌ها. قارچ‌ها منابع خوبی از ویتامین د هستند. این ویتامین نقش عمده‌ای درشنوایی و سلامتی گوش‌ها دارد. ویتامین د نقش مهم و اساسی در تشکیل استخوان‌های شکننده در گوش و عملکرد سالم این استخوان‌ها دارد.

سیب‌زمینی شیرین و پانکراس. سیب‌زمینی شیرین از چند نظر برای پانکراس خوب است. کسانی که به پانکراتیت مبتلا می‌شوند، مهم است که غذاهای سرشار از مواد مغذی و سیب‌زمینی شیرین بخورند تا مشکلات صفرا را برطرف کنند. همچنین سیب‌زمینی شیرین به‌طور فوق‌العاده‌ای شامل بتاکاروتن/ویتامین آ بوده و سرشار از ویتامین ث، پتاسیم، آهن و منیزیوم است. این ماده غذایی به متعادل کردن گلیسمی ایندکس «شاخص گلوکز» کمک کرده و بنابراین به کنترل دیابت و اندامِ تولید کننده انسولین یعنی پانکراس کمک می‌کند.

گوجه‌فرنگی و قلب. رابطه بین گوجه‌فرنگی با سلامت قلب، مربوط به میزان بالای آنتی‌اکسیدان لیکوپن در گوجه‌فرنگی است. لیکوپن به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

گردو و مغز. گردو مانند مغز انسان به‌نظر می‌رسد. گردو نسبت به بقیه آجیل‌ها حدوداً دو برابر بیشتر آنتی‌اکسیدان دارد و همچنین منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ که د.اچ.ه نامیده می‌شود است. د.اچ.ه برای رشد مغز سالم بسیار مهم بوده و در مدیریت خلق و خو و فرآیند‌های شناختی نقش عمده‌ای دارد.

آووکادو و رحم. آووکادو حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که ترشح یک ماده شبه هورمونی «پروستاگلاندین» که باعث انقباض رحم و ایجاد درد می‌شود، را کاهش می‌دهد. همچنین آووکادو منبع عالی ویتامین ث است که باعث کاهش خطر ابتلا به فیبروم رحمی می‌شود.

صدف و بیضه‌ها. غذاهایی که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند به جلوگیری از التهاباتی کمک می‌کند که می‌توانند منجر به بیماری‌های مزمنی مانند سرطان بیضه شوند. صدف‌ها منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها بوده و حاوی مقادیر عالی از سلنیوم، مس، روی و ویتامین‌های آ و ث هستند. همچنین مقدار کمی ویتامین ب ۵ دارند که باعث می‌شود عملکرد بیضه‌ها در موش‌‏ها بهبود یابد‌.

مرکبات و سینه. مرکبات ازجمله لیمو، پرتقال، لیموترش و گریپ فروت جزو میوه‌هایی هستند که به جلوگیری از سرطان سینه کمک می‌کنند. آنها منبع بسیار خوبی از کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها هستند که در کاهش خطر ابتلا به سرطان نقش دارند.

زیتون و تخمدان‌ها. شباهت بین زیتون و تخمدان‌ها به راحتی قابل مشاهده است، اما آیا این میوه کوچک فایده‌ای برای این اندام‌های زنانه دارد؟ میوه‌ها و روغن‌های سالم جزو غذاهای ذکر شده برای سلامتی رحم هستند. زیتون هم میوه است هم دارای روغن‌های سالم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا