پاسخ به سوال مهم در بارداری / سرما خوردگی برای جنین خطر دارد؟

دغدغه‌ای که بیشتر خانم‌های باردار دارند، این است که با سرماخوردگی در دوران بارداری چه کنیم؟

به گزارش سبک ایده آل به نقل از نی نی بان، دغدغه‌ای که بیشتر خانم‌های باردار دارند، این است که با سرماخوردگی در دوران بارداری چه کنیم؟ بیماری سرماخوردگی هرچند به‌عنوان یکی از بیماری‌های کم‌خطر شناخته می‌شود، اما در دوران بارداری به علت شرایط ویژه جسمی مادر، ممکن است خطرناک بوده و نیازمند توجه ویژه‌ای باشد. یکی از علت‌هایی که موجب خطرناک‌تر شدن سرماخوردگی در زمان بارداری می‌شود، سقط جنین است. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد عوارض سرماخوردگی در بارداری و تاثیر آن بر سقط جنین هستید، در این مطلب کلیه موارد مرتبط را ذکر کرده‌ایم. فقط کافی است چند دقیقه از وقتتان را به خواندن مقاله پیش‌رو اختصاص دهید.

تاثیر سرماخوردگی بر جنین در دوران بارداری 

به‌طور‌کلی می‌توان گفت سرماخوردگی در زمان بارداری به‌تنهایی موجب سقط جنین نمی‌شود. در واقع سرماخوردگی بیماری خفیفی است که با برخی از داروهای تجویز شده توسط پزشکان، به‌راحتی قابل درمان است. با مراجعه به صفحه لیست داروهای سرماخوردگی در سایت شرکت پخش دارو آدوراطب، می‌توانید با انواع این داروها آشنا شوید.
سیستم ایمنی بدن، چه در زمان بارداری و چه در زمان غیر‌بارداری، به‌راحتی با بیماری سرماخوردگی مقابله می‌کند. با این حال احتمال تغییر دمای بدن و عفونت بر جنین وجود دارد. تب بالا  و عفونت ناشی از ویروس در زنان باردار و هم‌چنین درمان نشدن آن ممکن است منجر‌به سقط جنین در اوایل بارداری شود. در برخی مواقع نیز این عفونت‌ها ممکن است، خطرات و مشکلات دیگری را برای مادر و جنین به همراه داشته باشند. برخی از این مشکلات عبارت‌اند از:

زایمان زودرس بعد از ۷ ماهگی؛ یکی از عوارض سرماخوردگی در بارداری

عوارض ناشی از سرماخوردگی، خطر زایمان زودرس و نقایص زمان تولد را افزایش می‌دهد. منظور از زایمان زودرس، تولد نوزاد قبل از هفته ۳۷ بارداری است. زایمان زودرس مشکلات متعددی را برای نوزاد به همراه خواهد داشت. اکثر نوزادانی که پیش از زمان تعیین شده متولد می‌شوند، در معرض ناتوانی جسمی و ذهنی قرار می‌گیرند.
به مادرانی که در دوران بارداری مبتلا به سرماخوردگی و عفونت هستند، توصیه می‌شود در اولین فرصت به پزشک معالج خود مراجعه کرده و برای درمان اقدام کنند. پزشک متخصص پس از بررسی علائم سرماخوردگی در فرد ممکن است داروهای ضد تب و ضد درد مانند قرص کلداکس را برای زنان باردار مبتلا به سرماخوردگی تجویز می‌کند. کلداکس از داروهای سرماخوردگی بزرگسالان است. مصرف این قرص در بارداری و شیردهی باید حتما تحت نظر پزشک باشد.
افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی؛ یکی از خطرات بارز سرماخوردگی در دوران بارداری
بارداری باعث می‌شود بدن نسبت به میکروب‌های آنفولانزا و سرماخوردگی آسیب‌پذیرتر شده و سیستم ایمنی بدن تضعیف شود. با ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس‌ها، احتمال ابتلا به بیماری‌های تنفسی افزایش خواهد یافت. به همین دلیل برخی از زنان در دوران بارداری، به همراه سرماخوردگی به ذات‌الریه مبتلا می‌شوند.
داروهای تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن اگر با نظر پزشک مصرف شود، ایمنی بدن و بروز علائم تنفسی را نیز را کاهش می‌دهد. توصیه می‌شود برای درمان این نوع بیماری‌ها و مصرف هرگونه داروی سرماخوردگی حتما با پزشک متخصص مشورت کنید؛ زیرا استفاده از داروهای سرماخوردگی در بارداری به‌صورت خودسرانه در بارداری ممکن است اثرات منفی بر جنین داشته باشد.

پیشگیری از سرماخوردگی در زمان بارداری با بهترین روش‌ها

از آن‌جاکه در دوران بارداری سیستم ایمنی بدن مادر ضعیف شده و به‌راحتی در معرض بسیاری از بیماری‌ها مانند سرماخوردگی قرار می‌گیرد؛ بنابراین مادران باید در این دوران بیش از پیش مراقب سلامتی خود باشند. به زنان باردار توصیه می‌شود برای پیشگیری از سرماخوردگی در اوایل بارداری، حتما به موارد زیر توجه کنند:
• رژیم غذایی متعادل و سرشار از سبزیجات و میوه‌های تازه داشته باشید.
• دست‌های خود را به‌طورمداوم با آب و صابون بشویید.
• از تماس نزدیک با اقوام و دوستان پرهیز کنید.
• خواب کافی داشته باشید.
• با دستگاه‌های مرطوب‌کننده هوا، هوای خانه را مرطوب نگه دارید، زیرا هوای خشک باعث حساسیت گلو و بینی می‌شود.
• در فصل زمستان و هوای سرد، لباس مناسب و گرم بپوشید.
• نوشیدن مایعات و آب کافی را فراموش نکنید.
اگرچه اکثر سرماخوردگی‌ها مشکلی برای نوزاد متولد‌شده ایجاد نمی‌کنند؛ اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. در نتیجه توصیه می‌شود، رعایت موارد فوق را جدی گرفته و به سلامت خود در این دوران بیشتر اهمیت دهید.

درمان سریع سرماخوردگی در بارداری با مراجعه به پزشک متخصص

در این مقاله تلاش کردیم که اطلاعات کافی در مورد خطرات سرماخوردگی در بارداری بدهیم. اکنون دریافتیم که سرماخوردگی به خودی خود به جنین آسیب نمی‌زند و عاملی که باید در سرماخوردگی جدی گرفته شود، تب و افزایش دمای بدن است. حتماً می‌دانید که در دوران بارداری شما نمی‌توانید هر دارویی را مصرف کنید و اکثر داروها برای شما منع مصرف دارد؛ بنابراین در این دوران برای مصرف هر نوع دارو حتی استامینوفن باید با پزشک خود مشورت کنید. پزشک با‌توجه‌به شرایط بارداری شما اقدام به تجویز دارو درصورت لزوم خواهد کرد. اگر در بارداری علائمی مانند تب بالای ۳۸ درجه و سرفه‌های شدید همراه با تنفس دشوار را تجربه کردید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. به‌عنوان توصیه نهایی باید بگوییم که تا می‌توانید پیشگیری کنید؛ زیرا در هر نوع بیماری بهترین راه درمان پیشگیری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا