پدر و مادر عزیز! این رفتارهای سمی را کنار بگذارید!

اگر شما هم فرزند دارید ممکن است یکسری رفتارها را انجام بدهید که هر کسی را ناراحت کند اما شما فارغ از این مساله، اسمش را دلسوزی بگذارید و به خودتان حق بدهید که به عنوان مادر یا پدر حتما حواستان به فرزندتان باشد!

به گزارش پارسینه پلاس، بله، درست است، هر پدر و مادری وظیفه دارد مراقب فرزندش باشد اما با بزرگتر شدن بچه‌ها باید در این رفتارها تغییراتی ایجاد شود. رفتارهای سمی که این روزها زیاد می‌شنویم حتی از پدر و مادر هم سر می‌زند، شاید قصد انتقال سم نداشته باشند اما به صورت ناخودآگاه حرکت‌هایی می‌کنند که آسیب زاست و به مرور موجب خدشه‌دار شدن رابطه والد و فرزندی شده و فاصله بین آنها ایجاد خواهد کرد.

برای اینکه این بحث برایتان ملموس‌تر باشد این چند مورد را خوب بخوانید و دقت کنید:

تجاوز به حریم خصوصی فرزند

شاید شما به عنوان والد حق خود بدانید که از همه کارهای فرزندتان سردربیاورید! اما چک کردن تلفن همراه، کشوهای میز، جیب لباس، کمد او و حتی خواندن ایمیل‌ها و پیام‌هایش تجاوز به حریم فردی اوست. مخصوصا اگر متوجه این حرکت شما بشود رابطه شما دچار مشکل خواهد شد.

ورود بدون اجازه به فضای امن او

آیا هنگام وارد شدن به اتاق هر فردی در نمی‌زنید؟! خب چرا وقتی وارد اتاق فرزندتان می‌شوید این کار را انجام نمی‌دهید؟! آیا می‌خواهید به او بفهمانید که همیشه می‌توانید مچش را بگیرید؟! اجازه بدهید فرزندتان در منزل مامن و فضای مناسبی برای تنهایی داشته باشد و به او احترام بگذارید.

رفتار سمی

کنترل همه جانبه

کنترل کردن رفت و آمد، نگاه کردن، حتی خندیدن، حرف زدن، حتی چه احساسی داشتن! نوع لباس پوشیدن، مدل مو، با دیگران چطور برخورد کردن و… تمام این موارد را یک والد سمی ریز به ریز و مو به مو کنترل می‌کند و همه را هم به روی فرزند خود می‌آورد. هر فردی وقتی حس کند زیرنظر است و از تمام کارهایش ایراد و اشکالی درمی‌آید حال بدی دارد! این مساله را جدی بگیرید!

مقایسه فرزند با دیگران

اینکه شما بخواهید با مقایسه کردن فرزندتان با دوستش یا فردی دیگر یا حتی خواهر و برادرش او را تحریک کنید که کارهایش را بهتر انجام بدهد یا حتی انگیزه پیدا کند کاملا اشتباه است. با این کار عزت نفس او را خدشه‌دار کرده و تیشه به ریشه‌ی رابطه‌تان خواهید زد. هیچ‌وقت مقایسه کردن را به عنوان یک اهرم استفاده نکنید.

رفتار پرنوسان

گاهی با رفتارهای سمی فرزندتان را آزار می‌دهید و خودتان متوجه شدت ضربه خواهید شد و برای اینکه این اتفاق را رفع کنید هدیه برای او می‌خرید یا رفتاری مهربانانه و عجیب در پیش می‌گیرید! این نوسان در نوع رفتار اصلا خوب نیست.

تبعیض بین فرزندان

اگر دو یا چند فرزند دارید وظیفه شماست که عدالت را در هر نوع رفتار و کلامی بین آنها رعایت کنید. اگر به صورت آشکار به یکی از فرزندانتان بیشتر توجه کنید و احساس بیشتری را خرج نمایید آسیب زیادی به فرزند دیگرتان می‌زنید. این کار حس بی توجهی و مهم نبودن به او خواهد داد. اگر گران‌ترین هدیه‌ها را هم برایش بخرید جایگزین این حس از دست رفته نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا