چرا استفاده از شامپو بدون سولفات توصیه می‌شود؟

امروزه شامپوها با ترکیبات بسیار متنوعی تولید می‌شوند و این محصول علاوه بر موها، روی پوست سر نیز تأثیر می‌گذارد و چرخه سلامت مو را تحت کنترل دارد.

سولفات‌ها گروهی از مواد شیمیایی هستند که خاصیت پاک‌کنندگی دارند و عامل ایجاد کف غلیظ شامپوها می‌شوند. رایج‌ترین نوع سولفات مورد استفاده در صنعت مراقبت از مو، به صورت سدیم لوریل سولفات (SLS) و سدیم لورت سولفات (SLES) هستند که از وازلین و روغن‌های گیاهی تولید می‌شوند. سولفات در واقع نوعی سورفکتانت (مواد فعال‌کننده سطح) قوی است که چربی و آب را به خود جذب می‌کند و به شامپو کمک می‌کند تا تمام چربی‌ها و آلودگی‌های مو از بین برود. این در حالی است که مو برای اینکه سالم بماند، به حفظ مقدار کمی از رطوبت و چربی‌های طبیعی خود نیاز دارد.

مزایای شامپو بدون سولفات

استفاده از شامپو بدون سولفات روش جدیدی برای حفظ سلامت مو به شمار می‌رود. این شامپوها به دلیل نداشتن سولفات، به‌عنوان یک ماده شیمیایی گزینه کم‌خطرتری در مقایسه با شامپوهای معمولی برای مراقبت از مو هستند و استفاده از این شامپوها به حفظ درخشندگی و طراوت مو کمک می‌کند.

– وجود انواع سولفات در شامپو باعث خشکی و التهاب پوست می‌شود، در مقابل شامپوی بدون سولفات با ملایمت و بدون ایجاد خشکی و التهاب مو را تمیز می‌کند.

– شامپو حاوی انواع سولفات رطوبت مو را از بین برده و در صورت نبودن رطوبت، مو مات، چند شاخه، خشک و شکننده می‌شود.

– استفاده از شامپوی فاقد سولفات علاوه بر این‌که موها را به خوبی تمیز می‌کند چربی طبیعی موها را از بین نمی‌برد.

– استفاده از یک شامپوی فاقد سولفات خوب، ماندگاری رنگ مو را افزایش می‌دهد.

– سورفکتانت‌ها به شدت تمایل به رسوب روی ساقه مو و پوست سر داشته که همین مسئله موجب ایجاد احساس سنگینی موها، ایجاد ظاهر مات و کدر می‌گردد.

– یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از شامپوی بدون سولفات، عدم ایجاد سوزش چشم در مصرف‌کننده است.

– در صنعت تولید پاک‌کنندها و شوینده‌ها  یک مدل سولفات وجود ندارد و تقریبا حدود ۷ نوع مختلف وجود دارد. که حتی اگه یک نوع هم در شوینده وجود داشته باشد، ممکن است عوارض زیادی ایجاد کند و برای مو و پوست سر شما مضر باشد.  شامپوهای بدون سولفات، عموما به دلیل نداشتن مواد شیمیایی مضر در ترکیباتشان می‌توانند تقویت ریشه مو را به همراه داشته باشند. که تقویت ریشه مو، باعث جلوگیری از ریزش مو نیز می‌شود.

با این وجود ممکن است که یک شامپوی فاقد سولفات، دارای دیگر ترکیبات مضر شیمیایی باشد. به‌همین دلیل، توصیه می‌کنیم پیش از خرید شامپو، علاوه بر بررسی وجود سولفات و سیلیکون، به دیگر ترکیبات آن نیز توجه کنید.

چه کسانی باید از شامپو بدون سولفات استفاده کنند؟

شامپو بدون سولفات برای همه افراد با انواع مو مناسب است. اما چهار دسته از افراد حتماً لازم است که از شامپوهای فاقد سولفات استفاده کنند تا موهایی سالم و زیبا داشته باشند.

– افرادی که پوست حساس دارند باید از شامپوهای فاقد سولفات استفاده کنند.

– افرادی که بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس دارند. اگر از شامپوی سولفات دار استفاده کنند، بعد از استفاده در پوست کف سر خود خارش، قرمزی و یا ترک‌های ریزی را مشاهده خواهند کرد.

– افرادی که موی خشک دارند اگر از شامپوی بدون سولفات استفاده کنند. چربی و رطوبت طبیعی موهایشان حفظ شده و به خشکی و وز شدن مو دچار نمی‌شوند.

– افرادی که موی دکلره و رنگ‌شده دارند و یا از محصولات شیمیایی مو استفاده می‌کنند. اگر شامپوهای حاوی سولفات استفاده کنند. رنگ موهایشان در زمان کوتاهی از بین خواهد رفت.

انواع مختلفی از شامپوهای فاقد سولفات در بازار برای عرضه به مشتریان وجود دارد. اما نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که بسیاری از این محصولات همچنان یک سری ترکیبات شیمیایی شبیه به سولفات در خود دارند. اگر پوست و موی بسیار حساسی دارید، بهتر است در زمان خرید شامپو، حتماً دقت کنید که شامپو فاقد سولفات باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا