چرا بعد از ازدواج پوست صورت جوش میزند؟

در واقع بسیاری از خانم ها اذعان دارند که قبل از ازدواج هیچ جوشی نداشته و پوست سالم و صافی داشته اند. اما بعد از ازدواج شاهد مشکلات رایج پوستی مانند جوش و آکنه بوده اند.

به گزارش پارسینه پلاس: چرا بعد از ازدواج جوش میزنیم؟ یکی از معضلاتی که افراد بعد از ازدواج با آن دست و پنجه نرم می کنند، جوش زدن است. مخصوصا این مشکل در میان خانم ها بسیار بیشتر از آقایان دیده می شود. در واقع بسیاری از خانم ها اذعان دارند که قبل از ازدواج هیچ جوشی نداشته و پوست سالم و صافی داشته اند. اما بعد از ازدواج شاهد مشکلات رایج پوستی مانند جوش و آکنه بوده اند.

مسلما تغییراتی که بعد از ازدواج در بدن افراد رخ می دهد عامل اصلی جوش زدن آن هاست. اما این تغییرات کدامند؟ مگر بعد از ازدواج چه تغییری در بدن ایجاد می شود که منجر به ایجاد جوش خواهد شد؟ چه روش هایی برای درمان جوش بعد از ازدواج موثر هستند؟ در این مطلب به صورت مفصل به دلیل جوش زدن بعد از ازدواج و نحوه درمان آن خواهیم پرداخت.

آیا جوش زدن بعد از ازدواج طبیعی است؟

اولین سوالی که ذهن خیلی ها را مشغول می کند این است که آیا جوش زدن بعد از ازدواج طبیعی است؟ آیا همه افراد بعد از ازدواج دچار جوش و آکنه می شوند؟ در پاسخ به این سوالات باید بگوییم خیر! جوش بعد از ازدواج نه طبیعی است و نه همه به آن دچار می شوند. در واقع این اتفاق طبیعی نیست اما شایع است. دلیلی وجود ندارد که فرد بعد از ازدواج جوش بزند.

اما عوامل مختلفی دست به دست هم می دهند تا جوش و آکنه روی صورت فرد به وجود بیاید. به همین دلیل درصد خاصی از افراد بعد از ازدواج ممکن است دچار این تغییرات شده و به جوش صورت مبتلا شوند. ازدواج یکی از مهم ترین و سرنوشت سازترین اتفاقات زندگی هر فردی است. مسلما بعد از ازدواج تغییرات احساسی، عاطفی، روحی و جنسی زیادی در فرد رخ می دهند.

دلیل جوش زدن بعد از ازدواج چیست؟

اگر بعد از ازدواج دچار جوش و آکنه شده اید، برای درمان آن ابتدا باید دلیل جوش زدن را بیابید. در واقع بدون یافتن دلیل اصلی جوش زدن، نمی توانید نسبت به درمان آن اقدام کنید. در ادامه به متداول ترین دلایل جوش زدن پوست بعد از ازدواج می پردازیم.

رابطه بعد از ازدواج

مسلما برای فردی که تاکنون رابطه جنسی نداشته است، انجام این رابطه می تواند تغییرات گوناگونی در بدن وی به وجود بیاورد. بنابراین یکی از دلایل جوش زدن فرد بعد از ازدواج، فعالیت جنسی است. با فعالیت جنسی میزان هورمون پروژسترون و استروژن خون افزایش پیدا می کند. استروژن یکی از عواملی است که موجب افزایش رشد غدد چربی زیر پوست خواهد شد.

به همین دلیل است که پوست و موی خانم ها بعد از ازدواج نیز چرب تر می شود. همچنین فعالیت جنسی میزان هورمون آندروژن (هورمون جنسی مردانه) را نیز افزایش می دهد. بنابراین فعالیت جنسی در اوایل ازدواج از دلایل اصلی جوش زدن پوست است. جوش هایی که ریشه هورمونی دارند، معمولا در قسمت اطراف دهان و چانه مشاهده می شوند.

درد، سوزش، خارش و قرمزی از علائم جوش های هورمونی هستند. التهاب این جوش ها زیاد بوده و روز به روز بر تعداد آن ها افزوده می شود در صورت مشاهده چنین جوش هایی در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کرده و جهت انجام آزمایش های هورمونی اقدام نمایید.

تغییرات هورمونی بعد از ازدواج

از افزایش میزان هورمون های جنسی بعد از ازدواج که بگذریم، هورمون های دیگری نیز در بدن بعد از ازدواج دچار تغییرات می شوند. مثلا یکی از دلایل اصلی جوش زدن بدن می تواند تغییرات هورمون تیروئید در بدن باشد که به شدت موجب ایجاد جوش می شود.

بالا و پایین رفتن این هورمون متابولیسم بدن را تغییر داده و جوش های زیادی در ناحیه صورت و گردن خانم ها به وجود می آورد. به همین دلیل است که انجام ازمایش هورمونی در صورت مشاهده جوش های فراوان در پوست بعد از ازدواج ضروری است. زیرا تغییرات هورمونی را تنها می توان با انجام آزمایش خون تشخیص داد.

استرس و اضطراب ناشی از ازدواج

هم آقایان و هم خانم ها بعد از ازدواج با استرس و اضطراب فراوانی مواجه می شوند. زیرا ورود به زندگی مشترک به معنای ورود به یک شرایط کاملا جدید و متفاوت از زندگی قبلی است. مسئولیت ها و وظایف زندگی مشترک بسیار بیشتر و مهم تر از مسئولیت های دوران مجردی هستند. در نتیجه زوجین بعد از ازدواج خود در مقابل مسئولیت های مهمی دیده و این مورد می تواند سبب استرس و اضطراب آن ها شود.

استرس و اضطراب و فشارهای عصبی بزرگ ترین عامل جوش زدن هستند. اگر شما نیز با چنین وضعیتی رو به رو هستید، سعی کنید آرامش خود را حفظ کرده و از همسرتان کمک بگیرید. مسلما همسرتان به شما در قبول شرایط جدید و کسب راحتی بیشتر کمک خواهد کرد.

افزایش تعریق بدن بعد از ازدواج

بعد از ازدواج به دلیل ایجاد تغییرات هورمونی جنسی و غیرجنسی تعریق بدن به شدت افزایش می یابد. همچنین هم خانم ها و هم آقایان بعد از ازدواج فعالیت جسمی و جنسیشان افزایش می یابد. درنتیجه بدن بیشتر تعریق کرده و باکتری های مضر فرصت بهتری برای رشد پیدا خواهند کرد. در چنین مواقعی فرد شاهد جوش زدن صورت و بدن خواهد بود.

برای جلوگیری از این اتفاق سعی کنید بعد از انجام فعالیت های جسمی که موجب تعریق تان می شوند، حتما دوش بگیرید. دوش گرفتن سطح پوست را تمیز کرده و منافذ باز پوست را می بندد. در نتیجه کمتر شاهد جوش زدن پوست صورت و بدن خواهید بود.

خستگی زیاد و خواب ناکافی

بعد از ازدواج فعالیت جسمی مردها زیادتر شده و بیشتر وقت خود را در بیرون از منزل و در سرکار هستند. زیرا می خواهند بیشتر کار کرده تا بتوانند از پس خرج و مخارج زندگی بر بیایند. این خستگی برای خانم ها چند برابر است. زیرا اگر شاغل باشند، باید علاوه بر سرکار رفتن به کارهای منزل نیز رسیدگی کنند. بنابراین خانم ها بعد از ازدواج بسیار بیشتر خسته می شوند.

همچنین رابطه جنسی و خستگی زیاد خود مانع از داشتن خواب کافی خواهد شد. خستگی و خواب ناکافی از دلایل اصلی جوش زدن هستند. زیرا در این حالت پوست نمی تواند استراحت لازم را دریافت کند. خواب ناکافی علاوه بر جوش زدن صورت موجب کدر شدن پوست و تیره شدن دوم چشم ها نیز می شود. بنابراین سعی کنید بعد از ازدواج خواب کافی را فراموش نکنید.

اصلاح موهای زائد بعد از ازدواج

برخی از خانم ها ممکن است تا پیش از ازدواج اصلا موی صورت خود را اصلاح نکنند. البته امروزه بیشتر خانم های مجرد اصلاح کرده و از لیزر برای از بین بردن موهای زائد خود بهره می برند. اما خب پیش می آید که برخی خانم های مجرد تمایلی برای از بین بردن موهای زائد خود به صورت منظم ندارند.

مسلما بعد از ازدواج این شرایط تا حدود زیادی تغییر می کند. زیرا فرد مجبور است مرتبا اصلاح کرده و موهای زائد خود را از بین ببرد. اصلاح کردن مو خود یکی از دلایل جوش زدن پوست است. مخصوصا اگر نسبت به روش اصلاح موها حساسیت داشته باشید. لیزر بهترین، سالم ترین و ایمن ترین روش برای از بین بردن موهای زائد است که موجب ایجاد هیچ جوشی نیز نخواهد شد.

آرایش زیاد یکی از دلایل جوش زدن

این مورد مسلما مختص خانم ها است. بسیاری از خانم های در اوایل ازدواج مرتبا در مهمانی ها به سر می برند. زیرا اعضای فامیل و دوستان آن ها را جهت پاگشایی دعوت به مهمانی خواهند کرد. تازه عروس ها همیشه آرایش کرده و به ظاهر خود بسیار رسیدگی می کنند. آرایش زیاد و مرتب یکی از دلایل اصلی جوش زدن است. مسلما استفاده از کرم های آرایشی سنگین و بی کیفیت نیز اوضاع را بسیار بدتر خواهد کرد.

اگر به آرایش کردن علاقه دارید، سعی کنید حتما از کرم های آرایشی بسیار باکیفیت و با بافت سبک بهره ببرید. زیرا کرم پودرهای سنگین منافذ پوست را مسدود کرده و احتمال جوش زدن را چندین برابر می کنند. همچنین حتما قبل از خواب نسبت به تمیز کردن آرایش و پاکسازی کامل پوست خود اقدام نمایید. زیرا باقی ماندن مواد آرایشی بر روی پوست زمینه مناسب برای رشد باکتری ها را فراهم کرده و منجر به ایجاد جوش خواهد شد.

تاثیر تغییرات آب و هوایی بر جوش زدن

برخی از افراد بعد از ازدواج کردن برای زندگی با همسر خود مجبور می شوند از یک شهر به شهر دیگر مهاجرت کنند. احتمالا شما نیز این تجربه را داشته اید زمانی که در مسافرت بوده اید، پوستتان جوش زده است. تغییرات آب و هوایی از مهم ترین دلایل جوش زدن پوست صورت هستند.

زیرا رطوبت و دمای هر مکان جغرافیایی با مکان دیگر متفاوت است. بنابراین افرادی که برای ازدواج مجبور هستند به شهر دیگری مهاجرت کنند، در اوایل ازدواج خود باید با جوش زدن ها دست و پنجه نرم کنند. به مرور زمان پوست به رطوبت و دمای مکان جدید عادت کرده و کمتر شاهد جوش زدن آن خواهید بود.

روش های درمان جوش و آکنه بعد از ازدواج

حال که با دلایل جوش زدن پوست بعد از ازدواج آشنا شدید، وقت آن است که در مورد روش های درمان جوش نیز بدانید. بسیاری از خانم ها تا حرف جوش که می شود، توصیه های خوددرمانی را ارائه می کنند. در حالی که برخی از جوش ها مانند جوش هورمونی باید با دارو درمانی و روش های دیگر که پزشکان توصیه می کنند، درمان شوند.

در واقع جوش ها انواع زیادی دارند که درمان هر کدام از آن ها به روش خاصی صورت می گیرد. در ادامه راهکارهایی جهت درمان جوش های صورت بعد از ازدواج ارائه خواهیم داد. اولین و مهم ترین کاری که برای درمان جوش ها بعد از ازدواج باید انجام دهید، شناخت منشا جوش است. تغییرات هورمونی، خواب ناکافی، استرس زیاد، تغذیه نامناسب، تغییرات آب و هوایی، حساسیت به روش اصلاح مو و … از دلایل جوش زدن صورت هستند.

ابتدا سعی کنید سبک زندگی خود را بررسی کرده تا بتوانید علت جوش را بیابید. سپس در راستای رفع علت جوش اقدام کنید. مثلا اگر تغییر هورمونی دارید، تحت نظر پزشک دارو مصرف کنید. اگر خواب کافی ندارید، خواب خود را بهبود ببخشید. اگر استرس دارید، از روش های کاهش استرس بهره ببرید.

اگر مشکوک به تغییرات هورمونی هستید، آزمایش خون دهید

اگر علائم جوش های هورمونی را دارید، اصلا درنگ نکنید. در اولین فرصت به متخصص پوست صورت مراجعه نمایید. متخصص پوست می تواند آزمایش خون برای شما تجویز کرده و جهت تشخیص تغییر هورمونی اقدام کند. دقت کنید که دارو درمانی باید توسط متخصص غدد انجام شود. با مصرف دارو می توانید ترشح هورمون های بدن را تنظیم کرده و شاهد کم شدن جوش های پوستتان باشید.

حفظ نظافت و بهداشت پوست و استفاده از ماسک های طبیعی

یکی از بهترین روش های رفع جوش های پوست بعد از ازدواج، حفظ نظافت و بهداشت پوست به صورت مرتب است. سعی کنید برای شستشوی صورت خود از بهترین و باکیفیت ترین شوینده ها استفاده کنید. همچنین شوینده ها باید ملایم باشند تا موجب حساس شدن پوستتان نشوند. همچنین نسبت به لایه برداری صورت خود اقدام نمایید.

ماسک های طبیعی که خودتان در منزل درست می کنید، می توانند به کاهش التهاب جوش های صورت کمک کنند. ماسک سفیده تخم مرغ، ژل آلوورا، گوجه، عسل، شیر خشک، خیار و … برای درمان جوش های صورت موثراند.

تغذیه سالم و با ارزش غذایی بالا داشته باشید

تغذیه سالم که حاوی انواع ویتامین ها، املاح معدنی و مواد آلی مورد نیاز بدن باشد، برای درمان جوش های صورت بسیار مفید است. زیرا تغذیه سالم به پوست این امکان را می دهد که بتواند خود را بازسازی کرده و ترمیم کند. از خوردن غذاهای شور، تند، بسیار شیرین و چرب شدیدا بپرهیزید. زیرا این مواد غذایی می توانند جوش های صورت را تشدید کرده و التهاب و قرمزی آنان را افزایش دهند.

ورزش کردن را فراموش نکنید

ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی بهتر از هر روش دیگری می تواند منجر به تنظیم ترشح هورمون های بدن و کاهش جوش های پوست شود. زیرا با ورزش کردن ترشح هورمون ها در بدن تنظیم شده و جوش های هورمونی بسیار کمتر خواهند شد. همچنین با ورزش کردن پوست شاداب شده و کلاژن سازی آن افزایش پیدا می کند. بنابراین ترمیم پوست بسیار آسان تر می شود. بعد از هر بار ورزش کردن و تعریق حتما دوش بگیرید.

خواب مفید به همراه نوشیدن آب کافی

اگر علت جوش زدنتان کم خوابی است، پس راه حل آن نیز مشخص می باشد. تنظیم خواب و داشتن خواب مفید شبانه به سرعت موجب کاهش جوش های صورت خواهد شد. هر فردی به خواب شبانه بین هفت تا هشت ساعت نیاز دارد. این خواب باید در طول شب اتفاق بیوفتد. در غیر این صورت کمک کننده و مفید نخواهد بود. همچنین نوشیدن هشت لیوان آب در طول شبانه روز جهت مقابله با کم آبی بدن و شادابی پوست لازم است.

جمع بندی

در این مطلب به صورت مفصل به دلایل جوش زدن پوست بعد از ازدواج پرداختیم. همچنین روش هایی جهت درمان جوش های پوست ارائه دادیم. متداول ترین عامل جوش پوست بعد از ازدواج تغییرات هورمونی است. بنابراین با درمان مشکلات هورمونی به راحتی می توانید مشکل جوش های صورتتان را حل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا