چگونه احساس شرم نداشته باشیم؟

پایان دادن به چرخه شرم و یادگیری عشق ورزیدن و ارزش‌گذاری برای خود با سخت کوشی و کمک یک متخصص قابل اعتماد امکان‌پذیر است.

مردم اغلب شرم را با احساس گناه اشتباه می‌گیرند. در حالی که این دو مشابه هستند اما یکسان نیستند. وقتی احساس گناه می‌کنید نسبت به چیزی که گفته‌اید یا انجام داده‌اید احساس بدی پیدا می‌کنید. وقتی احساس شرم می‌کنید احساس می‌کنید هر چیزی که می‌گویید و انجام می‌دهید اشتباه است. احساس گناه به دانستن اینکه شما کار اشتباهی انجام داده‌اید مرتبط است و می‌تواند یک احساس سالم برای کمک به شما باشد. با این حال شرم با هیچ عمل خاصی مرتبط نیست بلکه یک احساس کلی است که شما در اشتباه هستید.

مضرات شرمساری

خود شرمساری پیام‌هایی را که هنگام اشتباه یا شکست دریافت می‌کنید تقویت می‌کند. برای افرادی که سطح اعتماد به نفس سالمی دارند می‌توانند تصدیق کنند که اشتباه کرده‌اند و می‌خواهند جبران کنند و یا دوباره تلاش کنند. با این حال برای کسانی که مرتباً خود را شرمنده می‌کنند همین اشتباه می‌تواند آن‌ها را وارد مارپیچ انتقاد از خود کند. شرمساری از خود می‌تواند دوست داشتن خود را سخت کند و زمانی که خود را دوست نداشته باشید دوست داشتن دیگران یا پذیرش اینکه دیگران شما را دوست دارند سخت است. احساس شرم می‌تواند از کودکی برای کسانی که در خانواده‌های بدسرپرست بزرگ شده‌اند آغاز شود.

احساس  شرم اساسی اغلب بخشی از دلایلی است که افراد برای خود درمانی با مواد مخدر یا الکل انتخاب می‌کنند. این ماده به فرد کمک می‌کند درد و احساس شرم را بی‌حس کند، خلق و خوی او را به طور مصنوعی بهبود می‌بخشد یا باعث می‌شود کمتر به بدبینی خود اهمیت دهد. بررسی دلایل شرم می‌تواند به افرادی که با اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنند کمک کند و به آن‌ها این امکان را می‌دهد که درک سالم‌تری از خود داشته باشند. مواقع دیگر افراد با عزت نفس پایین و شرمساری ممکن است خود را در روابط عاشقانه توهین‌آمیز بیابند. آن‌ها ممکن است به طور طبیعی به سمت پویایی که در کودکی تجربه کرده‌اند جذب شوند یا ممکن است باور نداشته باشند که شایسته چیز بهتری هستند، باوری که بسیاری از سوء استفاده کنندگان آن را تقویت می‌کنند.

نشانه‌های شرمندگی

شرم در افراد مختلف می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال مردان و زنان به خودآزاری واکنش متفاوتی نشان می‌دهند. مردها وقتی پر از شرم می‌شوند تمایل دارند که «بازی کنند» و احساس بی‌ارزشی و بی‌کفایتی خود را به دیگران نشان دهند.

نحوه برخورد با حس شرمندگی

ایجاد رابطه با درمانگر و اعتماد به آن برای کار کردن از طریق بدترین افکار شما در مورد خودتان و عمیق‌ترین احساسات شرم شما ضروری است. اولین درمانی که ملاقات می‌کنید ممکن است برایتان سخت باشد. این طبیعی است که مدتی طول بکشد تا مشاور مناسب را پیدا کنید. برای افرادی که شرم خود را با خشم یا عصبانیت بیش از حد ابراز می‌کنند کلاس‌های مدیریت خشم نیز ممکن است مفید باشد. برای افرادی که گوشه گیر بوده‌اند گروه درمانی ممکن است به آن‌ها کمک کند تا متوجه شوند که تنها نیستند و دیگران نیز همین احساس را دارند.

نتیجه‌گیری:

شرم یک احساس عادی است و بسیاری از افراد در مقاطع مختلف زندگی خود از خود شرم می‌کنند. پایان دادن به چرخه شرم و یادگیری عشق ورزیدن و ارزش‌گذاری برای خود با سخت کوشی و کمک یک متخصص قابل اعتماد امکان‌پذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا