قوانینی برای گارانتی خودرو در ایران که پیش از خرید باید بدانید

یکی از مواردی که مصرف‌کنندگان خودرو باید توجه زیادی به آن داشته باشند، گارانتی خودرو است.

به گزارش سبک ایده آل به نقل از خودرو بانک؛ گارانتی خودرو شامل تعهداتی است که شرکت‌های تولیدکننده یا واردکننده خودرو در قبال مشتریان خودروهای خود به عهده می‌گیرند. به طور خلاصه گارانتی برای خودرو یک امر حیاتی است و خریداران خودرو باید همه موارد و شرایط مربوط به آن را بدانند. ما در این مقاله از مجله خودرو بانک می‌خواهیم به موضوع گارانتی خودرو و قوانین گارانتی خودرو در ایران بپردازیم. اگر شما نیز می‌خواهید با قوانین گارانتی خودرو در ایران آشنا شوید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

گارانتی چیست؟

تعهداتی که سازنده یا فروشنده یک کالا یا ارائه‌دهنده یک خدمت در قبال مصرف‌کنندگان کالا یا خدمات خود به عهده می‌گیرند را گارانتی می‌گویند. این تعهدات عموماً در ازای نواقص یا خرابی‌های کالاهای فروخته شده یا موارد ذکر شده در بدو دریافت خدمات است. معمولاً داشتن گارانتی بر ارزش کالاها یا خدمات می‌افزاید. امروزه هر تولیدکننده یا فروشنده کالا و یا ارائه‌دهنده خدمتی، در کنار محصول یا خدمت خود سندی تحت عنوان برگه گارانتی نیز به مشتری ارائه می‌دهد و عموماً مشتریان یک کالا یا خدمت در پی خرید کالا یا خدمتی هستند که گارانتی داشته باشد.

گارانتی خودرو

آن دسته از خدماتی را که شرکت‌های خودروسازی و یا واردکنندگان خودرو بر اساس قوانین مربوطه به خریداران خودرو می‌دهند و با این کار به حقوق مصرف‌کننده احترام می‌گذارند، گارانتی خودرو می‌گویند.

در کشور ما نیز دو تولیدکننده خودرو یعنی ایران‌خودرو و سایپا و همچنین شرکت‌های واردکننده خودرو در ازای خودروی صفر کیلومتری که به مصرف‌کنندگان می‌فروشند، گارنتی می‌دهند که این گارانتی از ۱۸ ماه تا ۵ سال است. طبق این گارانتی‌ها تولیدکنندگان یا واردکنندگان خودرو به مدت ۱۸ ماه تا حداکثر ۵ سال متعهد هستند که به جیز قطعات مصرفی، کلیه قطعات خودرو را پشتیبانی کرده و در ازای تعویض یا تعمیر این قطعات از خریدار خودرو هیچ‌گونه هزینه‌ای نگیرد. البته قطعات مصرفی نیز گاهی در موقعیت‌های به خصوصی شامل گارنتی می‌شوند. نکته جالب‌توجه این است که بعضی از تولیدکنندگان یا واردکنندگان خودرو همه قطعات خودرو، چه مصرفی و چه غیرمصرفی را شامل گارانتی می‌کنند تا مشتریان بیشتری جذب می‌کنند.

در ایران معمولاً این خودروهای صفر هستند که گارانتی خدمات و قطعات دارند که در هنگام دریافت خودرو از کارخانه یا کمپانی این گارانتی به خریداران ارائه می‌شود.

در کنار برگه گارانتی یک چک‌لیست قطعات و آپشن وجود دارد که خریدار باید هنگام تحویل خودرو این چک‌لیست را مطالعه کرده و چک کند که همه این قطعات و آپشن‌ها در خودرو وجود داشته باشد.

بهتر است برای جلوگیری از مشکلات بعدی خریداران دقت کنند که چه قطعات و خدماتی شامل گارانتی خودرو می‌شوند تا بعداً هنگام مراجعه به مراکز خدمات و پشتیبانی خودروها دچار چالش نشوند.

گارانتی خودرو چه زمانی ابطال می‌شود؟

طبق ماده ۲۶ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همه قطعات در خودرو شامل تمامی اجزا و بخش‌های خودرو جزو قطعات تضمین شده خودرو هستند، به جیز قطعات مصرفی و استهلاکی.

روغن‌موتور خودرو، روغن گیربکس خودرو، مایع ضدیخ خودرو، مایع شیشه‌شوی خودرو، فیلتر هوا و فیلتر بنزین شامل گارنتی نمی‌شوند. همچنین گارانتی صفحه کلاچ و باتری خودرو، نصف گارانتی اصلی خودرو است. یعنی اگر گارانتی اصلی خودرو ۱۸ ماه باشد، گارانتی این دو قطعه ۹ ماه است. شمع موتور خودرو، تسمه‌ها و تیغه برف‌پاک‌کن خودرو فقط در ۱۰ هزار کیلومتر اول خودرو گارانتی دارند و پس از این ۱۰ هزار کیلومتر، گارانتی آن‌ها باطل می‌شود. نکته دیگر این است که در صورت تعمیر خودرو در مراکزی غیر از مراکز مجاز درج شده در برگه گارانتی، گارنتی خودروی شما باطل می‌شود.

هزینه تعمیرات خودرو در زمان گارانتی خودرو را چه کسی تقبل می‌کند؟

 

تمامی تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو طبق قانون وظیفه دارند که برای محصولات خود، خدمات پس از فروش و گارانتی ارائه دهند. همچنین طبق قانون فقط باید همه نمایندگی‌های رسمی سازندگان خودرو یا کمپانی‌های خودرو به خودروهایی که گارانتی دارند، خدمات داده و هیچ‌گونه هزینه‌ای دریافت نکنند. ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی بهتر و قوی‌تر، موضوعی است که امروزه زمین رقابت بین شرکت‌های خودروسازی و واردکنندگان خودرو واقع شده است.

مدت‌زمان گارنتی ارائه شده توسط خودروسازان برای هر خودرو

بالابودن مدت‌زمان گارانتی هر خودرو نشانه بالابودن کیفیت و بادوام بودن آن خودرو است. به‌طوری‌که این باور رواج یافته که هرچه مدت‌زمان گارانتی خودرویی بیشتر باشد، آن خودرو کم استهلاک‌تر است. یکی از شرکت‌های خودروسازی که مدت‌زمان گارانتی محصولاتش بالا است، شرکت خودروسازی کیا موتورز است که برای جذب مشتریان بیشتر گارانتی ۷ساله برای محصولاتش ارائه می‌دهد.

برای اطلاع از مدت‌زمان گارانتی خودروهای شرکت‌های خودروسازی ایرانی نیز بهتر است به سایت این شرکت‌ها مراجعه کنید.

پذیرش خودروها برای گارنتی تحت چه شرایطی صورت می‌گیرد؟

 

در زمان مراجعه به نمایندگی‌های مجاز، برای دریافت خدمات گارانتی لازم است شرایط زیر را دارا باشید:

۱. دفترچه گارانتی را همراه خود داشته باشید.

۲. باید شرایط گارانتی را طبق محدودیت زمانی و کارکرد خودرو داشته باشید.

۳. تطابق مشخصات ماشین با مشخصات درج شده در دفترچه گارانتی

۴. خوردن مهر سرویس در قسمت سرویس اولیه دفترچه گارانتی

گارانتی ایران خودرو از این قاعده مستنثنی نیست.

چه قطعاتی مشمول گارانتی می‌شوند و چه قطعاتی مشمول گارانتی نمی‌شوند؟

 

به جز قطعات مصرفی خودرو، همه قطعاتی که مشکل کیفیتی دارند، مشمول گارانتی می‌شوند.

بر اساس آیین‌نامه حقوق مصرف‌کنندگان «همه خسارات ناشی از بلایای طبیعی، استفاده از قطعات غیراصلی و غیراستاندارد در خودرو، تصادفات، استفاده غلط از خودرو در مسابقات رالی، تعمیرات خارج از نمایندگی‌های مجاز، مشکلات فنی حاصل از عدم انجام سرویس‌های دوره‌ای» مواردی هستند که مشمول گارانتی خودرو نمی‌شوند و آسیب ناشی از این موارد به عهده خود دارنده خودرو است. داشتن یا نداشتن گارانتی به ما می‌گویید چه ماشین هایی نخریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا