هر آنچه از «دنا پلاس توربو اتوماتیک» باید بدانید

در این مطلب به بررسی کلی و فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک پرداختیم.

به گزارش سبک ایده آل به نقل از آخرین خودرو، دنا پلاس توربو اتوماتیک یکی از پرفروش ترین سدان های اتوماتیک بازار ایران است که توسط گروه صنعتی ایران خودرو به تولید می رسد.

معرفی دنا پلاس

دنا پلاس نمونه فیس لیفت شده و ارتقا یافته دنا به حساب می آید و دنا نمونه به روز شده سمند و سورن است. اما بهتر است بدانیم که از ابتدا قرار بود خودروی دنا با ظاهر دنا پلاس به بازار عرضه شود. ولی به خاطر مشکلات تحریمی ابتدای دهه ۹۰، قالب های جانبی و برخی قطعات بازطراحی شده برای این خودرو به ایران خودرو نرسید و پروژه این محصول جدید با قالب های بدنه سورن و سمند ادامه یافت.

اما پس از رفع تحریم ها قالب های بدنه این خودرو طراحی شد و به ایران رسید و در سال ۱۳۹۵، ایران خودرو محصولی را با نام دنا پلاس به بازار معرفی کرد. دنا پلاس در ابتدا به امکاناتی مانند سانروف، کیسه هوای جانبی و چراغ روشنایی روز مجهز شده بود. اما با آغاز مجدد تحریم ها، به دلایل مشکلات تولیدی امکاناتی مانند سانروف و کیسه هوای جانبی از اکثر نسخه های دنا پلاس حذف شد.

اما پس از چند سال شاهد هستیم که امروز ایران خودرو نسخه های توربوشارژر دنا پلاس را با سانروف و کیسه هوای جانبی تولید می کند. همچنین صرفاً نمونه های تنفس طبیعی این خودرو هستند که دو آپشن یاد شده را ندارند. در حال حاضر دنا پلاس توربو در دو تیپ ۶ سرعته دنده دستی و شش سرعته اتوماتیک AT به بازار عرضه می شود و بزودی قرار است تا دنا پلاس جوانان هم به خط تولید ایران خودرو اضافه شود.

مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک

دنا پلاس توربو اتوماتیک به پیشرانه EF7 توربو یا همان TC7 مجهز است. این پیشرانه ۱۵۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر تولید می کند. حداکثر گشتاور این پیشرانه از ۲۲۰۰ تا ۴۸۰۰ دور در دقیقه تولید می شود و سیستم توربوشارژر در این محدوده بیشترین بازدهی را دارند. جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک AT دنا پلاس توربو توسط کمپانی DAE تولید می شود. این جعبه دنده توان را به چرخ های جلوی این سدان ملی می رساند.

مصرف سوخت ترکیبی دنا پلاس توربوشارژر اتومات ۸.۱۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر و به صورت ترکیبی اعلام می شود. در حالت ایده آل می تواند مصرف سوخت این خودرو ۶.۳۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را داشته باشد. این خودرو ۱۴۰۰ کیلوگرم وزن دارد و به فضای صندوق ۵۰۰ لیتری مجهز است. این سدان ایران خودرو در شرایط ایده آل شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت حدود ۱۰.۵ ثانیه را ثبت می کند. اما در ویدیوی مقایسه تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک که آخرین خودرو آن را تهیه کرده است، شتاب این خودرو در شرایط عادی ۱۱.۲۷ ثانیه ثبت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا