شهریور ماه کجا سفر بریم خنک باشه؟

ایران یکی از کشورهای چهار فصل جهان است که شرایط آب و هوایی متنوعی بر مناطق مختلف آن حکمفرماست. در زمستان می‌توانید در شمال تهران به اسکی بروید و فردای همان روز با رفتن به کاشان، گرمای شن‌ها را در کویرهای زیبای مرنجاب و مصر تجربه کنید. این تنوع طبیعی کشور عزیزمان را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری تبدیل کرده است.

شهریور آخرین ماه تابستان است و هوا کم کم رو به خنکی می رود. این ماه آخرین فرصت برای رفتن به یک سفر تابستانی دلچسب است. اما، بهترین و خنک ترین مناطق ایران برای سفر در آخرین ماه تابستان کدامند؟ در ادامه با معرفی بهترین مناطق ایران برای سفر در شهریور ماه با راهنماتو همراه باشید.

۱- آلاشت

آلاشت یکی از شهرهای سوادکوه است که در فصل تابستان به عنوان یک منطقه ییلاقی برای اهالی مازندارن محسوب می شود. این شهر به دلیل قرارگیری در منطقه ای کوهستانی در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریا آب و هوای خنکی دارد و فصل تابستان به ویژه شهریور ماه یکی از بهترین زمان ها برای سفر به آنجاست. آلاشت پر است از درختان گیلاس، گردو، فندق و سیاه ریشه. این شهر علاوه بر طبیعتی بکر، اقیانوس ابر فوق العاده و مناظر دیدنی، مکان هایی همچون رصدخانه آلاشت، مسجد امام حسین و امامزاده حسن را نیز در خود جای داده است.


۲- کوهرنگ

کوهرنگ یکی از شهرستان‌های استان چهار محال و بختیاری است که در فاصله ۸۵ کیلومتری شمال غرب کردستان واقع شده است. این منطقه یکی از زیباترین مناطق طبیعی در ایران و تمام جهان به حساب می‌آید که ده درصد از آب‌های شیرین کشور را تامین می کند. دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ دارای شهرت جهانی است و چندین رود از جمله زاینده رود و کارون از  زردکوه، دومین قله مرتفع زاگرس واقع در کوهرنگ سرچشمه می گیرند. هر زیبایی که از طبیعت انتظار دارید، از آبشارهای تماشایی و چشمه‌های جوشان گرفته تا دشت‌های سرسبز را می توان در کوهرنگ دید. کوهرنگ تابستان هایی خنک و معتدل و زمستان هایی بسیار سرد دارد. اگر قصد دارید در اواخر تابستان به منطقه ای خوش آب و هوا و خنک سفر کنید، پیشنهاد می کنیم سری به کوهرنگ بزنید.


۳- روستای لاله زار

روستا لاله زار کرمان یکی از مناطق بکر و زیبای ایران عزیزمان است که در ۸۰ کیلومتری شرق بردسیر و ۱۲۰ کیلومتری کرمان واقع شده است. این روستا یکی از خوش آب و هواترین مناطق ایران است که به دلیل قرارگیری در ارتفاع ۳۰۰۰ متری از سطح دریا به عنوان یکی از مرتفع ترین مناطق مسکونی کشور شناخته می شود. آب و هوای لاله زار، خاص و بی نظیر است و رزق و روزی اهالی آن از گلاب گیری تامین می شود. مزارع گل محمدی این روستا آنقدر معروفند که کشورهایی مانند انگلستان و فرانسه پیش از برداشت گل در لاله زار، آن را پیش خرید می‌کنند. از جمله دیگر جاذبه های این روستا می توان به چشمه آب گرم، رودخانه آب بخشا و دره گردودرکار اشاره کرد. تمام دشت‌های منطقهِ لاله زار در اردیبهشت ماه پر از گل های محمدی می شوند و این ماه بهترین زمان سفر به لاله زار است. به دلیل حاکم بودن آب و هوای سرد و کوهستانی بر این منطقه، می توانید برای فرار از گرمای تابستان به آنجا پناه ببرید.


۴- روستای کنگ

کنگ نام روستایی است که در دامنه کوه های بینالود و در ۱۹ کیلومتری غرب طرقبه و ۲۹ کیلومتری مشهد واقع شده است. قرارگیری این روستای پر از شگفتی در دامنه کوه های بینالود و ارتفاع ۱۷۰۰ کیلومتری از سطح دریا سبب شده تا لقب ماسوله خراسان را به خود اختصاص دهد. کنگ روستایی پلکانی است که شگفتی های طبیعی فراوانی از جمله رودخانه کنگ، آبشار کنگ، رشته کوه بینالود، قلعۀ تیغ‌میان و قلعه حصار را در دل خود جای داده است. این روستا در فصول سرد سال چند درجه ای از مشهد سردتر است. به همین دلیل بهترین زمان سفر به آنجا بهار و تابستان است.


۵- روستای گدوک

گدوک نام روستایی در استان فیروزکوه است که در مرز مازندران و تهران واقع شده است. این روستا در ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است و همین موضوع سبب شده تا در تابستان هم آب‌وهوای خنک و دل‌چسبی داشته باشد. گردنه گدوک یکی از معروف ترین قسمت های جاده فیروزکوه است که مه همیشگی، نم باران و خنکی عجیب آن در تابستان زبانزد است. یکی دیگر از جذابیت های این گردنه وجود تونل ها و خطوط راه آهن زیبا در اطراف این روستاست که جلوه خاصی به آن بخشیده است. از دیگر جاذبه های اطراف گدوک می توان به پل ورسک و کاروانسرای گدوک اشاره کرد.


۶- روستای قلعه قافه

قلعه قافه نام روستایی کوهستانی از توابع بخش مرکزی شهرستان مینودشت در استان گلستان است که در فاصله ۳۵ کیلومتری شهر مینودشت و ۱۳۶ کیلومتری گرگان واقع شده است. این روستای پلکانی در دامنه پر شیب و شیار یک دره زیبا واقع شده است و آثار تاریخی، طبیعی و مذهبی فراوانی از جمله آبشار سرخو، تپه باستانی بازگیر، چراغ تپه، حمام کهنه، تپه پل مینودشت، منطقه سرسبز و دیدنی آرام حیدر و سرقله را در دل خود جای داده است. این روستا آب و هوایی سرد و کوهستانی دارد و بهترین زمان سفر به آن بهار و تابستان است.


۷- داماش

داماش یکی از روستاهای ییلاقی دهستان جیرنده بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که در حدفاصل جاده رشت به تهران، بین لوشان و منجیل واقع شده است. این روستای زیبا و بکر میزبان چشمه های آب معدنی و گونه ای نادر از نوعی گل به نام سوسن چلچراغ است. جالب است بدانید این گل تنها در دو ناحیه از جهان یافت می شود، یکی در روستای داماش و دیگری در لنکران و جمهوری آذربایجان. از جذابیت های این منطقه ییلاقی خوش آب و هوا می توان به چشمه های گوارا، طبیعت بکر در مکان مرتفع و اقیانوس ابر اشاره کرد. آب و هوای روستای داماش در بهار و تابستان، معتدل و خنک و در فصل‌های پاییز و زمستان سرد است. از این رو پیشنهاد می شود در بهار و تابستان از این روستای خوش آب و هوا دیدن کنید.


۸- روستای خان کندی

خان‌ کندی نام یکی از روستاهای زیبای استان اردبیل است که در بخش مرکزی شهرستان گرمی در مرز ایران و جمهوری آذربایجان و در دامنه کوه قبله‌داشی واقع شده است. این روستای زیبا، طراوت، سرسبزی و چشمه‌هایی حیات‌بخش دارد و از طبیعت و چشم‌انداز زیبایی برخوردار است. از دیگر جذابیت های این روستا می توان به مراتع غنی و پوشیده از انواع رستنی‌ها، گیاهان دارویی، گل‌های رنگارنگ، برکه‌ها و چشمه‌های آب سرد خودجوش اشاره کرد. روستای کوهستانی خان کندی در تابستان آب و هوایی خنک دارد و در زمستان سرد و برفی است و بهترین زمان بازدید از این روستای زیبا بهار و تابستان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا