گل طبیعی رو اینطوری خشک کن که رنگ و شکلش حفظ بشه

گل های طبیعی واقعا زیبا و دوست داشتنی هستند. خصوصا آنهایی که یادآور رویدادهای خاصی مانند روز تولد، خواستگاری، عروسی، ولنتاین و ... هستند. متاسفانه این گل ها مدت زیادی دوام نمی آورند و پس از چند روز کاملا پژمرده می شوند. از این رو نمی‌توان آن‌ها را برای مدت طولانی نگه داشت و تنها راه نگهداری از این گل های زیبا خشک کردن آنهاست.

۱- خشک کردن گل ها در هوای آزاد

به گزارش راهنماتو، استفاده از هوای آزاد یکی از سنتی ترین روش ها برای خشک کردن گل ها است. این روش برای خشک کردن دسته گل هایی مانند گل رز و گل های بادوامی مانند اسطوخودوس بهترین نتیجه را به همراه دارد. در این روش باید برگ گل ها را جدا کنید، سپس گل ها را به صورت دسته های کوچک با حداکثر ۱۰ شاخه گل درآورید و به صورت وارونه و با فاصله به چوب لباسی ببندید و از کمد آویزان کنید.

محل آویزان کردن دسته‌گل‌ها باید خشک، تاریک و گرم باشد. پس از مدت ۲ تا ۴ هفته گلبرگ ها خشک خواهند شد. دراین روش جریان داشتن هوا از اهمیت بالایی برخوردار است. در غیر این صورت ممکن است شاهد کاهش سرعت خشک شدن و تغییر رنگ گل ها باشید. علاوه بر این توصیه می شود از دسته کردن گل های بزرگ مانند رز خودداری کنید و این گل ها را به تنهایی خشک نمایید.

۲- خشک کردن گل ها با استفاده از فشار

این روش خشک کردن برای گل های کوچکی مانند یاس مناسب است. در این روش گل ها را روی کاغذ روزنامه یا هر کاغذی که بتواند رطوبت را جذب کند قرار داده و یک لایه کاغذ دیگر نیز روی آن قرار دهید. سپس آنها را در بین ورقه های یک کتاب قطور قرار دهید. خشک کردن گل ها با این روش نیز ممکن است چند هفته طول بکشد. گل های خشک شده با استفاده از این روش را می توانید در قاب عکس ها و شیشه های هنری مورد استفاده قرار دهید.

۳- خشک کردن گل ها با مایکروویو

استفاده از مایکروویو روشی سریع برای خشک کردن گل های طبیعی است. در این روش به سیلیکا ژل یا پودر جاذب رطوبت نیاز دارید. این پودر ظاهر گل ها را به مدت طولانی حفظ می کند. مقداری از پودر جاذب را در یک ظرف مخصوص مایکروویو بریزید، گل ها را روی پودر جاذب قرار دهید و سپس بقیه پودر جاذب را روی گل ها بریزید، به طوری که کاملا روی گل ها را بپوشانند. گل ها را زیاد به یکدیگر نچسبانید و آنها را حدود دو سانتی متر از یکدیگر فاصله دهید. یک فنجان پر از آب درون مایکروویو قرار دهید و ظرف حاوی گل ها و پودر جاذب را نیز در کنار آن بگذارید.

ماکروویو را به مدت دو دقیقه روشن کنید. پس از دو دقیقه خشک شدن گل ها را بررسی کنید. اگر همچنان تازه بودند، یک دقیقه دیگر آن را روشن کنید. این مرحله به کمی آزمون و خطا نیاز دارد. پس از خشک شدن گل ها ظرف را از مایکروویو خارج کنید و روی آن را بصورت نیمه باز بپوشانید. پس از ۲۴ ساعت ژل های موجود بر روی گلبرگ ها را پاک کنید. می توانید از یک اسپری اکریلیک برای محافظت و افزایش طول عمر گل ها استفاده کنید. این روش برای خشک کردن گل هایی مانند ژربرا، داودی، رز و لاله عالی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا